2022 2021 | 2020 | 2019 2018 2017 2016 | 2015 2014 2013 2012 2011 | 2010 2009 2008 2007 2006


 

HÍREK

 

 

2022.05.14.

Terepre szállás közben, lejtős terepre történt behelyezkedés után a terület végén élesen emelkedő talajon a PH-699 lajstromjelű, DG-200 típusú vitorlázórepülőgép jobb szárnnyal ért földet, a főfutóról elpattant, majd bal oldalazó helyzetben a bal szárnnyal és a főfutóval ért újra talajt. A manőver során a repülőgép farka letörött. Személyi sérülés nem történt, a zöld búzában kisebb taposási kár keletkezett.

A KBSZ az eseményt 2022-0569-4 ügyszámmal vizsgálja.

 



2022.05.10.

A KBSZ kiadta a 2020. július 5-én a HA-5523 lajstromjelű R-26SU Góbé típusú vitorlázó-repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentést. A KBSZ vizsgálóbizottsága az esemény okát emberi tényezőkre vezette vissza és nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2020-0308-4


2022.05.09.

Budaörs repülőtéren a HA-JDZ lajstromjelű Mooney M20K típusú repülőgép orrfutóműve felszálláshoz történő nekifutás közben becsuklott. Személyi sérülés nem történt, a repülőgép kismértékben megrongálódott.

A KBSZ az eseményt 2022-0533-4 ügyszámmal vizsgálja.


2022.04.07.

Először tartotta egy helyszínen és egy időben éves konferenciáit három jelentős nemzetközi légiközlekedési balesetvizsgáló szervezet. A szakmai fórumok összesen mintegy kétszáz résztvevője április elején találkozott Budapesten.

A Légiközlekedési Balesetvizsgálók Nemzetközi Társasága (ISASI) a háromnapos eseménysorozaton fogadta tagjai közé az Innovációs és Technológiai Minisztériumban működő Közlekedésbiztonsági Szervezetet (KBSZ).
A magyar fővárosban 2022. április 5. és 7. között előbb az Európai Polgári Repülési Konferencia Balesetvizsgáló Szakcsoportjának (ECAC ACC) ülését rendezték meg. Budapest harmadszor adott otthont az eseménynek, de most debütált az Állami Légiközlekedési Balesetvizsgálók együttműködési fóruma (MASI) és a Légiközlekedési Balesetvizsgálók Európai Társasága (ESASI) találkozóinak vendéglátójaként.

A konferenciák jelentőségét emelte, hogy a járványhelyzetben az elmúlt két évben kizárólag online formában lezajlott egyeztetések után ismét lehetőséget teremtettek a személyes tapasztalatcserére is. A rendezvényeken a tagállamok delegáltjai mellett a légiközlekedési szövetségek (ICAO, IATA, EASA, EUROCONTROL) és iparági szereplők (például Airbus, Boeing, Lockheed Martin-Sikorsky, Rolls-Royce, SAAB) képviseltették magukat.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet régóta tervezte csatlakozását a Légiközlekedési Balesetvizsgálók Nemzetközi Társaságához és annak európai szervezetéhez. A budapesti eseménysorozaton jelentették be, hogy immár a KBSZ is az ISASI/ESASI teljes jogú tagja. A magyar szakemberek nemzetközi kapcsolatrendszerük bővítésével még hatékonyabban segíthetik a hazai repülésbiztonság fejlesztését

Részletekért kattintson ide.


2022.04.27.

A KBSZ kiadta a 2020. július 21-én a HA-JON lajstromjelű Cessna C-152 típusú repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentést. KBSZ vizsgálóbizottsága az esemény okát a pilóta gyakorlatlanságából eredő rossz döntési sorra vezette vissza.

Zárójelentés: 2020-0352-4


2022.03.11.

Megjelent az EASA "Átstartolás: Felkészülni a váratlanra" című kiadványa, amely az alábbi linken érhető el: Átstartolás: Felkészülni a váratlanra.


2022.03.08.

A KBSZ kiadta a 2021. szeptember 12-én a HA-4518 lajstromjelű Grob Astir G-102 CS típusú vitorlázó repülőgéppel bekövetkezett repülőeseményről készített zárójelentést. 

A KBSZ vizsgálóbizottsága az esemény közvetlen okát a pilótával kapcsolatos emberi tényezőkre vezette vissza, ezen felül a csörlőkezelő és a csörlősáv felé közeledő személyek téves helyzetértékelését közvetett okként azonosította. Ezek alapján a vizsgálóbizottság nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2021-0404-4


2022.03.07.

A KBSZ kiadta a 2021. július 3-án a D-KIBT lajstromjelű, Discus bT típusú vitorlázórepülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentést. 

KBSZ vizsgálóbizottsága az esemény okát a repülőgép pilótájával kapcsolatos emberi tényezőkre vezette vissza és nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2021-0195-4


2022.02.09.

A KBSZ kiadta a 2019. május 18-án a HA-PAC lajstromjelű, Cessna F-182Q típusú repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentést. 

KBSZ vizsgálóbizottsága a vizsgálat során megállapította, hogy az üzemmód-átállító bowden fellazult rögzítő csavaranyái miatt létrejött a motor vezérlésében egy nem üzemszerű állapot, amely az üzemmód átállításának elmulasztásával a dízelmotor leállását és újraindíthatatlanságát eredményezte. Az ezt követő kényszerleszállás kivitelezése során a légijármű viszonylag nagy függőleges sebességgel ért földet, mely miatt elpattant és ezután orrfutóval ért földet, majd átfordult. A Vb a vizsgálat során több olyan körülményt talált, amely hozzájárult a baleset bekövetkezéséhez, ezért a KBSZ Vizsgálóbizottsága a hasonló esetek megelőzése érdekében biztonsági ajánlások kiadását javasolja a repülőgépet karbantartó szervezet és a repülőgép motorját gyártó szervezet részére.

Zárójelentés: 2019-348-4


2022.02.09

A KBSZ kiadta a 2018. július 21-én a HA-PPI lajstromjelű, SA 318C Alouette II típusú helikopterre bekövetkezett súlyos repülőeseményről készített zárójelentését. A rendelkezésre álló információk alapján a KBSZ vizsgálóbizottsága az eseményt a helikopter faroktartó törésére vezette vissza, melynek okát nem tudta egyértelműen megállapítani. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2018-435-4


2022.01.03.

AKBSZ kiadta a 2018. április 08-án a HA-4070 lajstromjelű, PW-5 ”Smyk” típusú vitorlázó repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentését. A KBSZ vizsgálóbizottsága szerint a baleset bekövetkezésének közvetlen oka az volt, hogy a Növendék a csörlés kezdeti szakaszában elveszítette uralmát a légijármű vezetése felett. A KBSZ Vizsgálóbizottsága a vizsgálat lezárásaként a légiközlekedési baleset kapcsán biztonsági ajánlás kiadására tesz javaslatot.

Zárójelentés: 2018-0169-4