2025 | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006
HÍREK
2023.12.15.
A délelőtti órákban a HA-BHI lajstromjelű Cessna 150 típusú repülőgép személyzete, oktató repülés közben a motor teljesítménycsökkenését érzékelte, ezért kényszerleszállás mellett döntöttek. A leszállás Budapest XVII. kerületében, egy megművelt mezőgazdasági területen történt. Az esemény során személyi sérülés nem történt, a repülőgép megrongálódott.
Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2023-1680-4 nyilvántartási számon vizsgálja.
2023.11.21.
Úrhida repülőtéren a HA-TAR lajstromjelű, Pipistrel Virus típusú repülőgép felszállást követően, eddig tisztázatlan körülmények miatt a repülőtér mellett elterülő mezőgazdasági területen ért földet. A fedélzeten tartózkodó két személy súlyosan megsérült, a repülőgép jelentősen megrongálódott.
Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2023-1589-4 nyilvántartási számon vizsgálja.
2023. 09. 10.
A Börgöndi Légiparádén a kora délutáni órákban a HA-RDM lajstromjelű T-28 Trojan típusú légijármű bemutató repülés közben - eddig tisztázatlan körülmények között - nagy sebességgel a földnek ütközött és megsemmisült. A légijárműben tartózkodó két pilóta a helyszínen életét vesztette, a légi jármű becsapódásának helyszínénél parkoló gépjármű utasai súlyosan megsérültek.
A balesetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2023-1244-4 eseményszámon vizsgálja.
2023. 08. 28.
2023 augusztus 20-án a HA-LHU lajstromjelű Airbus A330 típusú repülőgép személyzete a Duna fölött végrehajtott repülés után idegen tárgyal történt ütközést jelentett. Ezt követően a műszaki személyzet átvizsgálta a légijárművet és a bal oldali hajtómű sérülését állapította meg.
A KBSZ a repülőesemény vizsgálatát 2023-1181-4 számon 2023 augusztus 28-án megindította.
2023. 08. 26.
Balatonkeresztúr repülőtéren a HA-CSR lajstromjelű Cessna 182 H típusú légijármű felszállása során eddig tisztázatlan körülmények miatt túlfutott a futópályán és a pálya végén található árokba csapódott. A fedélzeten tartózkodó pilóta és 4 ejtőernyős közül 1 ejtőernyős 8 napon belül gyógyuló sérülést szenvedett, a légijármű jelentősen megrongálódott.
Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2023-1179-4 nyilvántartási számon vizsgálja.
2023. 08. 26.
Tököl repülőtéren 16:45-kor a HA-NAD lajstromjelű Aero AT-3 típusú légijármű két fővel a fedélzetén felszállás során, az elemelkedést kezdeti szakaszában visszaesett a futópályára. A légijármű futóműve, légcsavarja és a szárnya megsérült, személyi sérülés nem történt.
Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2023-1178-4 nyilvántartási számon vizsgálja.
2023. 08. 23.
A KBSZ kiadta a 2019. március 21-én a D-CAAL lajstromjelű Dornier 228-212 típusú repülőgéppel bekövetkezett súlyos repülőeseményről készített zárójelentését. A Vb a szakmai vizsgálat során arra a következtetésre jutott, hogy a futópálya elhagyásának közvetlen oka a kapitánynak a pályán történő megállás utáni továbbgurulás megpróbálásáról meghozott döntése volt, valamint a végső megállás után keletkezett pilótakabin füst közvetlen oka a hidraulika rendszer szivattyújának működését biztosító elektromotor belső szerkezeti egységének meghibásodása volt. A KBSZ Vizsgálóbizottsága a szervezetek által megtett kockázatcsökkentő intézkedéseket a gyártók által megküldött alátámasztó dokumentumok alapján megfelelőnek találta, ezért nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.
Zárójelentés: 2019-164-4
2023. 08. 23.
A KBSZ kiadta a 2016. október 25-én és 2017. február 18-án az F-HUBI és HA-BDG lajstromjelű Tecnam P2002JF Sierra típusú repülőgépekkel bekövetkezett repülőeseményről és súlyos repülőeseményről készített zárójelentését. A Vb a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az események oka a szerkezet kialakításából és az anyagszerkezetben felfedezett rendellenességekből adódó elégtelen szilárdság. A gyártó által végrehajtott időközbeni módosítások miatt a Vb biztonsági ajánlás kiadására nem tesz javaslatot.
Zárójelentés: 2016-478-4 és 2017-054-4
2023. 08. 18.
A KBSZ kiadta a 2018. április 23-án a HA-MBJ lajstromjelű Antonov An-2R típusú repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentését. A Vb a szakmai vizsgálat során arra a következtetésre jutott, hogy a baleset bekövetkezésének közvetlen oka az alacsony magasságon bekövetkezett átmenet nélküli teljesítménycsökkenés volt, ami a porlasztó szennyezettségéből adódó üzemanyag ellátási problémára vezethető vissza. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.
Zárójelentés: 2018-218-4
2023. 08. 11.
Törökszentmiklós külterületén az esti órákban egy motoros sárkányrepülő két fővel a fedélzetén – eddig ismeretlen okból – balesetet szenvedett. A balesetben mindkét személy súlyos sérüléseket szenvedett, a légijármű jelentősen megrongálódott.
2023. 07. 08.
Nyíregyháza repülőtérről történő indulás után egy növendék ejtőernyős második ugrása során az ernyője – eddig ismeretlen okból – nem teljesen nyílt ki, ezért nagy sebességgel ért talajt. A sérültet az esemény helyszínéről mentőhelikopterrel kórházba szállították, ahol 12 nappal a balesetet követően belehalt sérüléseibe.
Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2023-0888-4 nyilvántartási számon vizsgálja.
2023. 07. 03.
A KBSZ kiadta a 2018. március 23-án az OK-TVP lajstromjelű Boeing 737-8K5 típusú repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentését. A Vb a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetkezésének közvetlen oka a hátsó konyhában szolgálatot teljesítő légiutas-kísérők kommunikációjának hiánya a személyzet többi tagja felé volt, továbbá közvetett okként azonosította a pánik jelenlétét a fedélzeten, amit a füst eredetének téves értékelése okozott. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.
Zárójelentés: 2018-128-4
2023. 06. 18.
Két magyar pilótával a fedélzetén Svédország partjainál vízbe zuhant a HA-BNS lajstromjelű Morane MS-893 A típusú légijármű. A balesetben mindkét pilóta életét vesztette, a légijármű a elsüllyedt.
Az esetet a baleset bekövetkezésének helye szerinti illetékes Svéd balesetvizsgáló szerv (Statens haverikommission - SHK) vizsgálja. A KBSZ a balesetet a 2023-0748-4 számon tartja nyilván, a vizsgálathoz akkreditált képviselőt jelölt ki.
2023. 05. 25.
Kecskéd repülőtéren a HA-1216 lajstromjelű H-36 Dimona típusú légijármű felszállást követően, eddig tisztázatlan körülmények miatt földnek ütközött. Személyi sérülés nem történt, a légijármű jelentősen megrongálódott.
Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2023-0635-4 nyilvántartási számon vizsgálja.
2023. 05. 20.
A déli órákban a HA-TEF lajstromjelű Tecnam P2002-JF típusú repülőgéppel pilótája útvonal repülése végén leszállt a gödöllői repülőtéren. Leszállást követően a repülőgép orrfutója eltört és becsuklott. A légijárművön láthatóan az orrfutó szerkezetén kívül a légcsavar és a motor burkolata rongálódott meg. Az eset során személyi sérülés nem történt.
Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2023-0574-4 nyilvántartási számon vizsgálja.
2023. 04. 11.
A KBSZ kiadta a 2022. július 19-én a HA-4027 lajstromjelű, ASW-20L típusú vitorlázó repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési baleset zárójelentését. A balesetet okozó magassági vezérlés hiányának kiváltó okaként a KBSZ Vizsgálóbizottsága a pilótával kapcsolatos emberi tényezőket azonosított. A Vb nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.
Zárójelentés: 2022-0930-4
2023. 04. 05.
A KBSZ kiadta a 2022. június 13-án a HA-TRT Zlin-326 M típusú repülőgéppel bekövetkezett súlyos repülőeseményről készített zárójelentést. A Vb a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetkezésének közvetlen oka a pilóta helyzeti tudatosságának csökkenése volt a felszállás kritikusan kis magasságú (4-6 méter) fázisában. A Vb a vizsgálat során megállapította, hogy a légijármű az esemény időpontjában a dokumentumai alapján nem volt üzemképes. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.
Zárójelentés: 2022-0719-4
2023. 03. 17.
A KBSZ kiadta a 2019. február 3-án a VP-BMF lajstromjelű, Airbus 320-214 típusú repülőgéppel bekövetkezett súlyos repülőeseményről készített zárójelentést. A KBSZ Vizsgálóbizottsága az esemény okának az első konyhában lévő fűthető padlópanel korrózióját azonosította, ami miatt a fűtőelemben zárlat keletkezett. Mivel a repülőgép gyártó kiadványai a végleges megoldás mellett, a régebbi alumínium borítású fűthető padlópanelek alkalmazása során bekövetkező meghibásodások kezelésére is adnak útmutatót, így a KBSZ biztonsági ajánlást nem adott ki.
Zárójelentés: 2019-069-4
2023. 02. 23.
A kora esti órákban a HA-HBQ lajstromjelű, HU269C típusú helikopterrel az Oktató és Növendéke éjszakai kiképző repülés során teljesítményvesztést tapasztalt, ezért a helikopterrel autórotációs üzemmódban értek talajt. A földetéréskor a légijármű jobb oldalára borult és jelentősen megrongálódott. Az eset során személyi sérülés nem történt.
Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2023-0195-4 nyilvántartási számon vizsgálja.
2023.02.08.
A KBSZ kiadta a 2022. május 9-én a HA-JDZ lajstromjelű, Mooney M20K típusú repülőgéppel bekövetkezett repülőeseményről készített zárójelentést. A KBSZ Vizsgálóbizottsága az esemény közvetlen okát az orrfutó működtető bal oldali rudazat villás végének csavarkötéséhez használt alkatrészek összeszerelési pontatlanságában azonosította, melyet az időszakos karbantartások során nem tártak fel.
Zárójelentés: 2022-0533-4
2023.01.13.
A KBSZ kiadta a 2020. január 4-én a HA-LYD lajstromjelű, Airbus A320-232 típusú repülőgéppel bekövetkezett repülőeseményről készített zárójelentést. A KBSZ Vizsgálóbizottsága az esemény közvetlen okát a repülőtéri tűzoltó tevékenységben tapasztalt emberi tényezőre vezette vissza, ezen túlmenően a Vizsgálóbizottság több hozzájáruló tényezőt, valamint - az eset bekövetkezésével közvetlenül összefüggésbe nem hozható - repülésbiztonsági kockázatot növelő tényezőket azonosított. A feltárt kockázatok csökkentése érdekében a Vizsgálóbizottság több biztonsági ajánlást fogalmazott meg.
Zárójelentés: 2020-0008-4
2023.01.12.
Az SP-AMR lajstromjelű Cirrus SR22 típusú repülőgép pilótájával és három utasával az esti órákban felszállt a tervezett Budapest (LHBP)-Varsó (EPMO) útvonalának teljesítésére. Röviddel a felszállást követően a pilóta és utasai látható füstöt érzékeltek a kabinban. A pilóta sűrgősségi helyzetet (PAN-PAN) jelentett és visszafordult az indulási repülőtérre, ahol eseménymentesen leszállt. Az eset során személyi sérülés nem történt.
Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2023-0039-4 nyilvántartási számon vizsgálja.