• English (UK)

- Hírek

Jelzőmeghaladás Debrecenben

A MÁV Zrt. 2023. szeptember 19-én, 5 óra 29 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy 5 óra 3 perckor Debrecen állomáson egy tolatási mozgást végző mozdony felvágta a 43 sz. váltót és az állomásra szabályos jelzőkezeléssel bejáró 6319 sz. vonat vágányútjába került. Ütközés, személyi sérülés nem történt. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.

A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján elsődlegesen megállapítható, hogy a 432-213 pályaszámú mozdony korábban a 6119 sz. vonatot továbbítva érkezett meg az állomás V. vágányára, majd a vonatról történő leakasztás után a IV. vágányon járta volna körül a szerelvényét. Ehhez először a mozdonyvezető szabályosan, a helyhez kötött jelzők jelzéseinek megfelelően a kezdőponti oldalon átállt az V.-ről a IV. vágányra, azonban a IV. vágány végponti oldalán a továbbhaladást tiltó jelzést adó „V4" jelű tolatásjelzővel egyesített fény kijárati jelző előtt nem állt meg, amellett engedély nélkül elhaladt, így került a II. vágányra érkező 6319 sz. vonat vágányútjába. A tolatási mozgást végző mozdonyt végül a mozdonyvezető, a 6319 sz. vonatot – a beállított vágányútjának megsértésekor automatikusan „Megállj!”-ba visszaeső bejárati jelző mellett elhaladva – a vonatbefolyásoló berendezés állította meg, egymástól 315 méterre.

Az esemény okainak és körülményeinek részletes feltárására, továbbá a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzésére a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.

2024.02.29. FRISSÍTÉS:

A helyszíni szemle tapasztalatai, a Mozdonyfedélzeti Berendezések kiértékelt adatai és az eseményben részes mozdonyvezetők meghallgatása alapján megállapítható volt, hogy az esemény bekövetkezése a tolatást végző mozdonyvezetővel kapcsolatos emberi tényezőre vezethető vissza, aki nem figyelte meg a tolatásjelzővel egyesített fény kijárati jelző jelzését. Tevékenységéhez hozzájárult, hogy korábban csak egyszer végzett tolatást Debrecen állomáson, az összes többi tolatást olyan állomáson végezte, ahol nem tolatásjelzővel egyesített főjelzők vannak, ezért csak a törpe tolatásjelzők jelzéseit figyelte, és azok alapján közlekedett.

Az adatgyűjtés során nem merült fel olyan tényező, melynek mélyebb vizsgálatával az általános vasútbiztonságra gyakorolt hatás jelentősen javítható lenne, ezért az adatokat és a körülményeket értékelve, a 2005. évi CLXXXIV. törvény 7. § (1) bekezdés értelmében az ügy a Közlekedésbiztonsági Szervezet részéről további intézkedést, szakmai vizsgálatot nem igényel.

 

Az érkező személyvonat vágányútjába behaladó mozdony