• English (UK)

BA2010-02001-6-1: A víziközlekedés általános biztonságának javítása, az érvényes méretkorlátozások egyértelművé tétele, valamint a szükséges intézkedések megtétele érdekében a KBSZ vizsgálóbizottsága javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóság felé a 008/Du/2009. számú Hajósoknak Szóló Hirdetmény módosítását. A Vb javasolja, hogy a módosításban vegyék figyelembe a nemzetközi jelentőségű vízi utakról szóló európai Megállapodás kihirdetéséről szóló 151/2000. (IX. 1.) Korm. rendelet, valamint a hajózásra alkalmas, illetőleg hajózásra alkalmassá tehető természetes és mesterséges felszíni vizek víziúttá nyilvánításáról szóló 17/2002. (III. 7.) KöViM rendelet vonatkozó rendelkezéseit és ezáltal olyan kötelék méretek meghatározását, amelyekkel még kedvezőtlen nautikai körülmények között is a kritikus folyószakaszok (különös tekintettel a dunaföldvári-, és bajai híd) biztonságosan meghajózhatóak. A biztonsági ajánlásra írásos válasz nem érkezett.

BA2010-001-6-2: A KBSZ Vizsgálóbizottsága megállapításai alapján a súlyos víziközlekedési baleset bekövetkezése közvetetten összefüggésbe hozható azzal, hogy a magyarországi Duna-szakasz gázlóiról és hajóútszűkületeiről közzétett aktuális 1/Du/2008. számú Hajósoknak Szóló Hirdetményben a műtárgyak paramétereire vonatkozó ismertetés nem szerepel, az azok miatti korlátokat nem említi. Ennek következtében a hidak (műtárgyak) általi szűkületek meghajózása során az adott hajóút besorolása szerinti szabályok érvényesek, és azok meghajózása korábban (gyakran külföldön) megszerzett képzéseket, ismereteket feltételez.

A Vb ezért javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak a magyarországi Duna-szakasz gázlóiról és hajóútszűkületeiről kiadott 1/Du/2008. számú Hajósoknak Szóló Hirdetmény módosítását, s annak mellékleteként kiadni a műtárgyak paramétereinek ismertetését a vonatkozó korlátozásokkal.

Az intézkedéstől a Vb azt várja, hogy ezzel a műtárgyak által képzett nautikai akadályok a jövőben biztonságosabban meghajózhatók legyenek.

BA2010-001-6-3: A KBSZ Vizsgálóbizottsága megállapította, hogy a Dunaföldvári híd alatti áthajózást biztosító hajóút hídnyílásban a hajóforgalom irányítására nem az a jelzés került kihelyezésre, mint ami az adott helyre vonatkozóan a hatályos hajósoknak szóló tájékoztatóban szerepel (korlátozás helyett ajánlás), valamint a közzétett tájékoztatókban megadott méretek is eltérőek, ami a hajózás biztonsága szempontjából jelentős kockázatnövelő.
Ezért a Vb javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy az érintett hatóságok és a jelzések elhelyezését, üzemeltetését végzők bevonásával hozza összhangba a Dunaföldvári híd alatti áthajózásra vonatkozó jelzéseket az engedélyezett és a kitűzési tervben közzétett jelzésekkel, valamint a hatályos rendelkezéseket jelentesse meg hajósoknak szóló tájékoztatóban.
Az intézkedéstől a Vb azt várja, hogy a hajózás rendje egyértelművé válják.

BA2010-001-6-4: A KBSZ Vizsgálóbizottsága megállapította, hogy a súlyos víziközlekedési baleset bekövetkezésében közrejátszott az erős szél és széllökések. A Dunára, mint nemzetközi víziútra vonatkozó időjárási előrejelzés jelenleg nem áll rendelkezésre, holott az adott esetben is már előjelezhető, mérhető volt a zivataros erősségű szél közeledte. A víziút menti időjárási mérések, előrejelzések a hajózás biztonsága szempontjából jelentős baleseti kockázatcsökkentő hatással bírnak.

Ezért a Vb javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy RIS kiépítése során kerüljenek felállításra a Dunán folyó menti időjárási mérőállomások, illetve az ezeken alapuló megjelenítő- és veszélyjelző rendszer(ek).

A Vb az intézkedéstől azt várja, hogy a Dunán hajózók ne csak általános időjárási információkkal rendelkezzenek, hanem az adott területre vonatkozó konkrét, részletesebb előrejelzéssel is, mert ezek birtokában nagyobb biztonsággal közlekedhetnek az idő- és vízjárási szempontból veszélyt hordozó folyószakaszokon.

A Vb megjegyezni kívánja, hogy a vizsgált súlyos víziközlekedési balesethez hasonló, ugyancsak a Dunán bekövetkezett esemény kapcsán hasonló tartalommal már adott ki biztonsági ajánlásokat, amelyeket az 5. sz. melléklet tartalmaz.