2024 | 2023 | 2022 | 202120202019201820172016 | 20152014201320122011 | 2010200920082007 | 2006


 

HÍREK

 

 

Álláspályázat

Az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete pályázatot hirdet Kormányzati szolgálati jogviszony (Kit.) keretében légi közlekedési balesetvizsgáló munkakör/feladatkör betöltésére. Jelentkezni a KÖZSZOLGÁLLÁS Portálon 2024. 05. 26. 23:59-ig az alábbi linken lehetséges: https://kozszolgallas.ksz.gov.hu/JobAd/Info/61924


2024. 05. 04.

Kora délutáni órákban a HA-VEF lajstromjelű Morane típusú légijármű a leszállása során Kecskéd repülőtér 33-as futópálya közepén ért földet, melyet követően orrfutóműve kitört. A légjármű a futópályán körülbelül 90 méter csúszás után került nyugalomba. Az orrfutómű és a légcsavar megsérült, személyi sérülés nem történt.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0612-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 05. 03.

Az üzemnap végén a HA-MJC lajstormjelú Piper Pawnee (PA-25) légijármű bal oldali futóműve a Dunakeszi repülőtéren történt leszállást követően, a leszállópálya és a hangár közötti gurulóúton kitört. Az eseményben a légijármű megrongálódott, személyi sérülés nem történt.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0593-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 04. 30.

A KBSZ kiadta a 2020. november 07-én a HA-SOA lajstromjelű Piper Seneca I. típusú repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetke-zésének közvetlen oka a légsebesség Vmc(a) alá csökkenése volt, miközben a jobb oldali hajtómű teljesítményét maximumra növelték, továbbá az Oktató késedelmes reakciója ennek megakadályozására (helyzeti tudatosság csökkenése). A fentieken túl a Vizsgálóbizottság további közvetett okokat, hozzájáruló tényezőket azonosított. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2020-0523-4


2024. 04. 13.

A HA-PET lajstromjelű Extra 330L típusú repülőgép a tököli felszállás után, két fővel a fedélzeten a Martonvásár - Ráckeresztúr közötti gyakorló légtérben néhány perces műrepülést követően 9:40-kor közel függőleges helyzetben, nagy sebességgel a földnek csapódott. A pilóta és utasa a helyszínen életét vesztette, a légi jármű megsemmisült.

A KBSZ balesetvizsgálói a helyszínelés során feltárták és azonosították a repülőgép fő darabjait és kormányfelületeit. A helyszínen fellelt akciókamera által rögzített sérült adattartalmat a KBSZ szakemberei a hétvége során helyreállították. A felvétel tanúsága szerint a repülés 8. percében a pilóta feltételezhetően rosszul lett, amely után a repülőgép a rögzített felvétel végéig vezetetlenség jeleit mutatja. A KBSZ, a rendőrség és a légügyi hatóság szakemberei részletes szemle keretében vizsgálják a műszaki meghibásodás lehetőségét is.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0451-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 04. 08.

A KBSZ kiadta a 2021. december 04-én a HA-ENI lajstromjelű Tecnam P2006T típusú repülőgéppel bekövetkezett repülőeseményről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetkezésének közvetlen oka a Pilóta helyzeti tudatosságának csökkenéséből adódó futómű kiengedés elmaradása volt. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2021-0647-4


2024. 03. 23.

Helyi idő szerint 11:50 perckor a HA-5057 lajstromjelű Ka-7 „Rhönadler” típusú vitorlázó repülőgépet vezető növendék leszálláshoz helyezkedve a Farkashegyi repülőtér (LHFH) 15 pályájára a harmadik forduló környékén erős merülésbe került. A kabinban szintén helyet foglaló oktató úgy ítélte meg, hogy a megváltozott körülmények között a repülőtér biztonságos elérése már nem biztosított, ezért átvette a repülőgép vezetését a növendéktől, és jobbra kifordulva a repülőtértől északnyugatra fekvő tisztásra terepre szállt. A földet érés során a bal szárny elakadt és a vitorlázó repülőgép berádlizott. Az eseményben személyi sérülés nem történt, a repülőgép törzsének rácsszerkezete javítható mértékben sérült.

Az esetet – a KBSZ munkatársának érintettsége miatt – a Honvédelmi Minisztérium Állami Légiközlekedési Balesetvizsgáló Osztálya vizsgálja.


2024. 03. 17.

Farkashegy repülőtéren a kora délutáni órákban egy Citabria Bellanca repülőgép bal főfutója leszállás után – eddig ismeretlen okból – kitört. A törés következtében a légijármű balra dőlt, majd bal irányba elhagyta a pályát, ahol az ott várakozó “kötélhúzó” gépkocsinak ütközött. Személyi sérülés nem történt, a légijármű jelentősen megrongálódott.

Az esetet – a KBSZ munkatársának érintettsége miatt – a Honvédelmi Minisztérium Állami Légiközlekedési Balesetvizsgáló Osztálya vizsgálja.


2024. 03. 07.

A KBSZ kiadta a 2023. augusztus 26-án a HA-NAD lajstromjelű Aero AT-3 R100 típusú repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetkezésének közvetlen oka az volt, hogy a pilóta felszállás után annyira megnövelte a repülőgép állásszögét, hogy az a kritikus érték fölé emelkedett, aminek következtében a légijármű átesett. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2023-1178-4


2024. 03. 05.

Budaörsi felszállás után, Kecskéd repülőtérre tervezett útvonalrepülési feladat végrehajtása közben helyi idő szerint 10:05-kor Óbarok térségében motorhiba miatt kényszerleszállást hajtott végre a HA-BAE lajstromjelű, Cessna 152 típusú egymotoros, könnyű repülőgép bolgár illetőségű növendékpilótája. Sem a pilóta, sem a légijármű nem sérült a földet érés során. A leszállás művelt területre történt, ahol a veteményben kisebb taposási kár keletkezett. A kezdeti vizsgálatok a motorhibát igazolták.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0284-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 02. 27.

Egy Cavalon típusú autogyro Tököl – Farkashegy útvonalon repült, Budaörs külterületénél motorja leállt, ami miatt a pilóta kényszerleszállást hajtott végre. A légijármű az eset során súlyosan megrongálódott, a fedélzeten tartózkodó 2 személy könnyű sérüléseket szenvedett.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0266-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 01. 15.

A KBSZ kiadta a 2022. október 15-én a D-EHUY lajstromjelű Piper PA-28-140 típusú repülőgéppel bekövetkezett repülőeseményről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetkezésének közvetlen oka a motor normál üzemi tartományon kívüli huzamosabb üzemeltetésére vezethető vissza, ami a motor túlmelegedéséhez és teljesítménycsökkenéséhez vezetett. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2022-1467-4