- Hírek
Jelzőmeghaladás Jánosháza elágazásban
A MÁV Zrt. 2023. október 1-én, 16 óra 35 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy 16 órakor a 45085 sz. tehervonat Jánosháza elágazásban meghaladta a „Megállj!” jelzést adó „YV” jelű jelzőt és a biztonsági csonkavágányra terelődött. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.
A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján megállapítható volt, hogy a mozdonyvezető nem figyelte meg az „YV” jelző előjelzőjét, ezért a „Megállj!” állású „YV” főjelző előtt későn kezdte meg a fékezést.
Az esemény okainak pontos feltárására, továbbá a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzésére a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.
2024.02.29. FRISSÍTÉS:
Az összegyűjtött adatokat értékelve megállapítható volt, hogy a 45058 sz. tehervonat részére azért nem volt a pályaelágazás bejárati jelzője kezelve, mert szemből érkezett egy személyszállító vonat. Ennek közlekedését a „Megállj!” állású főjelző előzetes engedély nélkül történő meghaladása azért nem veszélyeztette, mert a védőváltó a csonkavágányba terelte a tehervonatot.
Az esemény bekövetkezése a tehervonat mozdonyvezetőjével kapcsolatos emberi tényezőre vezethető vissza, aki elmulasztotta megfigyelni Jánosháza elágazás bejárati jelzőjére előjelzést adó fényjelzőt. A „Megállj!” állású főjelzőt érzékelte, azonnal gyorsfékezést alkalmazott, azonban a jelző előtt már nem tudta megállítani a vonatát, azzal a 18+22. szelvényben, a földkúptól 23 méterre állt meg. Tevékenységéhez hozzájárult, hogy az előjelzőnél történő elhaladásakor egészségügyi problémái miatt nem a mozdony kezelésére figyelt.
Az adatgyűjtés során nem merült fel olyan tényező, melynek mélyebb vizsgálatával az általános vasútbiztonságra gyakorolt hatás jelentősen javítható lenne, ezért az adatokat és a körülményeket értékelve, a 2005. évi CLXXXIV. törvény 7. § (1) bekezdés értelmében az ügy a Közlekedésbiztonsági Szervezet részéről további intézkedést, szakmai vizsgálatot nem igényel.
A vonat a biztonsági csonkavágány földkúpjától kb. 50 méterre állt meg