2022 2021 | 2020 | 2019 2018 2017 2016 | 2015 2014 2013 2012 2011 | 2010 2009 2008 2007 2006


 

HÍREK

 

 

2022.06.21.

Koradélután, Szatymaz repülőtéren (LHST) történő leszállása során egy Glasflügel 304 típusú vitorlázó repülőgép túlfutott és a terület szélén található 5 méter széles, 1 méter mély árokban állt meg. A légijármű törzse sérült, személyi sérülés nem történt.

Az eseményt a KBSZ a 2022-0741-4 számon vizsgálja.


2022.06.13.

A délutáni órákban egy Zlin-326 típusú, HA-TRT lajstromjelű repülőgép pilótájával és utasával Szeged Repülőtéren röviddel az elemelkedés után - már behúzási fázisban lévő futóművel - a futópályára néhány méter magasságból visszaesett, és mintegy 100 méter földön csúszás után került nyugalomba. Személyi sérülés nem történt.

Az eseményt a KBSZ a 2022-0719-4 számon vizsgálja.


2022.06.11.

Farkashegyi repülőtéren a D-KBDD lajstromjelű Pik-20 E típusú vitorlázó repülőgép a repülőtér munkaterületén kívül ért földet, majd egyik szárnyvége körül megpördült, a gép törzse megsérült. Személyi sérülés nem történt.

Az eseményt a KBSZ a 2022-0715-4 számon vizsgálja.


2022.06.11.

Dunakeszi repülőtéren a HA-5071 lajstromjelű, K-7 típusú vitorlázó-repülőgéppel történő leszállás során, a légijármű durván ért földet, a pilóta nyolc napon belül gyógyuló sérülést szenvedett, a légijármű nem sérült.

Az eseményt a KBSZ a 2022-0714-4 számon vizsgálja.


2022.06.05.

Helyi idő szerint 18:06-kor, Farkashegy repülőtéren egy PZL-101/A Gawron típusú repülőgép leszállás után a földön kigurulás közben az orrán átfordult és a futópályán fejjel lefelé állt meg. A pilótát a mentők könnyű sérülésekkel kórházba szállították, a légijármű a balesetben jelentősen megrongálódott.

Az eseményt a KBSZ a 2022-0678-4 számon vizsgálja.


2022.06.03.

Hajdúszoboszlón, csörlős felszállás kezdeti szakaszában egy növendék siklóernyőjének egyik oldala rendellenesen telítődött levegővel és becsuklott, majd a növendék visszaesett a talajra és ott súlyos sérülést szenvedett.

A KBSZ az eset vizsgálatát üzembentartói vizsgálatba utalta.


2022.05.27.

Kora esti órákban, Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről indulás közben a Wizz Air Hungary HA-LZE lajstromjelű, Airbus A321 típusú repülőgépén az egyik utas mobiltelefonjának Li-ion akkumulátora kigyulladt. A kabinszemélyzet az akkumulátor tüzek oltásához rendszeresített tűzoltó készülékkel a tüzet eloltotta. A járat az állóhelyre visszagurult. Az utasokat leszállították, személyi sérülés nem történt. A műszaki személyzet a légijárművet ellenőrzés után üzemképesnek minősítette.

A KBSZ az eseményt 2022-0657-4 ügyszámmal vizsgálja.


2022.05.27.

Székesfehérvár külterületén 15 óra 58 perckor egy nagy gyakorlattal rendelkező ejtőernyős, nagy sebességű földetérést követően a helyszínen az életét vesztette.

A KBSZ az eseményt 2022-0656-4 ügyszámmal vizsgálja.


2022.05.26.

Balatonfőkajár repülőtéren, az OM-M081 lajstromjelű, Apollo Gyro AG1 típusú autogiró felszállás közben - eddig ismeretlen okból - az oldalára borult és kigyulladt. A balesetben a pilóta súlyosan megsérült, a légijármű megsemmisült.

A KBSZ az eseményt 2022-0634-4 ügyszámmal vizsgálja.


2022.05.22.

A szombathelyi repülőtéren 14 óra 10 perckor a HA-7060 lajstromjelű Schleicher K7 típusú vitorlázó repülőgép, leszállás közben egy a starton álló SZD-30 Pirat típusú repülőgépnek ütközött. Minkét repülőgép szárnya megrongálódott, személyi sérülés nem történt.

A KBSZ az eseményt 2022-0608-4 ügyszámmal vizsgálja.


2022.05.14.

Terepre szállás közben, lejtős terepre történt behelyezkedés után a terület végén élesen emelkedő talajon a PH-699 lajstromjelű, DG-200 típusú vitorlázórepülőgép jobb szárnnyal ért földet, a főfutóról elpattant, majd bal oldalazó helyzetben a bal szárnnyal és a főfutóval ért újra talajt. A manőver során a repülőgép farka letörött. Személyi sérülés nem történt, a zöld búzában kisebb taposási kár keletkezett.

A KBSZ az eseményt 2022-0569-4 ügyszámmal vizsgálja.

 



2022.05.10.

A KBSZ kiadta a 2020. július 5-én a HA-5523 lajstromjelű R-26SU Góbé típusú vitorlázó-repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentést. A KBSZ vizsgálóbizottsága az esemény okát emberi tényezőkre vezette vissza és nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2020-0308-4


2022.05.09.

Budaörs repülőtéren a HA-JDZ lajstromjelű Mooney M20K típusú repülőgép orrfutóműve felszálláshoz történő nekifutás közben becsuklott. Személyi sérülés nem történt, a repülőgép kismértékben megrongálódott.

A KBSZ az eseményt 2022-0533-4 ügyszámmal vizsgálja.


2022.04.07.

Először tartotta egy helyszínen és egy időben éves konferenciáit három jelentős nemzetközi légiközlekedési balesetvizsgáló szervezet. A szakmai fórumok összesen mintegy kétszáz résztvevője április elején találkozott Budapesten.

A Légiközlekedési Balesetvizsgálók Nemzetközi Társasága (ISASI) a háromnapos eseménysorozaton fogadta tagjai közé az Innovációs és Technológiai Minisztériumban működő Közlekedésbiztonsági Szervezetet (KBSZ).
A magyar fővárosban 2022. április 5. és 7. között előbb az Európai Polgári Repülési Konferencia Balesetvizsgáló Szakcsoportjának (ECAC ACC) ülését rendezték meg. Budapest harmadszor adott otthont az eseménynek, de most debütált az Állami Légiközlekedési Balesetvizsgálók együttműködési fóruma (MASI) és a Légiközlekedési Balesetvizsgálók Európai Társasága (ESASI) találkozóinak vendéglátójaként.

A konferenciák jelentőségét emelte, hogy a járványhelyzetben az elmúlt két évben kizárólag online formában lezajlott egyeztetések után ismét lehetőséget teremtettek a személyes tapasztalatcserére is. A rendezvényeken a tagállamok delegáltjai mellett a légiközlekedési szövetségek (ICAO, IATA, EASA, EUROCONTROL) és iparági szereplők (például Airbus, Boeing, Lockheed Martin-Sikorsky, Rolls-Royce, SAAB) képviseltették magukat.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet régóta tervezte csatlakozását a Légiközlekedési Balesetvizsgálók Nemzetközi Társaságához és annak európai szervezetéhez. A budapesti eseménysorozaton jelentették be, hogy immár a KBSZ is az ISASI/ESASI teljes jogú tagja. A magyar szakemberek nemzetközi kapcsolatrendszerük bővítésével még hatékonyabban segíthetik a hazai repülésbiztonság fejlesztését

Részletekért kattintson ide.


2022.04.27.

A KBSZ kiadta a 2020. július 21-én a HA-JON lajstromjelű Cessna C-152 típusú repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentést. KBSZ vizsgálóbizottsága az esemény okát a pilóta gyakorlatlanságából eredő rossz döntési sorra vezette vissza.

Zárójelentés: 2020-0352-4


2022.03.11.

Megjelent az EASA "Átstartolás: Felkészülni a váratlanra" című kiadványa, amely az alábbi linken érhető el: Átstartolás: Felkészülni a váratlanra.


2022.03.08.

A KBSZ kiadta a 2021. szeptember 12-én a HA-4518 lajstromjelű Grob Astir G-102 CS típusú vitorlázó repülőgéppel bekövetkezett repülőeseményről készített zárójelentést. 

A KBSZ vizsgálóbizottsága az esemény közvetlen okát a pilótával kapcsolatos emberi tényezőkre vezette vissza, ezen felül a csörlőkezelő és a csörlősáv felé közeledő személyek téves helyzetértékelését közvetett okként azonosította. Ezek alapján a vizsgálóbizottság nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2021-0404-4


2022.03.07.

A KBSZ kiadta a 2021. július 3-án a D-KIBT lajstromjelű, Discus bT típusú vitorlázórepülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentést. 

KBSZ vizsgálóbizottsága az esemény okát a repülőgép pilótájával kapcsolatos emberi tényezőkre vezette vissza és nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2021-0195-4


2022.02.09.

A KBSZ kiadta a 2019. május 18-án a HA-PAC lajstromjelű, Cessna F-182Q típusú repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentést. 

KBSZ vizsgálóbizottsága a vizsgálat során megállapította, hogy az üzemmód-átállító bowden fellazult rögzítő csavaranyái miatt létrejött a motor vezérlésében egy nem üzemszerű állapot, amely az üzemmód átállításának elmulasztásával a dízelmotor leállását és újraindíthatatlanságát eredményezte. Az ezt követő kényszerleszállás kivitelezése során a légijármű viszonylag nagy függőleges sebességgel ért földet, mely miatt elpattant és ezután orrfutóval ért földet, majd átfordult. A Vb a vizsgálat során több olyan körülményt talált, amely hozzájárult a baleset bekövetkezéséhez, ezért a KBSZ Vizsgálóbizottsága a hasonló esetek megelőzése érdekében biztonsági ajánlások kiadását javasolja a repülőgépet karbantartó szervezet és a repülőgép motorját gyártó szervezet részére.

Zárójelentés: 2019-348-4


2022.02.09

A KBSZ kiadta a 2018. július 21-én a HA-PPI lajstromjelű, SA 318C Alouette II típusú helikopterre bekövetkezett súlyos repülőeseményről készített zárójelentését. A rendelkezésre álló információk alapján a KBSZ vizsgálóbizottsága az eseményt a helikopter faroktartó törésére vezette vissza, melynek okát nem tudta egyértelműen megállapítani. A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, ami biztonsági ajánlás kiadását indokolná.

Zárójelentés: 2018-435-4


2022.01.03.

AKBSZ kiadta a 2018. április 08-án a HA-4070 lajstromjelű, PW-5 ”Smyk” típusú vitorlázó repülőgéppel bekövetkezett légiközlekedési balesetről készített zárójelentését. A KBSZ vizsgálóbizottsága szerint a baleset bekövetkezésének közvetlen oka az volt, hogy a Növendék a csörlés kezdeti szakaszában elveszítette uralmát a légijármű vezetése felett. A KBSZ Vizsgálóbizottsága a vizsgálat lezárásaként a légiközlekedési baleset kapcsán biztonsági ajánlás kiadására tesz javaslatot.

Zárójelentés: 2018-0169-4