• English (UK)

 

 

 

2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
|
2006

 

2007.08.24 - Budapest-Ferihegy Repülőtér - Airbus 320 - A légijármű madárrajjal ütközött felszállás közben.

2007.08.22 - Nagy Kevély-hegy - DMV3 siklóernyő - A siklóernyős pilóta a felszállóhelyről elstartolt, majd visszafordult és durván földet ért, melynek következtében megsérült.

2007.08.19 - Budapest-Ferihegy Repülőtér - Diamond DA-42 - Leszállás után a jobb főfutó gumiabroncs kidurrant. A gép legurult a B1 gurulóúton és ott megállt.

2007.08.19 - Balatonszéplak - Siklóernyő - Rossz start után a motoros siklóernyős a Balatonba esett. Személyi sérülés nem történt a légcsvar és a keret sérült.

2007.08.14 - Úrhida - Cessna 150 - A pilóta tankolni akart, gurulás közben a légcsavar szívóhatása a hangárajtót becsukta és a légcsavar belecsapott az ajtóba. A légcsavar sérült.

2007.08.09 - Független szakmai vizsgálat a bugacpusztaházánál lezuhant repülőgép balesete okának felderítésére

A légi, vasúti és víziközlekedési balesetek független szakmai vizsgálatára létrehozott Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) folytatja a múlt hét csütörtökön lezuhant Corvus típusú repülőgép balesetének szakmai vizsgálatát.

 

A szakmai vizsgálat az általános nemzetközi gyakorlatnak megfelelően egyidejűleg több szálon történik: Magában foglalja egyrészt

  • a repülőgép tervezési és gyártási dokumentációinak,
  • az alkalmazott gyártási technológiának, valamint
  • a tervezéstől a forgalomba helyezésig szükséges valamennyi hatósági engedélynek,
  • illetve a repülőgépnek a balesetet megelőző üzemeltetésére, karbantartására, műszaki állapotára vonatkozó információknak, nyilvántartásoknak az áttekintését;

másrészt a pilóta szakmai előéletére és egészségi állapotára vonatkozó információk beszerzését;
harmadrészt pedig az adott repüléssel kapcsolatos minden fellelhető információ begyűjtését, elemzését. Ez utóbbihoz tartozik a feltalált roncsok helyzetének rögzítése, majd a roncsdarabokon a sérülések, nyomok elemzése, illetve a lehetséges szemtanúk felkutatása, meghallgatása.

 

A vonatkozó nemzetközi egyezményeknek és az azokon alapuló hazai jogszabályoknak megfelelően a KBSZ értesítette a baleset során elhunyt utas hazájának illetékes balesetvizsgáló szervezetét, amelynek joga van a vizsgálatba való bekapcsolódásra. Az általános tapasztalat szerint a sérültek, elhalálozott személyek - legyen szó a személyzetről vagy az utasokról - révén érintett országok általában élni is szoktak ezzel a jogukkal.
Mivel a vizsgálat jelenlegi szakaszában nem zárható ki, hogy műszaki okokból történt a baleset, a KBSZ kötelezettsége volt mindazon országok balesetvizsgáló szervezeteinek az értesítése, ahová a KBSZ információi szerint ebből a típusból eladtak.
Az esemény jellegéből adódóan több külföldi szakértő részvétele várható a vizsgálatban. Mivel a repülőgép gyártása során jelentős mértékben kerültek felhasználásra külföldi alap- és segédanyagok, ezért a KBSZ olyan német és orosz szakértőket is felkér a vizsgálatba való bekapcsolódásra, akiknek a műanyag (kompozitszerkezetű) repülőgépek gyártásában speciális szakismereteik vannak. Az ECAC - European Civil Aviation Conference - egyezménye alapján az egyes nemzeti balesetvizsgáló szervezetek térítésmentesen segítik egymás munkáját. A KBSZ jogelődje, az akkor még kizárólagosan a légiközlekedés területén működő biztonsági szervezet maga is több esetben vett részt ilyen vizsgálatokban, illetve már a KBSZ is kapott ilyen felkérést a vasúti közlekedés területén.

 

A KBSZ a baleset kapcsán nem látta szükségességét azonnali megelőző biztonsági ajánlás kiadásának, mert a hatóság a vizsgálat idejére felfüggesztette a Corvusok repülését és erről értesítette mindazon országokat - közöttük Németországot, Spanyolországot és Amerikát -, ahová eladtak a repülőgépből.

 

A független szakmai vizsgálat várhatóan még jónéhány hetet igénybe vesz.

 

Budapest, 2007. 08. 09.

2007.08.08 - Börgönd - SCHLEICHER KA7 RHONADLER - Leoldás után a csörlőkötél fékező ernyője kinyílt és ráakadt a magassági kormány jobb oldalára. A gép magassági kormányából és a vízszintes vezérsíkból is letört egy kis darab.

2007.08.04 - Magyar légtér - Airbus 319 - A légijármű 118,1 MHz frekvenciáját folyamatosan zavarták megközelítés közben a 13R pályától 10 mérföldre kezdődően . A frekvencián zenét sugároztak.

2007.07.29 - Budapest Ferihegy - Airbus 320 - Beteg utas miatt megszakította útját, leszállt Budapesten.

2007.07.25 - Budapest Ferihegy - Airbus 319 - Beteg utas miatt megszakította útját, leszállt Budapesten.

2007.07.22 - Budapest Ferihegy - Boeing 737-400 - A légijármű beteg utas miatt megszakította útját, és leszállt LHBP-n.

2007.07.19 - LHSK - Gazella/Gazella - A két helikopter engedély nélkül szállt le a Kincstári Vagyoni Igazgatóság tulajdonában lévő területen.

2007.07.15 - Útközben - Airbus 320 - A légijármű egyik utasa forró teával leöntötte magát, és elsőfokú égési sérüléseket szenvedett a lábain és a hasán. Az esetet nem turbulencia vagy más repüléssel kapcsolatos mozgás okozta. A fedélzeten egy orvos jéggel kezelte a leforrázott testfelületet.

2007.07.15 - Fertőszentmiklós - D-MDDA - A légijármű 20:43 órakor Fertőszentmiklósról szállt föl repülés terv nélkül. Felszállás után átlépte a nemzetközi országhatárt, majd leszállt Fertőszentmiklóson, amely nem alkalmas éjszakai repülésre.

2007.07.14 - Románia - Sparrow - A légijárműl Szentesről szállt fel,. Békéscsabára repült volna, de eltévedt és Romániában Nagylaknál terepre szállt. Személy- és gépsérülés nem történt.

2007.07.14 - Budapest Ferihegy - Boeing 747 - A légijármű személyzete szúrós szagot észlelt a repülés során, ezért útját megszakítva, a román légtérből visszafordulva LHBP-n leszállt. A jobb oldali főfutóján több gumikereket is cserélni kellett, mert a leszállás során sérültek. Személyi sérülés nem történt.

2007.07.14 - Budapest Ferihegy - CRJ - Beteg utas miatt útját megszakította.

2007.07.09 - Osztrák légtér - Boeing 737-700 - A légijármű a bal kondicionáló rendszer MEL (Minimum Equipment List) alapján halasztott hibájával indult a járatot teljesíteni. A repülés során a jobb kondícionáló rendszer is meghibásodott, ezért a parancsnok Graz térségében a visszafordulás mellett döntött, 60 perc repülés után rendben leszálltak Budapest/Ferihegy repülőterén.

2007.07.07 - Barcelona - Corvus MK2 - Leszállást követően, gurulás közben a légijármű jobb oldali futójának a kerék és a bekötő közti műanyag laprugója kitört. Személyi sérülés nem történt.

2007.07.07 - Budapest Ferihegy - Boeing 737-700 - A légijármű megszakította útvonalát egy állapotos kismama rosszulléte miatt. A hölgyet és kísérőjét a mentők a Dél-Pesti kórházba szállították, ahol vizsgálatok alapján megállapították, hogy a probléma közvetlenül nem függött össze a terhességgel.

2007.07.04 - Budapest Ferihegy - Boeing 737-300 - Bp Ferihegy megközelítése során a légijárművön az egyik utas eszméletét vesztette. Előzetes információk szerint ittas állapotban volt, és agyvérzést kapott. Leszállás után kórházba szállították.

2007.07.01 - Magyar légtér - MD8B, SAAB - A Budapest-Valencia útvonalon repülő I: járatot FL270-re történő emelkedése során az irányítás tájékoztatta az összetaró irányon FL280-ra süllyedő II.járatról, és utasította a FL270-es magasság tartására. I. járat FL270 helyett FL273 magasságig emelkedett, mivel a robotpilóta a hibás nyomásértékre állított magasságmérőtől kapott adatok alapján vezérelte a légijárművet. Mindkét légijármű TCAS RA manővert hajtott, a legkisebb függőleges elkülönítés 700 feet volt a légijárművek között.

2007.07.01 - Kecskét - Góbé - A légijármű kötélszakadás gyakorlása közben durván ért földet.

2007.06.30 - Graz - Airbus 320 - A személyzet orrfutó hibajelzést kapott, a légijármű megszakította útját és Budapesten rendben leszállt.

2007.06.27 - Magyar légtér - Boeing 737-800 -A légijármű visszafordult madárral ütközés miatt. Még 15 percig repült üzemanyagfogyasztás céljából Budapest TMA-ban, majd rendben leszállt.

2007.06.24 - Budapest Ferihegy - A légijármű a 31L futópályáról szállt fel, majd 90 fokkal MOLNAR-ra kellett volna fordulnia, de ehelyett 180 fokkal visszafordult, és a 31R futópályára érkező légijárművekkel párhuzamosan szemben repült. Veszélyes megközelítés nem történt.

2007.06.24 - Budaőrs - Góbé - A légijármű kötélszakadás imitálása közben, ismeretlen okból durva földetéréssel szállt le keresztben a budaörsi repülőtéren. Személyi sérülés nem történt.

2007.06.23 - Budapest Ferihegy - CRJ 100/200 - A légijármű, fékszárny hibára hivatkozva jelezte a megközelítés során, hogy csak nagy sebességű leszállást tud végrehajtani. Sürgősségi állapot elrendelve, majd a repülőgép rendben leszállt.

2007.06.14 - Olaszország - AN 26 - Leszálláskor a bal főfutó külső kerekének blokkolásgátló-szelep hibája és az ebből adódó aszimmetrikus fékhatás következtében a repülőgép jobb főfutója oldalirányban megközelítőleg 5m-re elhagyta a futópályát. A személyzet sikeresen visszairányította a futópályára a légijárművet. Sem a repülőgép, sem a futópálya nem sérült.

2007.06.13 - Budapest Ferihegy - CRJ 100/200 - A légijármű engedély nélkül szállt fel.

2007.06.11 - Nagykanizsa - Apollo - Motoros sárkány a tó felszínét követve repült (kontúrozott). A hátsó kerék a vizfelszínt érintette és a fékező hatás a légjárművet a vízbe lerántotta. Sem a pilóta, sem a légijármű nem sérült.

2007.06.09 - Budapest Ferihegy - Boeing 737 300 - A felszállást követően a légijármű személyzete műszaki problémát észlelt, majd ezt követően a légijármű visszafordult és rendben leszállt. A bejelentés szerint magas gázhőt észleltek, amely ingadozott.

2007.05.26 - Hármashatárhegy - KA 8B - Leszálláshoz történő bejövetel során a leszállópálya küszöbtől 60m-re a repülőgép telefonkábelnek, faágaknak ütközött és a leszállóiránnyal ellentétes irányba fordulva földhöz csapódott. Személyi sérülés nem történt, két ott parkoló gépkocsiban keletkeztek kisebb sérülések, a repülőgép gazdaságosan nem javítható. Személyi sérülés nincs.

2007.05.26 - Szabadkígyós - ROTAX 503 - A sárkányrepülő elszakított egy légvezetéket, a légijármű továbbrepült, személyi sérülés nem történt.

2007.05.24 - Nyiregyháza - Cessna 150 - Az AFIS irányító felszállás előtt tájékoztatta LZKZ-t, hogy Debrecen zárva. A pilóta ennek ellenére felszállt. Az első bejelenkezéskor ismét tájékoztatták. Közölte, hogy a leszállást előre egyeztette. 19:03-kor azt az információt adta a pilóta, hogy nincs elég üzemanyag a fedélzeten. Nyíregyházán rendben leszállt.

2007.05.20 - Hajdúböszörmény - Zenit 270 - A leszállás végső fázisában az ugró (elmondása szerint hirtelen szélbeerősödés miatt) elfékezte az ernyőjét és a nézők között ért földet. Földet érés közben elsodort egy gyermeket, aki 8 napon belül gyógyuló sérülést szenvedett.

2007.05.11 - Budapest Ferihegy - Boeing 737 700 - A Budapest - Stockholm között közlekedő légijármű 5 perccel a felszállás után orrsegédszárny meghibásodás miatt kényszerhelyzetet jelentett és visszafordult Ferihegyre. A leszállást követően az utasok kiszállítása és a visszafordulás okának megnevezése nélkül újból elindult, rendben felszállt.

2007.05.06 - Budapest Ferihegy - Fokker 70 - A légijármű megszakította útvonalát és visszafordult, mivel a személyzet hajtóműrezonanciát észlelt. A légijármű rendben leszállt.

2007.04.30 - Farkashegy - G103 TWINASTIR - A leszállást követően, gurulás közben a légijármű futóműve ismeretlen okból becsukódott, aminek következtében a légijármű törzse megsérült. Személyi sérülés nem történt.

2007.04.26 - Franciaország - Boeing 737 800 - Felszállás közben kb. 70-80 kts sebességnél a P5-ös panelen bejelzett az "ELEC" tabló, illetve a "SIXPACK"-en az "ENG" jelzés. A hajózó személyzet megszakította a felszállást, majd a légijármű visszagurult az állóhelyre.

2007.04.26 - UK - Airbus 320 - A doncasteri megközelítés során a légijármű személyzete "ECAM F/CTL FLAPS FAULT" jelzést kapott, a fékszárnyak 1-es pozícióban maradtak. A légijármű személyzete követte az ECAM utasításait és rendben leszállt.

2007.04.15 - Szombathely - Schleicher K8b - Csőrlés végén a csőrlőkötél a vitorlázórepülőgépen maradt. A csőrlőkezelő a kötelet elvágta, a vitorlázórepülőgép pedig a rajta maradt kötéllel terepre szállt. Személyi sérülés nem történt, a légijármű kismértékben sérült (a törzskeret deformálódott, a vászonburkolat kiszakadt a tereptárgyaktól).

2007.04.08 - Szombathely - SOCATA MS 180 Morane - Állóhelyről való kigurulás közben az orrfutó kifordult és eltörött. A légcsavar sérült. Személyi sérülés nem történt

2007.04.07 - Ferőszentmiklós - Cessna - 185 - A személyzet a légijárművet leszállás közben túlfékezte, amely ennek következtében orra bukott, majd fejre állt. A légcsavar, és a függőleges vezérsík megsérült. Személyi sérülés nem történt.

2007.04.07 - Gödöllő - PZL - 104 Wilga - Átképzésen résztvevő pilóta idegen repülőtéren történő leszállást gyakorolt. Ennek során az oldalszélben történő leszállás utáni kigurulás közben előbb balra, majd jobbra "kitört" a repülőgép. A 180 fokos "rádli" közben leért a jobb szárnyvég.

2007.04.01 - Magyar légtér - Cherokee - A légijármű Tökölről indult, Siófok környékén jelentette a parancsnok, a gázkar mozgatására nem reagál a légijármű, ezért visszafordult az indulási repülőtérre. A repülőgép rendben leszállt. A légijármű átvizsgálásakor kiderült, hogy a gázbowden elszakadt.

2007.03.31 - Szeged - Ozon Octane - A pilóta a felkészülés során elmulasztotta becsatolni a combhevedereit és nem ellenőrizte azokat. A start után megpróbált beleülni a beülőbe, majd amikor ez nem sikerült leszállt.
Leszállás közben a légcsavar a keretbe ütközve megsérült, a pilóta kisebb sérülést szenvedett.

2007.03.30 - Budapest Ferihegy - CANADAIR CL 600 - A felszálláshoz való kigurulás során megjelentek a "HYD 3 LO PRESS és a NSW STEERING" hiba közlemények. A járat parancsnoka a hibajelzések miatt visszafordult. A gép alatt hidraulika folyadék csöpögött.

2007.03.25 - Budapest Ferihegy - SAAB 2000 - A légijármű startmegszakítást hajtott végre 40 KNOTS sebességnél, mert "Felszállási Konfiguráció" figyelmeztető jelzés jelentkezett a fedélzeten.
A hiba kivizsgálásakor a jobb csürő trim helyzetjelzése hibásnak bizonyult.

2007.02.28 - Budapest Ferihegy - Fokker F27 MK 500 - A légijármű Gerona-Budapest járatot teljesített, amikor Ljubljana körzetében a bal hajtómű váltóáramú generátora meghibásodott. Mivel erről a generátorról történik a hajtómű jégtelenítésének táplálása, a hajtómű és a légcsavar esetleges lejegesedését elkerülése érdekében a személyzet az "ABNORMAL PROCEDURE"-nek megfelelően "PAN PAN PAN" sügősségi közleményben leszállási elsőbbséget kért és kapott a budapesti irányítástól. A repülőgép rendben leszállt.

2007.02.11 - Budapest Ferihegy - Airbus 320, D-AIPM - A München-Bukarest között közlekedő légijármű személyzete Magyarország légterében az egyik hajtómű teljesítményének csökkenését észlelte, ezért 14 óra 40 perckor kényszerleszállást hajtott végre, a fedélzetén 115 utassal és 5 fő személyzettel.

2007.02.07 - Budapest Ferihegy - NAVAJO - Az esemény során a repülőgép eltért a légiforgalmi irányító engedélyétől és FL 110 helyett FL 115-re emelkedett. Az eset során elkülönítési minimum nem sérült, mivel a légiforgalmi irányítás a szemből érkező DLH3PK járatot időben elkerülő manőverre utasította.

2007.02.02 - Tököl - Diamond 42, HA-DAI - Vizsgafeladat végrehajtása során "hasraszállt" egy kisrepülőgép Tökölön. A repülőgépen a hatósági vizsgabiztos és a vizsgázó növendék tartózkodott, de egyik sem sérült meg. A feladat egy átstartolás végrehajtása lett volna, de a légijármű futóművei nem voltak kinn, emiatt a repülőgép motorgondolái, légcsavarjai és a szárnytőnél lévő fellépők érintették a betont. A légijárműnek a légcsavarjai, a motorgondolái és a fékszárnyai sérültek. A helyszíni vizsgálat első megállapítása szerint a balesetet az okozta, hogy a futóművek nem kerültek kibocsátásra.

2007.01.20 - Budapest - Boeing 737-800, HA-LKB - A személyzet kívülről szokatlan zajt hallott, ezért a repülőgép a Velencei tó térségében visszafordult, az üzemanyag fogyasztása után rendben leszállt. A földi átvizsgálás során megállapították, hogy felszálláskor a légijármű farokcsúszó eleme hozzáért a betonhoz, kb 1 cm kopott, de még a zöld sávban volt.

2007.01.19 - Budapest Ferihegy - AN-12, LZMNK - A leszállás során a légijármű bal oldali főfutójának összes kereke eldurrant. A légijármű a "Bravo 1-es" ponton állt meg keresztbefordulva. A 31L futópályát lezárták.

2007.01.04 - Debrecen légtere - CESSNA 421, D-IKST - A légijármű kabinnyomás probléma miatt vészsüllyedést hajtott végre FL 200-ról FL160-ra. A pilóta jelentése szerint a süllyedést követően a hibajelzés megszünt. A légijármű rendben folytatta útját.

2007.01.04 - Budapest, Ferihegy - B737-700, HA-LOP - Egy tranzit utas feljutott a légijárműre és azzal fenyegetőzött, hogy bomát helyezett el a repülőgép fedélzetén. A fedélzetről az utasokat leszállították, a repülőgép átvizsgálásának eredménye negatív volt.