2024 | 2023 | 2022 | 202120202019201820172016 | 20152014201320122011 | 2010200920082007 | 2006


 

HÍREK

 

2024.12.15.

Kalocsai felszállást követően a D-EESC lajstromjelű Cessna F172M típusú repülőgép jobb oldali főfutóművét elhagyta. Több órás repülést követően az oktató kényszerleszállást hajtott végre Őcsény repülőtéren. A leszállás során személyi sérülés nem történt, a légi jármű megrongálódott.

Az eseményt a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-2031-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024.10.06.

Helyi idő szerint 12 óra körül, a Dunakeszi repülőtér 29-es pályájáról felszállás közben – körülbelül 30-40 méter magasságban – kinyílt a HA-1290 lajstromjelű L-13 SW VIVAT típusú motoros vitorlázó repülőgép kabinteteje. A pilóta kabintető zárására tett kísérlete nem járt eredménnyel, amely után a légi jármű egy konténer tetejébe csapódva állt meg. A pilóta megsérült, a légijármű megsemmisült.

Az eseményt a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-1586-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024.10.03.

A KBSZ kiadta a 2021. március 1-én a HA-YFJ lajstromjelű Beechjet 400A típusú repülőgéppel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren bekövetkezett repülőeseményről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetkezésének kiváltó oka emberi tényező volt, amely a személyzet gurulás során tanúsított, nem kielégítő szintű figyelmében jelentkezett, mely során a 31L küszöbre történő visszagurulás során a futópálya bal oldali szegély-fénysorának J4 torkolatot követő szakaszát tévesen középvonal-fénysorként azonosította, és a 31L küszöb eléréséig három szegélyfényt kidöntött.

A Vb az esemény bekövetkezését, valamint a tévesztés fel nem ismerését illetően további hozzájáruló tényezőket is megállapított.

A KBSZ Vizsgálóbizottsága a feltárt biztonsági kockázatok alapján biztonsági ajánlás tervezetet fogalmazott meg olyan eljárások kidolgozására, melyek elősegítik az LHBP 31L/13R pályáján visszagurulást végző légijárművek személyzetének tájékoztatását arról, hogy a visszagurulás során nem láthatók számukra középvonalfények. Mivel Budapest Airport és a HungaroControl által az egyeztető megbeszéléseket követően bevezetett javító intézkedések a szándékolt hatást elérik, a biztonsági ajánlás kiadására nem került sor.

Zárójelentés: 2021-0040-4


2024.10.03.

A KBSZ kiadta a 2023. május 20-án a HA-TEF lajstromjelű Tecnam P 2002-JF típusú repülőgéppel bekövetkezett súlyos repülőeseményről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetkezésének oka az volt, hogy a pilóta a karbantartási rendellenességből adódó problémákat a repülése végén fennálló fizikai és mentális állapotában már nem tudta kezelni. Ezen felül a Vizsgálóbizottság hozzájáruló tényezőként azonosította a futópálya minőségi problémáját és a meteorológiai tényezőt. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2023-0574-4


2024.08.25.

A HA-LWM lajstromjelű Airbus A320 típusú, WizzAir Malta által üzemeltetett járat Craiova-Luton útvonalon közlekedett. A repülés 20-25. percében a légiutaskísérők erős, szúrós szagot észleltek a fedélzeten, majd 10-15 perccel később a légiutaskísérők közül két személy rosszul lett, ezért a pilóták úgy döntöttek, hogy az eredeti úti céltól eltérően Budapesten szállnak le. A leszállás eseménytelenül zajlott, a személyzetet kivizsgálásra kórházba szállították. A toxikológiai vizsgálatok után a személyzetet elengedték.

Az eseményt a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-1318-4 számon tartja nyilván.


2024.08.18.

Tapolca repülőtéren, egy motor nélküli tandem siklóernyővel a pilóta és utasa lépcsőzetes öncsörlés során, kb. 100-150 m magasságból merülőspirálba esett és a földnek ütközött. A pilóta és utasa a helyszínen életét vesztette.

Az eseményt a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-1288-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


Üzembentartói balesetvizsgáló képzés

A Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI) szervezésében, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szeptemberben és októberben maximum 16 fős létszámokkal, három alkalommal, egyenként 40 órás Üzembentartói balesetvizsgáló tanfolyamokat tart. A tanfolyamokra a jelentkezés lezárult.

A 2025-ös képzésekről szóló értesítésekre regisztráláshoz és a tanfolyam részletei az alábbi cikkben találhatóak.


2024.08.11.

Papkutapuszta repülőtéren vontatásos felszállás során a motoros repülőgép leoldotta a HA-3174 lajstromjelű, Nimbus3 típusú vitorlázó repülőgépet annak jelentős kilengése miatt. Ezt követőn a vitorlázó repülőgép visszafordulás közben földnek ütközött. A vitorlázórepülőgép pilótája könnyű sérülést szenvedett, a légijármű jelentősen megrongálódott.

Az eseményt a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-1250-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024.08.04.

Helyi idő szerint 12:55 perckor Dunakeszi repülőtér 29 pályájára helyezkedve a HA-5129 lajstromjelű, LET L-13 Blanik típusú vitorlázó-repülőgép pilótája merülésbe került, és a repülőtér területe előtt 70 méterrel a 2 m magas, lábon álló, száraz kukoricában ért földet. A pilóta és utasa nem sérült meg, a repülőgép javítható mértékű károsodást szenvedett.

Az eseményt a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-1216-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024.07.07.

Tapolca repülőterén (LHTP) a déli órákban a HA-4012 lajstromjelű K-8B típusú vitorlázó repülőgép csörlés közben, mintegy 50 méter magasságban lebillent, majd 180 fok pördülete után jobb szárnyvéggel és a repülőgép orr részével a földnek csapódott. A pilóta 8 napon túl gyógyuló sérülést szenvedett, a légijármű megsemmisült.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0989-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 07. 03.

A kora esti órákban Budaörs repülőtéren a HA-4047 lajstromjelű Schleicher K7 típusú légijárművel oktatást végeztek. Az eseménnyel végződő leszállás során a durva földet érés következtében a légijármű rácsszerkezete megrogyott, Oktató és Növendék az eset során nem sérült.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0970-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 07. 03.

Késő délelőtt a HA-4514 lajstromjelű Discus 2A típusú vitorlázórepülő Sóskút térségében terepre szállás kivitelezése közben nagy sebességgel a földnek ütközött. A pilótát mentőhelikopterrel kórházba szállították, nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett. A légi jármű jelentősen megrongálódott.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0967-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 06. 29.

A koraesti órákban, Nyíregyháza térségében a HA-4408 lajstromjelű PIK-20D típusú és a HA-4427 lajstromjelű Std. Jantar 2 típusú vitorlázó repülőgépek, elmondások szerint körülbelül 800 méter magasságban, eddig ismeretlen okból összeütköztek. A repülőgépeket az ütközés után a pilóták elhagyták és mentőernyővel sikeresen értek földet, a repülőgépek mezőgazdasági területre zuhantak. Az egyik pilóta nem sérült, a másik 8 napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett. Az eseményben mindkét légijármű jelentősen megrongálódott.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0927-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 06. 23.

Helyi idő szerint 13:45 időpontban a Dunakeszi repülőtér 11 pályájáról csörlésből felszálló Scheibe L-Spatz 55 típusú, HA-5067 lajstromjelű vitorlázó-repülőgép növendék pilótája az iskolakör negyedik fordulójában dugóhúzóba került és a pálya elérése előtt a földnek ütközött. A pilótát sikeres újraélesztés után a légimentők helikoptere életveszélyes állapotban kórházba szállította. A vitorlázó-repülőgép a balesetben megsemmisült.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0870-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 06. 18.

A pilóta a késő délutáni órákban Őcsény repülőtérről felszállva helyi repülést hajtott végre a HA-EAB lajstromjelű Cessna C-310Q típusú légijárművel. A leszállás során a futóművek kibocsátása elmaradt, így a repülőgép a törzs alján csúszva került nyugalomba. A törzs alja, valamint a légcsavar tollak sérültek. Személyi sérülés nem történt.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0849-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 05. 04.

Kora délutáni órákban a HA-VEF lajstromjelű Morane típusú légijármű a leszállása során Kecskéd repülőtér 33-as futópálya közepén ért földet, melyet követően orrfutóműve kitört. A légjármű a futópályán körülbelül 90 méter csúszás után került nyugalomba. Az orrfutómű és a légcsavar megsérült, személyi sérülés nem történt.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0612-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 05. 03.

Az üzemnap végén a HA-MJC lajstormjelú Piper Pawnee (PA-25) légijármű bal oldali futóműve a Dunakeszi repülőtéren történt leszállást követően, a leszállópálya és a hangár közötti gurulóúton kitört. Az eseményben a légijármű megrongálódott, személyi sérülés nem történt.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0593-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 04. 30.

A KBSZ kiadta a 2020. november 07-én a HA-SOA lajstromjelű Piper Seneca I. típusú repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetke-zésének közvetlen oka a légsebesség Vmc(a) alá csökkenése volt, miközben a jobb oldali hajtómű teljesítményét maximumra növelték, továbbá az Oktató késedelmes reakciója ennek megakadályozására (helyzeti tudatosság csökkenése). A fentieken túl a Vizsgálóbizottság további közvetett okokat, hozzájáruló tényezőket azonosított. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2020-0523-4


2024. 04. 13.

A HA-PET lajstromjelű Extra 330L típusú repülőgép a tököli felszállás után, két fővel a fedélzeten a Martonvásár - Ráckeresztúr közötti gyakorló légtérben néhány perces műrepülést követően 9:40-kor közel függőleges helyzetben, nagy sebességgel a földnek csapódott. A pilóta és utasa a helyszínen életét vesztette, a légi jármű megsemmisült.

A KBSZ balesetvizsgálói a helyszínelés során feltárták és azonosították a repülőgép fő darabjait és kormányfelületeit. A helyszínen fellelt akciókamera által rögzített sérült adattartalmat a KBSZ szakemberei a hétvége során helyreállították. A felvétel tanúsága szerint a repülés 8. percében a pilóta feltételezhetően rosszul lett, amely után a repülőgép a rögzített felvétel végéig vezetetlenség jeleit mutatja. A KBSZ, a rendőrség és a légügyi hatóság szakemberei részletes szemle keretében vizsgálják a műszaki meghibásodás lehetőségét is.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0451-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024.04.08.

Az éjszakai órákban Párizs-Bukarest útvonalon az Air France F-GRHF lajstromjelű Airbus A-319 típusú légijárművének személyzete a magyar légtérben a pilótakabin környékén füstszagot érzett. A személyzet az útvonal megszakítása mellett döntött, majd Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren eseménymentes leszállást hajtott végre. Személyi sérülés nem történt.

A helyszíni szemle adatainak értékelése után a KBSZ az esetet nem vizsgálja.


2024. 04. 08.

A KBSZ kiadta a 2021. december 04-én a HA-ENI lajstromjelű Tecnam P2006T típusú repülőgéppel bekövetkezett repülőeseményről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetkezésének közvetlen oka a Pilóta helyzeti tudatosságának csökkenéséből adódó futómű kiengedés elmaradása volt. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2021-0647-4


2024. 03. 23.

Helyi idő szerint 11:50 perckor a HA-5057 lajstromjelű Ka-7 „Rhönadler” típusú vitorlázó repülőgépet vezető növendék leszálláshoz helyezkedve a Farkashegyi repülőtér (LHFH) 15 pályájára a harmadik forduló környékén erős merülésbe került. A kabinban szintén helyet foglaló oktató úgy ítélte meg, hogy a megváltozott körülmények között a repülőtér biztonságos elérése már nem biztosított, ezért átvette a repülőgép vezetését a növendéktől, és jobbra kifordulva a repülőtértől északnyugatra fekvő tisztásra terepre szállt. A földet érés során a bal szárny elakadt és a vitorlázó repülőgép berádlizott. Az eseményben személyi sérülés nem történt, a repülőgép törzsének rácsszerkezete javítható mértékben sérült.

Az esetet – a KBSZ munkatársának érintettsége miatt – a Honvédelmi Minisztérium Állami Légiközlekedési Balesetvizsgáló Osztálya vizsgálja.


2024. 03. 17.

Farkashegy repülőtéren a kora délutáni órákban egy Citabria Bellanca repülőgép bal főfutója leszállás után – eddig ismeretlen okból – kitört. A törés következtében a légijármű balra dőlt, majd bal irányba elhagyta a pályát, ahol az ott várakozó “kötélhúzó” gépkocsinak ütközött. Személyi sérülés nem történt, a légijármű jelentősen megrongálódott.

Az esetet – a KBSZ munkatársának érintettsége miatt – a Honvédelmi Minisztérium Állami Légiközlekedési Balesetvizsgáló Osztálya vizsgálja.


2024. 03. 07.

A KBSZ kiadta a 2023. augusztus 26-án a HA-NAD lajstromjelű Aero AT-3 R100 típusú repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetkezésének közvetlen oka az volt, hogy a pilóta felszállás után annyira megnövelte a repülőgép állásszögét, hogy az a kritikus érték fölé emelkedett, aminek következtében a légijármű átesett. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2023-1178-4


2024. 03. 05.

Budaörsi felszállás után, Kecskéd repülőtérre tervezett útvonalrepülési feladat végrehajtása közben helyi idő szerint 10:05-kor Óbarok térségében motorhiba miatt kényszerleszállást hajtott végre a HA-BAE lajstromjelű, Cessna 152 típusú egymotoros, könnyű repülőgép bolgár illetőségű növendékpilótája. Sem a pilóta, sem a légijármű nem sérült a földet érés során. A leszállás művelt területre történt, ahol a veteményben kisebb taposási kár keletkezett. A kezdeti vizsgálatok a motorhibát igazolták.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0284-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 03. 03.

A déli órákban Isztambul-Koppenhága útvonalon a 9H-SLK lajstromjelű Airbus A320 típusú légijármű személyzete Kassa térségében a kabin kihermetizálódását jelentette, majd vészsüllyedést hajtott végre FL100 repülési szintre. Ezt követően útvonalukat megszakítva kitérő repülőtérnek Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret választották, ahol eseménymentes leszállást hajtottak végre. Személyi sérülés nem történt.

A helyszíni szemle adatainak értékelése után a KBSZ az esetet nem vizsgálja.


2024. 02. 27.

Egy Cavalon típusú autogyro Tököl – Farkashegy útvonalon repült, Budaörs külterületénél motorja leállt, ami miatt a pilóta kényszerleszállást hajtott végre. A légijármű az eset során súlyosan megrongálódott, a fedélzeten tartózkodó 2 személy könnyű sérüléseket szenvedett.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0266-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 01. 15.

A KBSZ kiadta a 2022. október 15-én a D-EHUY lajstromjelű Piper PA-28-140 típusú repülőgéppel bekövetkezett repülőeseményről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetkezésének közvetlen oka a motor normál üzemi tartományon kívüli huzamosabb üzemeltetésére vezethető vissza, ami a motor túlmelegedéséhez és teljesítménycsökkenéséhez vezetett. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2022-1467-4