• English (UK)

 

 

 

2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
| 2006


2010.12.08. – Balesetet szenvedett egy Cessna F-152  típusú repülőgép a tököli repülőtér közelében

A Közlekedésbiztonsági Szervezet közleménye – Cessna F-152

2010. 12. 09. – Szerda délután balesetet szenvedett nem messze a tököli repülőtértől egy magyar lajstromban lévő Cessna F–152 típusú, kétszemélyes repülőgép. A repülőgép a tököli repülőtérről szállt fel egy személlyel a fedélzetén. A pilóta a baleset következtében a helyszínen az életét vesztette.

A baleset okainak feltárása érdekében a vonatkozó törvényi kötelezettség alapján a Közlekedésbiztonsági Szervezet független szakmai vizsgálatot indított.


A szerdán megtartott helyszíni vizsgálat a fellelt dokumentumok alapján megállapította, hogy a pilóta rendelkezett szakszolgálati engedéllyel, a  repülőgép Légialkalmassági felülvizsgálati bizonyítványa érvényes volt.


A Cessna a tököli repülőtérről szállt fel a Duna irányába. A repülőgép a tököli repülőtér futópályájának végétől 1360 méterre ütközött a földnek, a pálya tengelyétől 15 fokra balra.


A KBSZ szakértői a roncs első átvizsgálásakor műszaki hibára utaló jelet nem találtak. A repülőgép légcsavarjának sérülései és a helyszínen meghallgatott tanúk elmondása egyaránt azt támasztják alá, hogy a baleset bekövetkezésekor a repülőgép motorja járt.

A szerdai időjárás az esemény helyszínén ködfoltos volt.


A helyszíni vizsgálat csütörtökön délelőtt folytatódott. A KBSZ szakértői meghallgatják a repülőtéri tájékoztató szolgálatnak az esemény időpontjában szolgálatot teljesítő munkatársát, hogy tájékozódjanak a repülőgép indulásának körülményeiről és az elkövetkezendő napokban részletesen átvizsgálják a repülőgép műszereit.

 

2010. 07.06. - Cessna 172 típusú repülőgép baleste

Hétfőn 18.20 órakor balesetet szenvedett egy Cessna 172 típusú, 4 személyes repülőgép, Budapesten, a III. kerületben lévő Taliga utca egyik telkére zuhant. A repülőgép fedélzetén 3 személy tartózkodott, akik a balesetben életüket vesztették.

A repülőgép roncsát a rendőrség a helyszínelést követően elszállította.

A független szakmai vizsgálat első információi szerint a repülőgép bázisa a Farkashegyi repülőtér volt, innen indult el a baleset délutánján is, miután feltankolták.

A szemtanúk elmondása szerint a repülőgép a baleset helyszíne felett – a Taliga utca végében lévő bmx gyakorlópálya felett - tett két kört, majd egy újabb körbe kezdett, amelynek a végén a fordulót szűkítve a földnek ütközött. Zuhanás közben egy légvezetéket is elszakított. A repülőgép kigyulladt és gyakorlatilag minden jelentősebb része elégett vagy összeolvadt. Ugyanígy elégett minden olyan dokumentum is, amely esetlegesen a fedélzeten volt.

A független szakmai vizsgálat az adatgyűjtéssel folytatódik. Rendelkezésre áll a repülőgép és a farkashegyi torony közötti utolsó rádióforgalmazás, amelynek elemzésétől várnak további információkat a repülőgép felszállásának körülményeiről a balesetvizsgálók. A KBSZ meteorológusára vár, hogy összegyűjtsön minden rendelkezésre álló adatot az aznapi időjárással kapcsolatosan, különös tekintettel a baleset helyszínére. A balesetvizsgálók tervezik a roncs átvizsgálását is a társhatóságokkal egyeztetett időpontban.

 

2010.03.24. - Leszakadt csúszda

Herendtől 2 km-re nyugatra, külterületen egy Airbus A-340/600 típusú repülőgép - jobb szárny feletti - kiszakadt vészcsúszdáját találta meg szokásos ellenőrző körútja során a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. munkatársa. Erről a tényről a KBSZ bejelentés útján értesült, majd a csúszdát a KBSZ átvette és elszállította Ferihegyre.

 

Ez a vészcsúszda a szárny-törzs csatlakozásánál, a repülőgép törzsének nem hermetikus részében, konténerben, egy panel-ajtó mögött található. Minden kétséget kizáróan, utazó magasságon, a panel-ajtó kinyílt és a fellépő légerő a szárny feletti vészcsúszdát a helyéről kiszívta. A csúszda a fellépő nagy terhelés hatására a bekötési pontról kiszakadt és levált a repülőgépről. A csúszda kiszakadása a repülésre közvetlenül veszélyt nem jelentett, vészhelyzet nem alakult ki.

 

A csúszda egy Magyarország felett átrepülő (München – Dubai) Lufthansa repülőgépről származik, melynek személyzete észlelte a vészcsúszda elvesztését. A KBSZ értesítette az illetékes gyártót, hogy a birtokában van egy elvesztett és beazonosítható gyártmánya. Az ilyenkor szükséges egyeztetések után az illetékes német kivizsgáló szervezet megkezdte a szakmai kivizsgálást, ezért a repülőesemény a KBSZ részéről további intézkedést nem igényel. A csúszdát a KBSZ az illetékes hatóságnak átadta.

 

2010. 03. 28. – KBSZ közlemény - UL légijármű balesete

 

Vasárnap délután balesetet szenvedett egy Apolló Fox típusú ultrakönnyű repülőgép a nagykanizsai repülőtéren. A fedélzeten egy személy tartózkodott, aki a baleset következtében a helyszínen az életét vesztette. A vonatkozó törvény alapján a KBSZ független szakmai vizsgálatot indított a balesethez vezető okok feltárása, és ezzel a jövőbeni hasonló események megelőzése érdekében.

A KBSZ szakemberei elvégezték a helyszíni szemlét. Mivel ennek a repülőgépnek nem tartozéka az olyan fedélzeti adatrögzítő, amelyből utólag kiolvashatóak lennének a repülés mozzanatai és GPS berendezés sem volt a fedélzeten, ezért a KBSZ vizsgálóbizottsága a helyszínen rögzített nyomok és a szemtanúk elmondása alapján kezdheti meg a körülmények feltárását.

A rendelkezésre álló dokumentumok szerint az alig egy éves repülőgép légialkalmassági tanúsítványa érvényes volt. A pilóta jogosítását és repült idejét igazoló dokumentum a helyszínen nem volt fellelhető.

Az eddig rendelkezésre álló információk alapján a pilóta a repülőtér felett, helyi repülést hajtott végre, és a leszálló irányra történő ráforduláskor következett be a baleset. A repülőgép a forduló közben, kb. 40-50 méter magasságon a szárnyára billent, és a feltételezések szerint un. dugóhúzóba esett. A KBSZ szakemberei a motor és a kormányszervek meghibásodására utaló nyomot nem találtak, és a közelben tartózkodók közül többen hallották, hogy a repülőgép motorja felpörgött a baleset bekövetkezése előtt.