2024 | 2023 | 2022 | 202120202019201820172016 | 20152014201320122011 | 2010200920082007 | 2006


 

HÍREK

 

 

Álláspályázat

Az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete pályázatot hirdet Kormányzati szolgálati jogviszony (Kit.) keretében légi közlekedési balesetvizsgáló munkakör/feladatkör betöltésére. Jelentkezni a KÖZSZOLGÁLLÁS Portálon 2024. 07. 19. 23:59-ig az alábbi linken lehetséges: https://kozszolgallas.ksz.gov.hu/JobAd/Info/70218


2024.07.07.

Tapolca repülőterén (LHTP) a déli órákban a HA-4012 lajstromjelű K-8B típusú vitorlázó repülőgép csörlés közben, mintegy 50 méter magasságban lebillent, majd 180 fok pördülete után jobb szárnyvéggel és a repülőgép orr részével a földnek csapódott. A pilóta 8 napon túl gyógyuló sérülést szenvedett, a légijármű megsemmisült.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0989-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 07. 03.

A kora esti órákban a HA-4047 lajstromjelű Schleicher K7 típusú légijárművel oktatást végeztek. Az eseménnyel végződő leszállás során a durva földet érés következtében a légijármű rácsszerkezete megrogyott, Oktató és Növendék az eset során nem sérült.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0970-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 07. 03.

Késő délelőtt a HA-4514 lajstromjelű Discus 2A típusú vitorlázórepülő Sóskút térségében terepre szállás kivitelezése közben nagy sebességgel a földnek ütközött. A pilótát mentőhelikopterrel kórházba szállították, nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett. A légi jármű jelentősen megrongálódott.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0967-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 06. 29.

A koraesti órákban, Nyíregyháza térségében a HA-4408 lajstromjelű PIK-20D típusú és a HA-4427 lajstromjelű Std. Jantar 2 típusú vitorlázó repülőgépek, elmondások szerint körülbelül 800 méter magasságban, eddig ismeretlen okból összeütköztek. A repülőgépeket az ütközés után a pilóták elhagyták és mentőernyővel sikeresen értek földet, a repülőgépek mezőgazdasági területre zuhantak. Az egyik pilóta nem sérült, a másik 8 napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett. Az eseményben mindkét légijármű jelentősen megrongálódott.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0927-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 06. 23.

Helyi idő szerint 13:45 időpontban a Dunakeszi repülőtér 11 pályájáról csörlésből felszálló Scheibe L-Spatz 55 típusú, HA-5067 lajstromjelű vitorlázó-repülőgép növendék pilótája az iskolakör negyedik fordulójában dugóhúzóba került és a pálya elérése előtt a földnek ütközött. A pilótát sikeres újraélesztés után a légimentők helikoptere életveszélyes állapotban kórházba szállította. A vitorlázó-repülőgép a balesetben megsemmisült.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0870-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 06. 18.

A pilóta a késő délutáni órákban Őcsény repülőtérről felszállva helyi repülést hajtott végre a HA-EAB lajstromjelű Cessna C-310Q típusú légijárművel. A leszállás során a futóművek kibocsátása elmaradt, így a repülőgép a törzs alján csúszva került nyugalomba. A törzs alja, valamint a légcsavar tollak sérültek. Személyi sérülés nem történt.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0849-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 05. 04.

Kora délutáni órákban a HA-VEF lajstromjelű Morane típusú légijármű a leszállása során Kecskéd repülőtér 33-as futópálya közepén ért földet, melyet követően orrfutóműve kitört. A légjármű a futópályán körülbelül 90 méter csúszás után került nyugalomba. Az orrfutómű és a légcsavar megsérült, személyi sérülés nem történt.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0612-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 05. 03.

Az üzemnap végén a HA-MJC lajstormjelú Piper Pawnee (PA-25) légijármű bal oldali futóműve a Dunakeszi repülőtéren történt leszállást követően, a leszállópálya és a hangár közötti gurulóúton kitört. Az eseményben a légijármű megrongálódott, személyi sérülés nem történt.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0593-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 04. 30.

A KBSZ kiadta a 2020. november 07-én a HA-SOA lajstromjelű Piper Seneca I. típusú repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetke-zésének közvetlen oka a légsebesség Vmc(a) alá csökkenése volt, miközben a jobb oldali hajtómű teljesítményét maximumra növelték, továbbá az Oktató késedelmes reakciója ennek megakadályozására (helyzeti tudatosság csökkenése). A fentieken túl a Vizsgálóbizottság további közvetett okokat, hozzájáruló tényezőket azonosított. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2020-0523-4


2024. 04. 13.

A HA-PET lajstromjelű Extra 330L típusú repülőgép a tököli felszállás után, két fővel a fedélzeten a Martonvásár - Ráckeresztúr közötti gyakorló légtérben néhány perces műrepülést követően 9:40-kor közel függőleges helyzetben, nagy sebességgel a földnek csapódott. A pilóta és utasa a helyszínen életét vesztette, a légi jármű megsemmisült.

A KBSZ balesetvizsgálói a helyszínelés során feltárták és azonosították a repülőgép fő darabjait és kormányfelületeit. A helyszínen fellelt akciókamera által rögzített sérült adattartalmat a KBSZ szakemberei a hétvége során helyreállították. A felvétel tanúsága szerint a repülés 8. percében a pilóta feltételezhetően rosszul lett, amely után a repülőgép a rögzített felvétel végéig vezetetlenség jeleit mutatja. A KBSZ, a rendőrség és a légügyi hatóság szakemberei részletes szemle keretében vizsgálják a műszaki meghibásodás lehetőségét is.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0451-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024.04.08.

Az éjszakai órákban Párizs-Bukarest útvonalon az Air France F-GRHF lajstromjelű Airbus A-319 típusú légijárművének személyzete a magyar légtérben a pilótakabin környékén füstszagot érzett. A személyzet az útvonal megszakítása mellett döntött, majd Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren eseménymentes leszállást hajtott végre. Személyi sérülés nem történt.

A helyszíni szemle adatainak értékelése után a KBSZ az esetet nem vizsgálja.


2024. 04. 08.

A KBSZ kiadta a 2021. december 04-én a HA-ENI lajstromjelű Tecnam P2006T típusú repülőgéppel bekövetkezett repülőeseményről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetkezésének közvetlen oka a Pilóta helyzeti tudatosságának csökkenéséből adódó futómű kiengedés elmaradása volt. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2021-0647-4


2024. 03. 23.

Helyi idő szerint 11:50 perckor a HA-5057 lajstromjelű Ka-7 „Rhönadler” típusú vitorlázó repülőgépet vezető növendék leszálláshoz helyezkedve a Farkashegyi repülőtér (LHFH) 15 pályájára a harmadik forduló környékén erős merülésbe került. A kabinban szintén helyet foglaló oktató úgy ítélte meg, hogy a megváltozott körülmények között a repülőtér biztonságos elérése már nem biztosított, ezért átvette a repülőgép vezetését a növendéktől, és jobbra kifordulva a repülőtértől északnyugatra fekvő tisztásra terepre szállt. A földet érés során a bal szárny elakadt és a vitorlázó repülőgép berádlizott. Az eseményben személyi sérülés nem történt, a repülőgép törzsének rácsszerkezete javítható mértékben sérült.

Az esetet – a KBSZ munkatársának érintettsége miatt – a Honvédelmi Minisztérium Állami Légiközlekedési Balesetvizsgáló Osztálya vizsgálja.


2024. 03. 17.

Farkashegy repülőtéren a kora délutáni órákban egy Citabria Bellanca repülőgép bal főfutója leszállás után – eddig ismeretlen okból – kitört. A törés következtében a légijármű balra dőlt, majd bal irányba elhagyta a pályát, ahol az ott várakozó “kötélhúzó” gépkocsinak ütközött. Személyi sérülés nem történt, a légijármű jelentősen megrongálódott.

Az esetet – a KBSZ munkatársának érintettsége miatt – a Honvédelmi Minisztérium Állami Légiközlekedési Balesetvizsgáló Osztálya vizsgálja.


2024. 03. 07.

A KBSZ kiadta a 2023. augusztus 26-án a HA-NAD lajstromjelű Aero AT-3 R100 típusú repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetkezésének közvetlen oka az volt, hogy a pilóta felszállás után annyira megnövelte a repülőgép állásszögét, hogy az a kritikus érték fölé emelkedett, aminek következtében a légijármű átesett. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2023-1178-4


2024. 03. 05.

Budaörsi felszállás után, Kecskéd repülőtérre tervezett útvonalrepülési feladat végrehajtása közben helyi idő szerint 10:05-kor Óbarok térségében motorhiba miatt kényszerleszállást hajtott végre a HA-BAE lajstromjelű, Cessna 152 típusú egymotoros, könnyű repülőgép bolgár illetőségű növendékpilótája. Sem a pilóta, sem a légijármű nem sérült a földet érés során. A leszállás művelt területre történt, ahol a veteményben kisebb taposási kár keletkezett. A kezdeti vizsgálatok a motorhibát igazolták.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0284-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 03. 03.

A déli órákban Isztambul-Koppenhága útvonalon a 9H-SLK lajstromjelű Airbus A320 típusú légijármű személyzete Kassa térségében a kabin kihermetizálódását jelentette, majd vészsüllyedést hajtott végre FL100 repülési szintre. Ezt követően útvonalukat megszakítva kitérő repülőtérnek Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret választották, ahol eseménymentes leszállást hajtottak végre. Személyi sérülés nem történt.

A helyszíni szemle adatainak értékelése után a KBSZ az esetet nem vizsgálja.


2024. 02. 27.

Egy Cavalon típusú autogyro Tököl – Farkashegy útvonalon repült, Budaörs külterületénél motorja leállt, ami miatt a pilóta kényszerleszállást hajtott végre. A légijármű az eset során súlyosan megrongálódott, a fedélzeten tartózkodó 2 személy könnyű sérüléseket szenvedett.

Az esetet a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-0266-4 nyilvántartási számon vizsgálja.


2024. 01. 15.

A KBSZ kiadta a 2022. október 15-én a D-EHUY lajstromjelű Piper PA-28-140 típusú repülőgéppel bekövetkezett repülőeseményről készített zárójelentését. A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálata során arra a következtetésre jutott, hogy az esemény bekövetkezésének közvetlen oka a motor normál üzemi tartományon kívüli huzamosabb üzemeltetésére vezethető vissza, ami a motor túlmelegedéséhez és teljesítménycsökkenéséhez vezetett. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2022-1467-4