• English (UK)

BA 2014-019-6-1 A Vizsgálóbizottság a szakmai vizsgálat során megállapította, hogy az eseményben érintett úszólétesítmények riadóterveiben a személyzet tagjainak riasztása nem szerepel az elsődleges vészhelyzeti teendők között.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Kavics-Ker Kft-nek, hogy vizsgálja felül az üzemeltetésében lévő úszólétesítmények riadóterveit és módosítsa azokat úgy, hogy vészhelyzet észlelése esetén a személyzet tagjainak riasztását az elsődleges teendők között jelöljék meg. Továbbá a vészhelyzeti teendők között szerepeljen a vészhelyzet jelentése a „NAVINFO” rádióállomás felé.

A Vb a biztonsági ajánlás végrehajtásától azt várja, hogy az úszólétesítmények személyzete rendelkezzen egy vészhelyzet szakszerű és hatékony kezeléséhez szükséges ismeretekkel, továbbá megfelelő külső támogatást kaphasson a mentési feladatok végrehajtásához.

BA 2014-019-6-2 A Vizsgálóbizottság megítélése szerint egy mentőmellényt nem viselő, vízbe esett személy számára a legnagyobb veszélyt a vízfelszínen maradás képességének elvesztése jelenti, ezért a Vb egy korábbi általános gyakorlat ismételt meghonosítását javasolja.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Kavics-Ker Kft-nek, hogy az üzemeltetésében lévő úszólétesítményeken vesztegléskor helyezzenek ki a vízbe egy 15-20 méter hosszúságú felúszó kötél végére erősített mentőgyűrűt vagy más felúszó tárgyat az úszólétesítmények mögött.

A Vb a biztonsági ajánlás végrehajtásától azt várja, hogy egy veszteglő úszólétesítményről történő vízbe esés esetén a vízbe esett személy külső segítség nélkül, önerőből is képes lesz a kihelyezett mentőeszköz segítségével a víz felszínén maradni, így növekszik túlélésének esélye és megmentésének lehetősége.

BA 2014-019-6-3 A Vizsgálóbizottság a jelenlegi és a korábbi hasonló, halálos kimenetelű balesetek vizsgálata során azt tapasztalta, hogy veszteglő úszólétesítményekről vízbe esett, mentőmellényt nem viselő személyek túlélési esélyei jelentősen növelhetőek lettek volna, ha lett volna a közelükben egy olyan eszköz, amiben megkapaszkodhatnak, ezzel is segítve a víz felszínén való fennmaradásukat. Korábban a folyami hajózásban bevált gyakorlat volt a megállást követően egy mentőeszköz kihelyezése a vízbe, amit a Vizsgálóbizottság véleménye szerint célszerű lenne ismételten meghonosítani.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy „Hajósoknak Szóló Tájékoztató” kiadásával hívja fel a víziközlekedésben résztvevők figyelmét a vízre kihelyezett mentőeszköz használatának biztonságfokozó szerepére.

A Vb a biztonsági ajánlás végrehajtásától azt várja, hogy a korábban már bevált és alkalmazott eljárás ismét a szakmai gyakorlat szerves részévé válik és mind szélesebb körű, rendszeres alkalmazásával a hasonló jellegű balesetek körében a halálos kimenetelű esetek aránya csökken.