• English (UK)

A szakmai vizsgálat során a Vb megállapította, hogy a súlyos víziközlekedési baleset bekövetkezésének okaival közvetlenül összefüggésbe nem hozható a zajló jégben közlekedni képes úszó létesítmények hiánya, de egy esetleges jövőbeni súlyos víziközlekedési baleset esetén kockázatnövelő tényező lehet az, hogy az illetékes hatóságok a bajba jutott úszó létesítményt nem tudják kellő időn belül megközelíteni ilyen eszközök hiányában.

A Vb BA 2010-011-6A számon azonnali biztonsági ajánlást adott ki az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium felé.

„A balesetet szenvedett hajón a KBSZ Vizsgálóbizottsága szakmai vizsgálat keretében helyszíni szemlét tartott. A szemle végrehajtása során tapasztalták, hogy a területileg illetékes vízirendészet járőrei jégzajlásban való közlekedésre alkalmatlan, műanyag építésű M-3 típusú szolgálati kisgéphajóval érkeztek a baleset helyszínére, aminek használata zajló jégviszonyok között a hatályos hajózási és vízügyi biztonsági szabályokban leírtakkal ellentétes.

A Vb megállapította, hogy a kb. 16.45-kor a lékesedett hajóra érkező katasztrófavédelmi erők sem rendelkeztek  olyan vízijárművel, amely az adott körülmények között biztosította volna a szükséges mentés végrehajthatóságát.

Ezért a helyszínen intézkedő rendőrök felkérésére a közeli (visegrádi) komp géphajója –amely acél testű- vették igénybe a mentésben közreműködő erők helyszínre szállításában.”

BA 2010-011-6A
A víziközlekedés általános biztonságának javítása érdekében a Vb javasolja, hogy a  vízirendészeti rendőrkapitányságok részére biztosítsanak olyan úszó létesítményeket, amelyekkel téli időjárási viszonyok között (jégzajlás és teljesen beállt jégviszonyok esetén is) külső közreműködő fél igénybevétele nélkül,

az elvárt reagálási idők betartásával biztonságosan meg lehessen közelíteni a folyó bármely részén balesetet szenvedett vízijárművet.

A Vb a kiadott azonnali biztonsági ajánlásban foglaltakat továbbra is fenntartja, azon felül további biztonsági ajánlás kiadását nem tartja szükségesnek.

Az IRM részére megküldött azonnali biztonsági ajánlásra az IRM /RFTO/589- 4/2010 iktatószámú levelében az alábbi válasz érkezett.