• English (UK)

- Vizsgált események

2025 | 2024 | 2023 | 2022 | 202120202019201820172016 | 20152014201320122011 | 2010200920082007 | 2006


 

HÍREK

 

2014. július 18. - Az ICAO is részt vesz az MH17 járat balesetének kivizsgálásban

Kattintson ide az ICAO közlemény megtekintéséhez

Apollo Fox balesete – A műszaki meghibásodás nagy valószínűséggel kizárható

2014. 05. 30. – A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) Vizsgálóbizottsága pénteken összegezte a szerda este balesetet szenvedett Apollo Fox ultrakönnyű repülőgép helyszíni vizsgálatának tapasztalatait, amelyek szerint nagy valószínűséggel kizárható, hogy műszaki meghibásodás okozta volna a balesetet.

A helyszínen tapasztaltak és a roncs helyzete alapján a Vizsgálóbizottság azt valószínűsíti, hogy a repülőgép sérülései a földnek ütközéskor keletkeztek, és a becsapódáskor a repülőgép üzemképes állapotban volt. A roncs helyzetéből arra is lehet következtetni, hogy a repülőgép meredek repülési pályán, a függőleges tengelye körül forogva ért földet. A helyszíni megállapításokat erősíti, hogy a repülőgép május közepén légialkalmassági felülvizsgálaton esett át, amelyen műszakilag megfelelt.

A balesetvizsgálat további iránya minél több információ begyűjtése a repülés feltétezett céljáról, a végrehajtás módjáról és a repülés körülményeiről, illetve a fedélzeten lévő pilóták szakmai hátteréről. A típus mindkét ülésből egyformán vezethető, és a fedélzeten tartózkodó mindkét pilóta rendelkezett ezen repülőgép vezetésére jogosító engedéllyel.

A balesetet szenvedett repülőgép fedélzetén három olyan eszköz is volt, amelyek alkalmasak lehetnek a repülési pályát leíró GPS adatok rögzítésére. Tartalmuk kinyerésére azonban csak speciális laboratóriumi körülmények között lehet kísérletet tenni, mivel a baleset következtében jelentősen megrongálódtak. Ezért a KBSZ a balesetvizsgáló szervezetek európai hálózatának tagjaihoz fordul segítségért, amelyekkel már korábban is több alkalommal sikeres volt az együttműködés

2014. május 29. - Apollo Fox balesete

2014. 05. 29. – Balesetet szenvedett egy Apollo Fox típusú UL a dunaújvárosi repülőtér közelében, fedélzetén két személlyel, akik a baleset következtében életüket vesztették.

A repülőgép roncsát reggel találták, de a baleset az eddigi információk szerint az előző nap kora este történt. A pilóta nem adott le repülési tervet, így a hivatalos kutatás-mentés csak másnap kezdődhetett meg.

A helyszínen fellelhető nyomok alapján a repülőgép járó motorral, meredek szögben ütközött a földnek, a műszerei az ütközés következtében kiszakadtak. A repülőgép a dokumentuma alapján május közepén esett át légialkalmassági felülvizsgálaton.

Több forrásból is az az információ erősíthető meg, hogy a baleset feltételezhető időpontjában a térségben nem volt zivatar tevékenység.


2014. március 21. - Motoros sárkányrepülő halálos balesete

Halálos balesetet szenvedett egy motoros sárkányrepülő Jakabszállás és Matkó között, az 54 sz. út DK-i oldalán. A helyszíni szemle megállapítása szerint a motoros sárkányrepülő a baleset helyszínén szállt fel egy füves területről, majd rövid repülést követően, gyakorlatilag a felszállás helyén, de a felszálló irányra merőlegesen, nagy sebességgel becsapódott a földbe. A helyszín és a roncs állapota alapján a légijármű egyben, nagy teljesítményen járó motorral ért földet, és a tűz is a földnek ütközés következtében keletkezett. A baleset kapcsán a KBSZ szakmai vizsgálatot indított.

2025 | 2024 | 2023 | 2022 | 202120202019201820172016 | 20152014201320122011 | 2010200920082007 | 2006


 

HÍREK

 

2013. november 26. - Együttműködési megállapodást írt alá az ACE és a KBSZ

Együttműködési megállapodást írt alá az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft (ACE) nevében Erdődi Zoltán ügyvezető igazgató és a KBSZ nevében dr. Becske Loránd főigazgató. Mindkét vezető hangsúlyozta, hogy nem formális dokumentumról van szó, hanem valódi tartalommal kívánják megtölteni az együttműködésnek a megállapodásban rögzített kereteit. A repülésbiztonság szempontjából Erdődi Zoltán a minőségi munkavégzés követelményét emelte ki, rámutatva hogy csak kifogástalan műszaki állapotú repülőgépek hagyhatják el az Aeroplex hangárját, dr. Becske Loránd pedig elsődleges célként a balesetvizsgálat színvonalának folyamatos fejlesztését jelölte meg.

Üzembentartók biztonsági szervezeteinek tagjai számára repülőesemény vizsgálói tanfolyam indítása

 
Tisztelt Üzembentartók, Biztonsági Szervezetek!

Ezúton értesítjük a címzetteket, hogy a KBSZ megfelelve a jogszabályi elvárásoknak és élve a jogszabály adta lehetőséggel, saját szervezésében repülésbiztonsági alaptanfolyam indítását tervezi. A tanfolyammal biztosítani kívánjuk, azt, hogy az üzemeltetői repülésbiztonsági szervezetek szakemberei számára költségkímélő módon biztosítva legyen a munkájuk ellátáshoz kötelezően előírt alaptanfolyam elvégzésének lehetősége. A tanfolyamra elsősorban olyan szakemberek jelentkezését várjuk, akiknek az egyéb feltételek megléte mellett, ennek a speciális tanfolyamnak az elvégzése hiányzik ahhoz, hogy üzembentartói hatáskörbe utalt repülőesemény vizsgálatban részt vehessenek. Szívesen látjuk továbbá azokat is, akik fel akarják frissíteni ez irányú ismereteiket.

A tanfolyam bár nem ICAO jogosítású, de tartalmazza a repülőesemények vizsgálatához szükséges tematikát és hazai viszonylatban a többi feltételek megléte (üzembentartó megbízása, a jogszabályban meghatározott szakmai gyakorlat, és elismert erkölcsi, szakmai kompetencia) esetén feljogosít repülőesemény vizsgálati tevékenység végzésére. A tanfolyam elvégzésével szerzett jogosítás tehát csak Magyarország területén magyar lajstromjelű (azonosító jelű) légijárművekkel bekövetkezett esemény vizsgálatára korlátozódik.

A tanfolyam célja:             
felkészíteni a résztvevőket arra, hogy képesek legyenek üzembentartói hatáskörbe utalt - elsősorban, repülőesemények, rendellenességek, bizonyos súlyos repülőesemények, balesetek vizsgálatát önállóan vagy üzembentartó által kijelölt bizottságban lefolytatni- másodsorban a KBSZ által folytatott hatósági szakmai vizsgálatokban az üzembentartó képviselőjeként vagy szakértőjeként közreműködni.

A tanfolyamon az alábbi témakörökben tervezünk előadásokat tartani:

  • A vizsgálatok nemzetközi illetve hazai jogszabályi háttere.
  • Az eseményvizsgálatok nemzetközi és hazai követelményei, elvárásai. Egységesen kidolgozott metodikák, alapelvek az eseményvizsgálatok végrehajtása során.
  • Az eseményvizsgálat fázisai.
  • A teljes körű helyszíni szemle lefolytatásának lépései és technikája.
  • Objektív adatok begyűjtése, azok feldolgozása, kiértékelése.
  • Hatékony és speciális képrögzítési módszerek.
  • A tanúk meghallgatásának sajátosságai, módszerei.
  • A balesetek műszaki okainak vizsgálata.
  • Anyagszerkezeti ismeretek, anyaghibák, anyagszerkezeti labor, műhely vizsgálatok lehetőségei, szükségessége.
  • Az emberi tényező szerepének vizsgálata a balesetek bekövetkeztében.
  • Jelentések készítése (a bejelentéstől a zárójelentés elkészítéséig)
  • A biztonsági ajánlások.
  • Kapcsolattartás az érintettekkel, a hatóságokkal és a médiával.
  • A balesetvizsgálókra a vizsgálat során leselkedő veszélyek és veszélyes eszközök.
  • Egyéb repülésbiztonsági tevékenységek.

A részletes tematikát mellékelve küldjük. A tanfolyam tervezett helyszíne a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér I Terminál 18/B épület 8/c terem. Tervezett időtartama egy hét, hétfőtől péntekig. Költsége 95.000 Ft + ÁFA, amelyről természetesen számlát kapnak a befizetők.

A jelentkezéseket a KBSZ This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. e-mail címére kérjük elküldeni 2011. május 2-ig.

Az alábbi adatokat kérjük jelentkezéskor megadni:

  1. Név
  2. A küldő üzembentartó vagy a biztonsági szervezet megnevezése
  3. Gyakorlati idő és a gyakorlatot, azt mely szakterületen szerezte.
  4. Milyen kategóriájú légijárművek repülőesemény vizsgálatát szándékozik végezni
  5. Van-e már valamilyen esemény vizsgálathoz köthető végzettsége

A tanfolyam előkészítése kérjük a jelentkezéseket mihamarabb, időben elküldeni.

Tisztelettel

Sipos Sándor
KBSZ Repülési főosztály vezetője 



LÉGIKÖZLEKEDÉSI BALESET/REPÜLŐESEMÉNY KIVIZSGÁLÓ TANFOLYAM TEMATIKÁJA, ÓRARENDJE

2011. május 23. hétfő

09:00-09:45

Köszöntő

A szakmai vizsgálat jogszabályi háttere:

996/2010 EU rendelet

Annex 13

DOC 9756

DOC 6920

2005. évi CLXXXIV. törvény

123/2005 GKM rendelet

Az üzembentartó joga és kötelessége a kivizsgálás során.

 

09:45-10:00

SZÜNET

 

10:00-10:45

Szakmai vizsgálat szervezeti feltételei és szervezési kérdései.

szervezeti feltételek, vizsgálati jogkörök

a Vb és a management feladatainak meghatározása

alapelvek útmutatók, egységes eljárások kidolgozása

kézikönyvek, ellenőrző listák, tervek elkészítése

vizsgálóval szembeni követelmények (szakmai, etikai, összeférhetetlenségi, tapasztalat)

vizsgáló jogai, kötelességei,

vizsgáló felszerelései, (dologi,technikai feltételek), „go kit” összeállítása

 

 

10:45-11:00

SZÜNET

 

11:00-11:45

Elsődleges intézkedések áttekintése

eset vétele, továbbjelentési kötelezettségek

intézkedés a helyszín(ek) biztosítására

akcióterv készítése, a vizsgálat megszervezése.

Együttműködés más illetékes illetve érintett szervekkel.

EASA, NKH LH

Rendőrség, Tűzoltóság, Katasztrófavédelem.

KBSZ ↔ üzembentartó

 

 

11:45-13:15

EBÉDSZÜNET

 

13:15-14:00

A helyszíni szemle végrehajtása.

veszélyes körülmények a helyszínen, amelyek veszélyeztethetik a vizsgálók testi épségét

 tűzoltás és mentés elsőbbségének biztosítása

kapcsolatfelvétel a helyszínen lévő társhatósággal

kapcsolat a médiával

a nyomok rögzítése, biztosítása

 

14:00-14:15

SZÜNET

 

14:15-15:00

A helyszíni szemle lépései és azok végrehajtása. (ellenőrző lista alapján)

 

15:00-15:15

SZÜNET

 

15:15-16:00

Esettanulmány

 

 

2011. május 24. kedd

 

09:00-09:45

Fényképezés mozgóképkészítés

a fényképkészítés technikái

a mozgókép készítés technikái

fényképkészítés ellenőrző lista

 

 

09:45-10:00

SZÜNET

 

10:00-10:45

A tanúk meghallgatása:

a tanúk „fajtái”

a meghallgatások tervezése

az interjú részei

az interjú levezetése és rögzítése

meghallgatási technikák, buktatók

 

10:45-11:00

SZÜNET

 

11:00-11:45

A helyszíni szemle dokumentálása.

a helyszínen fellelhető dokumentumok okmányok begyűjtése, fénymásolása

feljegyzések, vázlatok, diagramok készítése

helyszíni jegyzőkönyv elkészítése

A helyszín felszámolása

kritériumok

elszállítás, zárolás

 

11:45-13:15

EBÉDSZÜNET

 

13:15-14:00

Szakmai vizsgálat a helyszíni szemle után

általános szempontok

fedélzeti adatrögzítők kiolvasása kiértékelése az adatok biztosítása

 

14:00-14:15

SZÜNET

 

14:15-15:00

Szakmai vizsgálat a légijármű kategóriák sajátosságainak figyelembevételével

sárkány – SES vonatkozásában

 

15:00-15:15

SZÜNET

 

15:15-16:00

Esettanulmány.

 

 

 2011. május 25. szerda

 

09:00-09:45

Szakmai vizsgálat a légijármű kategóriák sajátosságainak figyelembevételével

UL

 

09:45-10:00

SZÜNET

 

10:00-10:45

Szakmai vizsgálat a légijármű kategóriák sajátosságainak figyelembevételével

ejtő- és siklóernyős tevékenység vonatkozásában

 

10:45-11:00

SZÜNET

 

11:00-11:45

Szakmai vizsgálat a légijármű kategóriák sajátosságainak figyelembevételével

vitorlázó repülőgépek, motoros repülőgépek vonatkozásában

 

11:45-13:15

EBÉDSZÜNET

 

13:15-14:00

Szakmai vizsgálat a légijármű kategóriák sajátosságainak figyelembevételével

nagygépek vonatkozásában

 

14:00-14:15

SZÜNET

 

14:15-15:00

Szakmai vizsgálat a légijármű kategóriák sajátosságainak figyelembevételével

légiforgalmi irányítás, AFIS vonatkozásában

 

15:00-15:15

SZÜNET

 

15:15-16:00

Esettanulmány

 

 

 2011. május 26. csütörtök

 

09:00-09:45

A repülőesemények műszaki okainak vizsgálata

igénybevételek

szerkezeti hibák

anyaghibák

anyagfáradás

különleges anyagok alkalmazása a repülésben

laborvizsgálatok

 

 

09:45-10:00

SZÜNET

 

10:00-10:45

A repülőesemények műszaki okainak vizsgálata

hajtómű meghibásodások

rendszer meghibásodások

tűz, robbanás vizsgálata

 

10:45-11:00

SZÜNET

 

11:00-11:45

A repülés végrehajtásának vizsgálata

teljesítmény adatok, repülési jellemzők

repülési környezet, időjárás

repülési feladat

repülésbe bevont szervezetek

 

11:45-12:15

SZÜNET

 

12:15-13:45

Emberi tényező szerepének vizsgálata

modellek, elméletek.

a repülés élettani hatásai

a fáradtság

fizikai feltételek vizsgálata

élettani feltelek vizsgálata

pszichikai körülmények vizsgálata

szociális körülmények vizsgálata

 

12:45-13:15

SZÜNET

 

13:15-14:00

Emberi tényező szerepének vizsgálata

repülőgép vezető hibák, CRM

karbantartási hibák

ellenőrzési hibák

szervezeti hibák

 

14:00- 15:15

SZÜNET

 

15:15-16:00

Esettanulmány

 

 

 

2011. május 27. péntek

 

09:00-09:45

Jelentések összeállítása és elküldése

notification (értesítés)

előzetes jelentés a vizsgálat irányáról

labor – műhely részvizsgálati jegyzőkönyv

külső szakértői jelentések

zárójelentés – tervezet

 

09:45-10:00

SZÜNET

 

10:00-10:45

Zárójelentés elkészítése

zárójelentés fejezetei

csatolandó mellékletek

adatvédelemi szempontok

zárójelentés közzététele

 

10:45-11:00

SZÜNET

 

11:00-11:45

Biztonsági ajánlások

azonnal végrehajtandó biztonsági ajánlások

később bevezetendő biztonsági ajánlások

biztonsági ajánlások nyomon követése

 

11:45-12:00

SZÜNET

 

12:00-12:45

Kérdések – válaszok

Dokumentumok kiosztása

 

12:45-13:00

SZÜNET

 

13:00-13:45

Tanfolyam zárása

Okmányok kiadása

 

2025 | 2024 | 2023 | 2022 | 202120202019201820172016 | 20152014201320122011 | 2010200920082007 | 2006


 

HÍREK

 

Tízéves a közlekedési események független szakmai vizsgálata Magyarországon

  A vasúti, a repülési és a hajózási társaságok vezetői és közlekedésbiztonsági szakemberei, a társhatóságok képviselői, illetve a szakmai szervezetek és a tudományos élet képviselőinek részvételével tartott ünnepi ülést a Közlekedésbiztonsági Szervezet Budapesten, a Stefánia palotában abból az alkalomból, hogy tíz évvel ezelőtt honosodott meg Magyarországon a közlekedésbiztonsági szakmai vizsgálat intézményrendszere. A rendezvényen részt vettek a társszervezetek, a Honvédelmi Minisztérium Vezérkarának és a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokságának vezetői, képviselői is.


A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot Schváb Zoltán és Jenőfi György helyettes államtitkárok képviselték.

Az ünnepi ülés előadásai itt tölthetők le:
dr. Becske Loránd főigazgató előadása
Repülési főosztály előadása
Vasúti főosztály előadása
Hajózási főosztály előadása

A rendezvényről az NFM közleménye itt tekinthető meg

2012.08.12. – Vitorlázó repülőgép balesete Kecskéden

Vasárnap kora délután a közeli horgásztóba esett egy, a kecskédi repülőtérről felszálló Pirat SZD 30 típusú vitorlázógép. Az esetet kapcsán a KBSZ szakmai vizsgálatot indított.

A helyszíni szemle első megállapítása szerint a csörlés befejeztével a csörlőkötél eddig tisztázatlan okból nem vált le a repülőgépről, amit látva, a csörlő kezelője a szabályoknak megfelelően levágott. A pilóta feltehetően nem észlelte, hogy kb. 300 méter hosszú csörlőkötelet húz magával, mert a felemelkedés után folytatta eltervezett feladatát, először körözött – spirálozott - termiket keresve, majd az iskolakör vonalán folytatta a repülést. Eközben a csörlőkötél többször is hozzáért villamos vezetékekhez, illetve két háztól jelentették, hogy cserepet sorodort le a tetőről.

Az esetet a repülőtérről több szemtanú is látta, akik szerint végül valamiben elakadhatott a lelógó csörlőkötél, mert a repülőgép siklási szöge hirtelen megtört. A balesetvizsgálók feltételezése szerint a beakadt csörlőkötél ránthatta bele a vitorlázó repülőgépet a horgásztóba. A vízbe csapódástól gyakorlatilag megjavíthatatlanul megrongálódott légijármű féklapjait a helyszíni szemle során nyitott helyzetben találták, amiből arra következtetnek, miszerint a pilóta már érzékelhette, hogy probléma van és leszállásra alkalmas területet keresett.

A KBSZ információi szerint a pilóta rendelkezett érvényes szakszolgálati engedéllyel és ezen a típuson ez volt az első repülése.

A pilótát könnyebb sérüléssel megfigyelésre kórházba szállították.

2012. 06.10 - KBSZ közlemény – Motoros sárkány balesete Kaposújlakon

A Közlekedésbiztonsági Szervezet független szakmai vizsgálatot indított a kaposújlaki repülőtéren vasárnap balesetet szenvedett motoros függővitorlázó (közismert nevén motoros sárkány) ügyében. A motoros sárkányból ejtőernyős ugrást hajtottak végre, ami után a légijármű vezetője nem tudta újraindítani a légijármű motorját, és az időközben kormányozhatatlanná vált eszközt a pilóta is ejtőernyővel hagyta el. A motoros sárkány lezuhant, személyi sérülés nem történt.

A helyszíni szemle megállapításai szerint a motoros sárkány 1200 méter magasra emelkedett, ahol a pilóta kikapcsolta a motort, majd kb. 200 métert süllyedtek vitorlázva az ugráshoz való behelyezkedéshez. Az ejtőernyős 1000 méteren hagyta el a légijárművet és a pilóta ekkor akarta újraindítani a motort. Elmondása szerint már az újraindítás megkísérlése előtt is érezte, hogy enyhe bal ívbe húz a légijármű, ami a motor indítási kísérleteit követően egyre erősebb lett. Érzékelve a légijármű kormányozhatóságának fokozódó romlását döntött úgy, hogy a rajta lévő ejtőernyő segítségével elhagyja a sárkányrepülőt. Tekintettel a viszonylag alacsony – kb. 500 m – magasságra azonnal a mentőernyőt nyitotta, amellyel sérülés nélkül földet ért.
A roncs helyszíni átvizsgálása és a pilóta elmondása alapján a KBSZ balesetvizsgálója arra a következtetésre jutott, hogy a balesethez vezető eseményeket a motor berántó zsinórjának rendellenes működése indította el. A motor földi indítását követően a zsinór rugója nem húzta vissza azt az eredeti állapotába, a szokásosnál jobban lelógó berántó zsinór eddig tisztázatlan körülmények között átcsapódott a légijármű szerkezeti elemein, és két olyan szerkezeti elemet kötött össze, amelyeknek egyébként egymástól függetlenül, szabadon kell mozogniuk, s emiatt megszűnt a sárkány szabad kormányozhatósága.

További információk:

Bajkó Erika

kommunikációs vezető

30/280 9625

2012. 05. 09. - Együttműködés a győri Széchenyi István Egyetem és a KBSZ között

A Közlekedésbiztonsági Szervezet a tudományos élet, az oktatás felé való nyitás újabb állomásaként együttműködési megállapodást kötött a győri Széchenyi István Egyetem Műszaki Tudományi Karával. A megállapodást dr. Becske Loránd, a KBSZ főigazgatója és Prof. Dr. habil. Égert János, CSc egyetemi tanár, a SZE MTK dékánja írta alá.

A megállapodás keretében a felek – mint ahogy azt hangsúlyozták - egyfajta „tudáscserét” kívánnak megalapozni kölcsönösen előnyös módon; a KBSZ szakemberei a gyakorlati ismereteikkel járulnak hozzá a közlekedési szakemberek képzéséhez, míg az Egyetem a balesetvizsgálók továbbképzéséhez, laboratóriumainak közreműködésével pedig a KBSZ által vizsgált légi-, vasúti és hajózási balesetek okainak, körülményeinek feltárásához nyújt segítséget.

Az együttműködés első közös programjaként az aláírást követően Háy György, a KBSZ Repülési főosztályának balesetvizsgálója előadást tartott a Közlekedési Tanszék szervezésében működő Közleklubban az érdeklődő fiatalok részére a légiközlekedési balesetek szakmai vizsgálatáról, illetve a balesetvizsgálatok tapasztalatai alapján körvonalazódó tendenciákról.

 



 

2012. 04. 24. - BME - KBSZ együttműködési megállapodás

Együttműködési megállapodást kötött a Budapesti Műszaki és Gazdasági Egyetemmel a KBSZ, amelyet dr. Kulcsár Béla, a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki kar dékánja és dr. Becske Loránd főigazgató írt alá. Közelebb a szakmához, közelebb az egyetemhez - hangsúlyozták az együttműködés lényegét a vezetők. Az Egyetem kiemelt jelentőséget szán a gyakorlati kapcsolatrendszere bővítésének, s minél több gyakorlati témájú diplomaterv feldolgozását szorgalmazza, míg a KBSZ a saját szakembereinek továbbképzését tartja kiemelkedő fontosságúnak, illetve az Egyetem rendelkezésére álló laboratóriumok vállalhatnak szerepet a balesetvizsgálatban.


2012. 04. 23. - KBSZ közlemény – A KBSZ is vizsgálja a fertőszentmiklósi ejtőernyős balesetet – A szakmai vizsgálat első megállapításai

A Közlekedésbiztonsági Szervezet is vizsgálja a jövőbeni hasonló balesetek elkerülése érdekében a szombaton Fertőszentmiklóson történt ejtőernyős baleset körülményeit.Az eddig begyűjtött információk szerint a fertőszentmiklósi repülőtéren egy osztrák társaság tagjai végeztek ejtőernyős ugrásokat egy osztrák lajstromban lévő repülőgépből. A balesthez vezető ugratás során, 4200 méter magasan elsőként két tandemugró hagyta el a gépet egy-egy utasával, majd ezt követően hárman ugrottak ki a gépből – közülük elsőként a balesetet szenvedett osztrák állampolgár – olyan speciális, denevérszárnyas öltözetben, aminek segítségével siklani lehet a levegőben. A siklásból ejtőernyő nyitásával értek volna földet. Azt tervezték, hogy az ejtőernyőt 1200 méter magasan nyitják, ami két ugrónak sikerült is, ők földet értek, harmadik társuknak azonban eddig tisztázatlan okból nem nyílt ki a főejtőernyője.A helyszíni szemle eddigi megállapításai szerint a balesetet szenvedett ugró érzékelhette, hogy a főejtőernyőjét nem tudja kinyitni, ezért igyekezett attól megválni, és a mentőejtőernyőjét nyitotta. A mentőejtőernyőnél kb. 350-400 méter magasságban megkezdődött a nyitási folyamat, azonban az csak mintegy kétharmad részben sikerült, mert annak zsinórzata – nagy valószínűséggel a levegőben - többször megtekeredett.A KBSZ vizsgálóbizottsága más hatóságok képviselőivel együttműködve még a helyszínen megállapította, hogy a főejtőernyő, illetve az annak nyitását indító nyitóernyő megfelelően volt behajtogatva, így azok a működésükben nem voltak gátolva. A balesetet szenvedett ugró rendelkezett megfelelő engedéllyel, amelyet 2001-ben szerzett meg, s azóta 1208 ugrást teljesített sikeresen.

A független szakmai vizsgálat most arra keresi a választ, hogy ha működőképes volt a főejtőernyő, akkor azt az ugró miért nem tudta kinyitni, majd minek következtében tekeredett meg a mentőernyő zsinórzata.


további információk:

Bajkó Erika

KBSZ kommunikációs vezető

+36 30 280 9625

2012. 04. 04. - Közlekedési vezetők találkozója

 

A KBSZ volt a házigazdája az állami, vagy részben állami tulajdonban lévő közlekedési vállalatok és NFM háttérintézmények vezetői legutóbbi találkozójának, amelyen részt vett és tájékoztatást adott aktuális kérdésekről dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára. A vendégek megismerkedtek a KBSZ tevékenységét szabályozó hazai és nemzetközi szabályozási háttérrel, és betekintést kaptak a független szakmai vizsgálat gyakorlatába, tapasztalataiba.  

 

2012. 03. 29. - Közlekedéstudományi Konferencia Győrben

 

A független szakmai vizsgálat lényegi elveivel, tapasztalataival is megismerkedhettek a győri Széchenyi Egyetem Közlekedési Tanszéke által rendezett kétnapos közlekedéstudományi konferencia résztvevői. A KBSZ tevékenységét Bajkó Erika kommunikációs vezető ismertette az érdeklődőknek.

 

A KBSZ tevékenységéről a konferencia kiadványában megjelent anyag itt olvasható.


2012. 03. 27-28. -
ICAO audit

A Magyarországon zajló ICAO audit keretében két napon keresztül a KBSZ-nél vizsgálódott Nicolas Rallo, az auditáló csoport vezetője. A mostani ellenőrzés középpontjában a 2008. évi audit észrevételeire tett intézkedések számbavétele állt, ezekről kért részletes beszámolót az ICAO képviselője. Az előzetes információk szerint a KBSZ kimagaslóan jól teljesített a felülvizsgálat során.

NFM közlemény - Jelentős javulást igazolhat a repülésbiztonsági felülvizsgálat

2012. 03. 30. - A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO), az ENSZ légi közlekedéssel foglalkozó szakosított szervezete átfogó repülésbiztonsági ellenőrzést végzett Magyarországon 2012. március 26-30. között. Az audit eredményei szerint jelentős előrelépés tapasztalható a szabályzói, felügyeleti, képzési, működési struktúrák és a hatósági eljárások terén is a legutóbbi, 2008-as vizsgálat óta. Az ICAO négy éve még 41 százalékos eltérést mutatott ki a teljes megfeleléshez képest. A Szervezet három hónapon belül készíti el és küldi meg észrevételezésre jelentése tervezetét.

Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár a lezajlott ellenőrzés kapcsán kifejtette: a magyar légiközlekedési ipar szereplőinek egyértelmű igénye és törekvése, hogy az intézményrendszert és szabályozási környezetet a lehető legmagasabb repülésbiztonsági szint elérése érdekében folyamatosan fejlesszék. Az audit kedvező eredménye a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Közlekedésbiztonsági Szervezet és a HungaroControl közötti példás együttműködésnek, a szervezetek összehangolt erőfeszítéseinek köszönhető.

Nicolas Rallo, az ICAO ellenőrző csoportjának vezetője a felülvizsgálaton tapasztalt határozott fejlődés alapján úgy ítélte meg, hogy az elmúlt években elért előrehaladás a korábbi lemaradásból az átlagos európai szintre zárkóztatja fel Magyarországot.

Schváb Zoltán kijelentette: Magyarország a jövőben is megbízható és kiszámítható partner lesz, amelynek korrekt hozzáállására és képességeinek állandó fejlesztésére minden körülmények között számíthatnak a repülés biztonságának javításáért dolgozó nemzetközi szervezetek.

Magyarország második európai államként lehetett részese annak az érvényesítési folyamatnak, amely az ICAO új típusú, a folyamatosságra hangsúlyt fektető megközelítésének megfelelőségét igazolja. A Szervezet 2013. január 1-jével az egész világon bevezeti Folyamatos Monitoring Megközelítés (CMP) programját, amely szinte havi rendszerességgel vizsgálja majd az egyes tagországok repülésbiztonsági teljesítményét.

2025 | 2024 | 2023 | 2022 | 202120202019201820172016 | 20152014201320122011 | 2010200920082007 | 2006


 

HÍREK

 

Őszi szakmai fórum

A 2011. november 11-én megrendezett szakmai fórum előadásai letölthetők az alábbi linkre kattintva:
Őszi szakmai fórum - Az előadások letölthető anyagai

2011. november 25. - Magyar Repülőipari konferencia

2011. november 25-én a Magyar Mérnöki Kamara által Esztergomban idősebb Rubik Ernő (repülőgép konstruktőr) emlékére szervezett kiállítással egybekötött Magyar Repülőipari konferencián Háy György balesetvizsgáló előadást tartott az Atlanti-óceán felett 2009. június 1-én szerencsétlenül járt Air France Airbus A330-as repülőgép balesetéről és annak ismertté vált okairól.

 

KBSZ közlemény

2011. november 14. - Nekigurult egy repülőgép egy parkoló Boeing-nek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Hétfőn 11:15 órakor a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2 sz. hangárja előtti műszaki előterén egy orosz személyzettel utasok nélkül érkező, bermudai lajstromozású Boeing 737-800 típusú repülőgép nekigurult egy ott parkoló norvég lajstromban lévő, ugyancsak Boeing 737-800 típusú repülőgépnek. Az orosz S7 Siberian légitársaság által repült Boeing javításra érkezett Budapestre, s a műszaki előtéren az állóhelyre való begurulás közben a repülőgép bal szárnyának vége eddig ismeretlen okból nekiütközött az ugyancsak javítás miatt ott parkoló Norwegian Air Shuttle légitársaság repülőgépe jobb oldali vízszintes vezérsíkjának. A sérülések mértékét pontosan felmérni majd a burkolatok megbontását követően lehet.

Az eset kapcsán a Közlekedésbiztonsági Szervezet független szakmai vizsgálatot indított. 

Bajkó Erika
KBSZ kommunikációs vezető
+36 30 280 9625


2011. október 10-11. - EUROCONTROL lézer szeminárium

Az EUROCONTROL Brüsszelben megtartott szemináriumáról szóló beszámoló az alábbi linken érhető el.

2011. október 4-5. - EASA repülésbiztonsági konferencia - Staying in control

Az EASA Kölnben megrendezett eseményéről szóló beszámoló az alábbi linken érhető el.

2011. szeptember 04. – Bicskénél lezuhant egy Bulldog típusú, magyar lajstromban lévő repülőgép a fedélzetén három személlyel.

A fedélzeten tartózkodó személyeket súlyos sérülésekkel szállították kórházba, a pilóta és egyik utasa a kórházban sérüléseibe belehalt.

A szakmai vizsgálat első információi szerint a repülőgép az nap többször is felszállt a bicskei C osztályú fel- és leszállóhelyről helyi repülésre. A balesethez vezető repülés során a repülőgép iskolakört repült, és a repülés 10. percében, a negyedik fordulóban, néhány tíz méter magasságban – a szemtanú elmondása szerint – a szárnyai „megbillegtek”, majd meredeken a földnek ütközött. A szemtanú a becsapódásig hallani vélte a motor hangját.

2011. augusztus 04. – Szerda délután nyoma veszett egy sárkányrepülőnek, amely Siófok-Kiliti repülőtérről szállt fel a pilóta mellett egy utassal.

A lezuhant sárkányrepülőt csütörtökön a rendőrség megtalálta, a pilóta és utasa életét vesztette.

A helyszíni vizsgálat első megállapításai szerint a sárkányrepülőgép nagy sebességgel, meredek szögben, járó motorral, orral ütközött a földnek. A légi jármű roncsolódásai alapján arra lehet következtetni, hogy a sárkányrepülőgép sérülései a földnek ütközéskor következtek be, így nem valószínű, hogy a levegőben történt volna olyan szerkezeti változása, amely miatt képtelenné válhatott volna a további repülésre. A szakmai vizsgálat tovább folytatódik.

2011. július 18.

Balesetet szenvedett egy polgári lajstromjelű, alapítványi tulajdonban lévő MIG 15 típusú repülőgép a szolnoki repülőtéren. Az ellenőrző repülésre készülő repülőgépnél közvetlenül az elemelkedést követően kormányzási probléma lépett fel, és a repülőgép visszaesett a futópályára. Kitörött az orrfutója és sérültek a főfutók, valamint a szárnyak és a póttartályok. A sérült póttartályokból több száz liter kerozin ömlött a betonra, ezért a tűzoltók habbal védekeztek. A repülőgép kabinjába két kamera volt beépítve, amelyek adatait a szakemberek próbálják kinyerni. Az eset kapcsán személyi sérülés nem történt, az anyagi kár jelentős.

2011. július 18.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet balesetvizsgálóinak jelenléte mellett az olaszországi AVIO javítóüzemben megtörtént a TAROM légitársaság 2011. június 17-én égő hajtóművel visszaszállt ATR-42 típusú repülőgépe #2 hajtóművének átvizsgálása, amelyről a beszámoló itt olvasható.

2011. július 17.

Felszállás közben szenvedett balesetet a budaörsi repülőtéren egy német lajstromban lévő Cessna 210 típusú repülőgép a fedélzetén két német állampolgárral. A pilóta megszakította a felszállást, mert úgy ítélte meg, hogy a szokásosnál tovább tart a nekifutás, de megállni a pálya vége előtt már ne tudott, emiatt túlszaladt a pályán és végül a repülőtér melletti közúton állt meg. Személyi sérülés nem történt.

2011. július 13.

Együttműködési megállapodást írt alá a Honvédelmi Minisztérium és a KBSZ az állami légijárművel történt légiközlekedési események kivizsgálásának elősegítése érdekében. A légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló 2005. évi CLXXXIV. törvény értelmében a kizárólag állami légijárművel történt közlekedési események független szakmai vizsgálatát is a KBSZ végzi el. Az együttműködési megállapodás célja ezen törvényben rögzített jogoknak és kötelességeknek való megfelelés gyakorlati kérdéseinek rendezése. Az együttműködési megállapodás kiemelt területe az egymás képzési programjaiban való részvétel lehetőségének biztosítása.
http://www.kormany.hu/hu/honvedelmi-miniszterium/hirek/megallapodas-az-eredmenyes-munka-erekeben

2011.05.02. - Megtalálták az AF 447-es járatának fekete dobozát

Bővebb információt az alábbi linken talál.
A hangrögzítő berendezésről ezen a linken olvashat.

2011.04.28. – Légközlekedési balesetvizsgálói tanfolyam

Légiközlekedési balesetvizsgálói tanfolyamot indít a KBSZ.
Bővebb információért kattintson IDE.

2011.03.09. – Balesetet szenvedett egy magyar lajstromjelű helikopter Angliában

A brit AAIB illetve a helikopter üzembentartó tájékoztatása szerint 2010. 03. 09.-én magyar idő szerint 01:55-kor lezuhant egy magyar lajtsromban lévő helikopter az angliai Cockermouthban. A helikopter utasokat nem szállított, az angol nemzetiségű pilóta a balesetben életét vesztette. Az ügyet az angol hatóságok vizsgálják.