• English (UK)

 

2017 | 2016 | 2015 | 20142013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
2006

Elhunyt Szilágyi Endre

Az NFM Közlekedésbiztonsági Szervezet mély együttérzéssel tudatja, hogy kollégánk, Szilágyi Endre légiközlekedési balesetvizsgáló 2016. 12. 18-án hosszan tartó, méltósággal viselt betegség után elhunyt. Temetéséről később történik intézkedés.

Emlékét megőrizzük!


 


2016. 09. 18. - Kisrepülőgépek balesete Gödöllőn

Vasárnap 9 óra után néhány perccel balesetet szenvedett két repülőgép – egy Cessna 182 és egy Piper 28 típusú - Gödöllő és Isaszeg között.

Mindkét repülőgép a gödöllői repülőtérről szállt fel, elsőként a Cessna, amely 4 ejtőernyőst vitt ugratni, a Piper pedig sétarepülésre indult a fedélzetén a pilótával és 2 utassal.

A Cessna típusú repülőgép a feladatáról visszatérőben volt, amikor körülbelül 600 méter magasságon elveszítette vele a radar- és rádió kapcsolatot a HungaroControl Zrt. légiforgalmi szolgálat, majd értesítették a légi kutató-mentő szolgálatot. A Piper keresése egy szemtanú bejelentése alapján indult meg.

Az eddigi információk szerint a Cessna normál tempóban leszálláshoz süllyedt, amikor bekövetkezhetett a baleset.

A baleset következtében mindkét repülőgép súlyosan roncsolódott, a fedélzetükön tartózkodó 4 személy – a Cessna pilótája, a Piper pilótája és két utasa – életét vesztette.

Elsőként a Piper roncsát találták meg a gödöllői arborétum területén bozótos területen. A roncs alapján megállapítható volt, hogy a légijármű orral, közel függőlegesen, nagy sebességgel csapódott a földnek. A bal szárny külső részének kb. egyharmada hiányzott, azt a roncstól kb. 400 méterre találták meg.

A Piper leszakadt szárnydarabjától pedig mintegy 50 méterre lelték fel a Cessna tőből leszakadt, darabokra törött bal szárnyát. A Cessna többi része ettől a helytől csaknem 200 méterre csapódott be az arborétum erdős területén. A roncs állapota és elhelyezkedése arra utal, hogy ez a repülőgép is nagy sebességgel, közel függőlegesen, orral csapódott be.

A roncsok állapota és elhelyezkedése arra engednek következtetni, hogy a repülőgépek a levegőben, szemből ütköztek, miközben a Cessna leszálláshoz készült, a Piper pedig a felszállás után megkezdhette a sétarepülést. Noha a Piper pilótája nem adott le repülési tervet – ami számára nem is volt kötelező -, de a repülőgép fedélzeti válaszjeladója működött, így a légiforgalmi szolgálat radarképén megjelent helye és magassága. A légiforgalmi szolgálat munkatársa rádión megpróbálta figyelmeztetni a Cessna pilótáját a másik légijármű közelségére, de a Cessna pilótája ezt az adást már nem igazolta vissza.

 


2016.09.02. – Balesetet szenvedett egy MTO Cavalon típusú autogiro

Pénteken reggel balesetet szenvedett egy autogiro Balatonfőkajár külterületén. A légijármű a balatonfőkajári repülőtérről szállt fel, a fedélzetén két személlyel, azzal a céllal, hogy átrepülnek Sármellékre, majd onnan külföldre. A fedélzeten tartózkodó személyek kisebb sérüléseket szenvedtek.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet helyszíni szemléje és az érintett személyek meghallgatása után az eset bekövetkezése az alábbiak szerint valószínűsíthető: a légijármű a nekifutást és az elemelkedést még probléma nélkül hajtotta végre, majd kb. 60-70 méter magasságon a pilóta azt észlelte, hogy ugyan nem változik a motor fordulatszáma, a légijármű mégis süllyed. A légijármű a szabadon forgó rotorlapátok segítségével a repülőtértől mintegy 100 méterre ért földet a jobb oldalára billenve. Az eset következtében sérültek a légijármű rotorlapátjai, légcsavarjai és kitörött a jobb oldali főfutója.

A helyszíni szemlén tapasztaltak is azt támasztották alá, hogy a légijármű járó motorral ért földet, a kormányszervek pedig működőképesek voltak. A légijármű első átvizsgálásakor műszaki hibára utaló jelet nem találtak a balesetvizsgálók.

A légijármű roncsát a helyi repülőtér hangárjába szállították. A szakmai vizsgálat további irányát meghatározza majd, hogy milyen volt a légijármű terhelése, illetve a légijármű fedélzetén lévő GPS-ből kinyerhető sebesség- és magassági adatok alapján miként rekonstruálható a tényleges repülése.

 

2016. 07. 04. – Baleset Farkashegyen 

Hétfőn este a farkashegyi repülőtér mellett nem sokkal napnyugta előtt, kb. 20:20 órakor balesetet szenvedett egy Cessna 172 típusú repülőgép a fedélzetén 3 személlyel. A repülőgép a farkashegyi repülőtérről szállt fel, és mintegy háromnegyed órányi repülés után oda kívánt visszatérni. A pilóta az aznap használatos 33-as pályairányon kísérelte meg a leszállást, de a szemből, alacsonyan a szemébe tűző nap miatt átstartolt, majd ismételten ugyanebből az irányból helyezkedett be a leszálláshoz. A futópálya helyett azonban annak teljes hosszát, 1080 métert és még további 85 métert átrepülve ért földet a repülőtéren belül, de a munkaterületen kívül. Az előtte lévő akadályok miatt meg sem kísérelte a repülőgép felemelését, hanem inkább kis ívben tovább vezetve a repülőgépet nekigurult a repülőtér mellett lévő útmenti kb. 120 cm magas töltésnek, majd a repülőgép azon és a Budakeszit Törökbálinttal összekötő úton átpördülve, az út túloldalán a hátán állt meg.

A pilóta az eset során nem sérült, a fedélzeten tartózkodó másik két személy pedig könnyű sérülést szenvedett. A repülőgép jelentősen sérült.

 

2016.03. 26. - Lezuhant egy TECNAM típusú repülőgép Dánynál

Szombaton megtalálták a pénteken eltűnt Tecnam P2002-es típusú repülőgépet Dány közelében, ahol a földnek ütközött. A fedélzetén tartózkodó két személy- egy magyar és egy külföldi állampolgár - életét vesztette.

A repülőgép péntek délután fél öt körül szállt fel Gödöllőről helyi, gyakorlórepülésre. Repülési tervet a pilóta nem adott le, rádiókapcsolatot a légiforgalmi szolgálattal nem létesített. A repülőgépet azután kezdték keresni, hogy napnyugtáig nem tért vissza. Az esti keresés azonban nem vezetett eredményre, így a kutatást szombaton kora reggel tovább folytatták a helyi repülőklub pilótái és a honvédség kutató-mentő szolgálata.

A helyszíni szemle első megállapításai szerint a repülőgép gyakorlatilag függőlegesen, nagy sebességgel, orral ütközött a földnek. A repülőgép roncsait a KBSZ hangárjába szállították további vizsgálatokra.

 

2016. 04. 01-én a KBSZ hangárjában a társhatóságok és igazságügyi szakértő jelenlétében megtörtént a balesetet szenvedett repülőgép átvizsgálása, amelynek során a szakemberek műszaki hibára utaló jelet nem találtak.

 

2016. 02. 28. - Baleset ért egy Cessnát a Gerecse hegységben 2

2016.02. 29. - A Közlekedésbiztonsági Szervezet balesetvizsgáló szakemberei hétfőn tovább folytatták a baleset helyszínelését, majd a délutáni órákban beszállították a roncsot a KBSZ hangárjába további vizsgálatok céljából.

A helyszíneléssel párhuzamosan megkezdődött a baleset körülményeinek kivizsgálásához szükséges adatgyűjtés. A helyszín közelében szemtanúkat igyekeznek felkutatni a KBSZ szakemberei, miközben mások az induló repülőtéren, Gödöllőn gyűjtötték be a repülés előkészítésével kapcsolatos információkat, dokumentumokat. Ugyancsak hétfőn a légiforgalmi szolgálatnál visszanézték a radaron a repülőgépnek a felszállástól a baleset bekövetkeztéig megtett útját és visszahallgatták a rádióforgalmazást.

Egy másik fontos része a balesetvizsgálatnak az adott időjárásra vonatkozó információk begyűjtése és összegezése, különös tekintettel arra, hogy a térségen átvonuló melegfront milyen hatással lehetett a repülés körülményeire.

 

2016. 02. 28. - Baleset ért egy Cessnát a Gerecse hegységben 1

Vasárnap délben a Gerecse hegységben, Vértestolna közelében, a falutól alig 1 kilométerre, erdős területen balesetet szenvedett egy Cessna 152 típusú repülőgép. A fedélzetén tartózkodó két személy közül az egyik, egy román állampolgár, a helyszínen életét vesztette, a másik, magyar állampolgárságú személyt mentőhelikopter szállította súlyos sérülésekkel kórházba. Mindketten rendelkeztek pilóta szakszolgálati engedéllyel.

A repülőgép a leadott repülési terve alapján Gödöllőről szállt fel, és Győr érintésével ide érkezett volna vissza is. A kutató-mentő szolgálatot a a HungaroControl légiforgalmi szolgálat riasztotta, miután elvesztette a kapcsolatot a repülőgéppel. A gép roncsait a kutató-mentő helikopter találta meg.

Az értesítést követően a KBSZ vizsgálóbizottsága azonnal a helyszínre indult és haladéktalanul megkezdte a helyszínelést, amelyet az esti órákban felfüggesztett, majd hétfőn reggel folytatott. A helyszín és a roncs átvizsgálása mellett hétfőn megkezdődött a balesethez kapcsolódó adatgyűjtés is mind a légiforgalmi irányító szolgálatnál, mind az indulási repülőtéren.