• English (UK)

 

 

 

2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
| 2006

 

2008.10.27 - KBSZ közlemény - Motoros vitorlázó repülőgép balesete

Balesetet szenvedett egy RF-5 típusú motoros vitorlázó repülőgép kora délután a hármashatárhegyi repülőtér területén. A pilóta a baleset következtében a helyszínen az életét vesztette. A fedélzeten más személy nem tartózkodott.

 

A repülőgép dunakeszi repülőtérről indult, átrepült a hármashatárhegyi repülőtérre, ahol merőlegesen "rácsapott" a pályára, majd kb. 5 méter magasan áthúzott felette és egy "bukfencbe" kezdett. Az elkezdett műrepülő figurát azonban már nem tudta befejezni, mert nem volt elegendő magassága.

 

Ez az old timer repülőgép új korában alkalmas volt műrepülésre, tekintettel a korára, ma már ez nem engedélyezett. A pilóta nem rendelkezett műrepülő jogosítással.

 

A baleset kapcsán a KBSZ független szakmai vizsgálatot indított.

 

2008.10.02 - KBSZ közlemény - EC-135 mentőhelikopter balesete - KBSZ biztonsági ajánlás

Az EC-135 típusú mentőhelikopter 2008. július 31-én Bankháza mellett (kiskunlacházai repülőtér közelében) bekövetkezett balesetének szakmai vizsgálatával kapcsolatos legutóbbi megállapításokról, vizsgálati eredményekről a Közlekedésbiztonsági Szervezet az alábbi tájékoztatást adja:

 

A helikopter fedélzeti GPS berendezésének memóriájából az adatok kiolvasását a német kivizsgáló szervezet (BFU) elvégezte, az eredményt a magyar kivizsgáló szervezet rendelkezésére bocsátotta. A kapott adatok összehasonlításra kerültek a helikopter Tetra műholdas adóvevő készüléke által rögzített koordinátákkal és a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat által szolgáltatott radarképpel, és mindezek alapján sikerült rekonstruálni a helikopter utolsó, a balesethez vezető repülési útvonalát.

 

A helikopterből, illetve a töltőberendezésekből vett tüzelőanyag-minták laboratóriumi vizsgálatakor a minták mechanikai szennyeződése a megengedett értékek alatt maradt, minősége és tulajdonságai megfeleltek a szabványban előírtaknak.

 

A KBSZ szakembereinek jelenlétében a helikopter hajtóművei a gyártó Turbomeca cég franciaországi bázisán teljes átvizsgáláson estek át, ahol azokat be is indították. A vizsgálat hajtóműhibára utaló jeleket nem talált.

 

A hajtóművezérlő elektronika adatainak kiolvasása a gyártó (Goodrich, USA) bázisán zajlott le az amerikai balesetvizsgáló szervezet (NTSB) koordinálásával. Az adatok előzetes kiértékelése alapján valószínűsíthető, hogy a jobb oldali hajtóművet az elektronikus vezérlőegység a hajtómű-fordulatszám határoló blokk téves riasztása miatt leállította. Erről az információról a KBSZ tájékoztatta az NKH Légiközlekedési Igazgatóságot, az érintett országok – Ausztria, Franciaország, Németország, Egyesült Államok - kivizsgáló szervezeteit, valamint az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséget és biztonsági ajánlást adott ki részükre.

 

A memóriával rendelkező fedélzeti elektronikai berendezéseket a francia kivizsgáló szervezet (BEA) laboratóriumában vizsgálták. A többfunkciós kijelzők memóriájának kiolvasása a berendezések sérülése miatt nem vezetett értékelhető eredményre, a helikopter működésével kapcsolatos figyelmeztető jelzéseket tároló egység nyers adatainak kiértékelése még folyamatban van.

 

A független szakmai vizsgálat folytatódik.

 

Biztonsági ajánlás

 

A 2008. július 31-én történt EC-135 típusú helikopter balesetének független szakmai vizsgálata eddigi megállapításai alapján a Közlekedésbiztonsági Szervezet az alábbi biztonsági ajánlást adja ki:

 

Az elektronikus hajtóművezérlő egységek vizsgálatára és a tárolt hibajelek kiolvasására a gyártó bázisán (Goodrich, Hartford, Connecticut, USA) került sor az NTSB koordinálásával. A vizsgálatban a KBSZ, az NTSB és a gyártó cég szakemberei, valamint az Eurocopter és a Turbomeca képviselői vettek részt.

 

Az adatok előzetes kiértékelése alapján valószínűsíthető, hogy a jobb oldali hajtóművet az elektronikus vezérlőegység a hajtómű-fordulatszám határoló blokk téves riasztása miatt leállította.

 

A Goodrich szakemberei részegység-szintű hibafeltárást végeztek el a vezérlőegységen és megállapították, hogy a téves riasztást egy, a fordulatszám határoló blokkba beépített kondenzátor meghibásodása okozhatta.

 

A hajtómű és a vezérlőegység gyártója (Turbomeca, Goodrich) által 2006. november 2-án kiadott Service Letter szerint a jelenség már több esetben előfordult. A Service Letter mellett ezért kiadásra került egy javítási közlöny, amely kötelezte az üzemeltetőket, hogy a közlöny mellékletében feltüntetett gyári számú elektronikus vezérlőegységeket juttassák el a gyártóhoz, ahol elvégzik a szükséges módosításokat. A közlöny szövege szerint 188 egység volt érintett, amelyekben ki kellett cserélni bizonyos típusú, zárlatra hajlamos kondenzátorokat, hogy csökkentsék a vezérlőegység meghibásodásának valószínűségét, és ezzel a váratlan hajtóműleállás veszélyét.

 

A balesetet szenvedett helikopter jobb oldali hajtóművének vezérlőegysége, amelynél a vizsgálat a hibás kondenzátort találta, nem szerepelt a visszahívásra jelölt egységek listáján. Az a tény, hogy a korábban már ismert meghibásodás egy „megbízhatónak” nyilvánított vezérlőegységnél is bekövetkezett, arra enged következtetni, hogy nem történt meg az összes olyan vezérlőegység beazonosítása, amelyek meghibásodásra hajlamos alkatrészeket tartalmazhatnak.

 

A Közlekedésbiztonsági Szervezet ezért javasolja a repülésbiztonságért felelős szerveknek, hogy hívják fel az adott típust üzemeltető szervezetek figyelmét a váratlan hajtóműleállás veszélyére, különös figyelemmel arra a körülményre, hogy a visszahívásban nem érintett hajtóművezérlő egységek is meghibásodhatnak.

 

A repülésbiztonsági szervek saját hatáskörükben egyéb intézkedéseket is foganatosíthatnak.

 

2008.08.28 - Motoros sárkányrepülő balesete

Csütörtökön Szolnokon, egy használaton kívüli katonai laktanya területén balesetet szenvedett egy Apollo típusú, 4 hengeres Yamaha motorral felszerelt motoros sárkányrepülőgép, amelynek során ketten életüket vesztették.

 

A KBSZ szakemberei a helyszínelés során műszaki hibára utaló nyomot nem találtak. Egy szemtanú, aki látta a repülést, elmondta, hogy a légijármű olyan manővereket hajtott végre, amelyek a KBSZ szakértőjének megítélése szerint túllépték a megengedett manőverezési korlátokat (sebesség, döntési szög) és nagy valószínűséggel ez okozta a balesetet. A légijármű roncsán talált sérülések is ezt a feltételezést látszanak alátámasztani.

 

A légijármű a szemtanú elmondása szerint kb. 500 méter magasról zuhant le és beszakította egy hangár beton tetejét.

 

2008.08.04 - KBSZ közlemény - EC-135 mentőhelikopter balesete

A Közlekedésbiztonsági Szervezet vezetésével a hétvégén is folytatódott a Bankháza mellett lezuhant EC-135 típusú mentőhelikopter balesetének szakmai vizsgálata. Miután a roncsot a KBSZ hangárába szállították, a vizsgálóbizottság jelenlétében kiszerelték a helikopter mindkét hajtóművét és azok vezérlőegységét.

 

A hajtóműveket a megállapodás szerint a franciaországi gyártóhoz szállítják átvizsgálásra.

 

A hajtóművek vezérlőegységének memóriáját vagy az amerikai, vagy a francia balesetvizsgáló szervezet laboratóriumában próbálják majd kiolvasni - erről jelenleg folyik az egyeztetés. A vezérlő egység memóriájában kerülnek rögzítésre a hajtómű működésével kapcsolatos legfontosabb adatok, mint pl. a fordulatszám és a hőmérséklet.

 

A helikopter fedélzetén 2 GPS is volt, ezek közül az egyiket a német balesetvizsgáló szervezet, a BFU képviselője vitte magával, mert a BFU rendelkezik az adatok kinyeréséhez szükséges szoftverrel.

 

A külföldi szakértők hazautaztak, a vizsgálatok eredményeiről kölcsönösen tájékoztatják egymást és azok alapján határoznak majd a vizsgálat további menetéről.

 

2008.08.01 - KBSZ közlemény - EC -135 mentőhelikopter balesete

A külföldi szakértőkkel kiegészült szakmai vizsgálóbizottság áttekintette a KBSZ-nél eddig rendelkezésre álló elsődleges adatokat, a légiforgalmi szolgálat által a balesetvizsgálathoz rendelkezésre bocsátott, a helikopter repülését rögzítő radarképet, majd a helyszínre indult folytatni a tegnap megkezdett helyszíni vizsgálatot.

 

2008.08.01 - KBSZ közlemény - EC-135 mentőhelikopter balesete

A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) vezetésével nemzetközi bizottság alakul annak szakmai vizsgálatára, hogy mi okozhatta a csütörtökön Bankháza közelében bekövetkezett Eurocopter (EC) 135 típusú helikopter balesetét.

 

A Nemzetközi Polgári Repülésről szóló Egyezmény értelmében a tagországoknak értesíteniük kell a területükön balesetet szenvedett légijármű tervező, gyártó és üzemeltető államát, amely kötelezettségnek a KBSZ még csütörtök délután eleget tett.

 

A nemzetközi egyezményt és az uniós előírásokat követő hazai szabályozás értelmében ezen államok meghatalmazott képviselőt küldhetnek a szakmai vizsgálatban való részvételre.

 

Jelezte a független szakmai vizsgálatban való részvételét a

  • német kivizsgáló szervezet, a BFU, mint a helikopter gyártó államának képviselője, és mellette a gyártó cég, az Eurocopter szakértője,
  • a francia Turbomeca cég, amely a helikoptertípus hajtóműveit gyártja,
  • valamint az osztrák üzemeleltető szervezet, az ÖAMTC szakértője, aki már a tegnap Magyarországra érkezett és az első helyszínelésen is részt vett.

A külföldi szakemberek a déli órákban Budapestre érkeznek és az ily módon kiegészült nemzetközi szakmai vizsgálóbizottság kora délután megtartja első ülését. A baleset helyszínén a roncs őrizet alatt, változatlan állapotban várja a szakembereket.

 

A nemzetközi szakmai vizsgálóbizottság délutáni ülését követően a KBSZ közleményt ad ki.

 

2008.07.14 - KBSZ közlemény - MI-34 helikopter balesete

Hétfőn délután 4 órára sikerült kiemelni a mosoni Dunából és trélerre rakni a 2008. július 12-én balesetet szenvedett MI-34 típusú helikopter törzsét a katasztrófavédelem és a KBSZ szakembereinek - mint ismeretes a levált farokrészt már vasárnap kiemelték a vízből. A munkálatokat a viharos időjárás miatt csak késő délelőtt tudták folytatni a mentésben résztvevők és több mint fél kilométert kellett a vízen vontatniuk a törzset, amíg a magyarkimlei hídnál a kiemelésre alkalmas helyet találtak. A kiemelést követően jelentős sérülések voltak láthatók a helikopter kabinrészén.

 

A helikopter roncsát az üzemeltető telephelyére szállítják és itt őrzik majd, amíg a szakmai vizsgálat azt szükségessé teszi. A független szakmai vizsgálat következő lépése a helikopter elsődleges átvizsgálása és a következőkben a motor, illetve a kormányszervek állapotának lehetőség szerinti felmérése, ellenőrzése.

 

A helikopter azt követően zuhant a Dunába, hogy elszakított egy légvezetéket. A balesetben 3 személy súlyos, egy személy pedig könnyebb sérüléseket szenvedett.

 

2008.06.27 - KBSZ közlemény - L-39 Albatros repülőgép balesete

A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) vizsgálóbizottsága elvégezte a Fehérgyarmat mellett 2008. június 20-án balesetet szenvedett L-39 Albatros típusú katonai repülőgép adatrögzítőjéből kinyert adatok elsődleges elemzését.

 

Eszerint a rögzített adatok között a független vizsgálóbizottság nem talált olyan rendellenes működésre utaló adatot, amely a baleset bekövetkeztét okozhatta volna.

 

A független szakmai vizsgálat folytatódik a roncs további vizsgálatával, illetve a repülés előkészítésének, végrehajtásának további elemzésével.

 

2008.04.18 - KBSZ közlemény - MÍG-29 repülőgép balesete

A Közlekedésbiztonsági Szervezet tegnap délután megkezdte a Kecskemét mellett 2008. április 17-én balesetet szenvedett MIG 29-es repülőgép eseményének független szakmai vizsgálatát. A vizsgálat jelenlegi szakaszában műszaki meghibásodásra utaló jelet a szakmai vizsgálók nem találtak. A Vizsgálóbizottság ma is folytatja munkáját, jelenleg folyamatban van a radaradatok, az irányítás és a pilóta közötti rádióforgalmazás, illetve a repülőgép fedélzeti adatrögzítőjének részletes kiértékelése