• English (UK)

- Hírek

Szembeközlekedés Selyp és Apc-Zagyvaszántó között

A MÁV Zrt. 2023. május 25-én, 16 óra 4 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy 15 óra 29 perckor a 81 sz. vasútvonalon, Selyp és Apc-Zagyvaszántó állomások között, az egyvágányú vasúti pályán az 5826 és 5813 sz. személyszállító vonatok egymással szembeközlekedtek, de a vészhelyzetet észlelve egymástól biztonságos távolságban megálltak. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.

A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján elsődlegesen megállapítható, hogy az eseményben érintett állomásközben ellenmenetet kizáró biztosítóberendezés nincs. A vonatok keresztezése menetrend szerint Apc-Zagyvaszántó állomáson van, de az 5826 sz. vonat késése miatt a vonattalálkozást az állomások forgalmi szolgálattevői áthelyezték Selypre. Az 5813 sz. vonat mozdonyvezetőjét Apc-Zagyvaszántón a forgalmi szolgálattevő érvényes menetengedély birtokában hatalmazta fel indításra, míg Selypen az 5826 sz. vonat számára a kijárati jelző kezelése és az indításra való felhatalmazás engedély nélkül történt.

A szakmai vizsgálat indításának szükségességére vonatkozó döntéséhez a KBSZ további adatgyűjtést végez.

2023.07.18. FRISSÍTÉS:

A helyszíni szemle, az elvégzett adatgyűjtés és a begyűjtött bizonyítékok kiértékelése alapján megállapítható volt, hogy a vonatokat a mozdonyvezetők a szemből érkező másik vonatot látva állították meg, a forgalmi szolgálattevők csak ezt követően értesítették őket mobiltelefonon a kialakult vészhelyzetről.

Az eset bekövetkezésének oka közvetlenül Selyp állomás forgalmi szolgálattevőjével kapcsolatos emberi tényezőre vezethető vissza, aki az indításra való felhatalmazás előtt megfeledkezett az ellenirányú páratlan vonatról, és engedélyt sem kért az indítandó páros vonatnak. Ebben vélhetően szerepe volt az ezidőben menetjegy-visszaváltással kapcsolatban nála érdeklődő utasok zavaró hatásának is.

A rendelkezésre álló adatok alapján a további vizsgálatok az emberi tényező tekintetében nem járnának érdemi megállapításokkal, az eset kapcsán a fentieknél bővebb következtetések levonására nincs lehetőség, ezért az adatokat és a körülményeket értékelve, a 2005. évi CLXXXIV. törvény 7. § (1) bekezdés értelmében az ügy a Közlekedésbiztonsági Szervezet részéről további intézkedést, szakmai vizsgálatot nem igényel.

 

A vonatok egymástól 854 méterre álltak meg