• English (UK)

- Hírek

Váratlan vasúti esemény Újszászon

A MÁV Zrt. 2023. február 23-án, 11 órakor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy 10 óra 25 perctől kezdődően Újszász és Szolnok állomások között a jobb vágány a forgalomból kizárásara került, mert Újszász állomáson a jobb átmenő fővágányban fekvő 5 sz. váltónak nincs végállása, illetve hogy a biztosítóberendezési szakemberek megállapították, hogy a váltót ismeretlen időpontban, ismeretlen vasúti jármű felvágta. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.

A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján elsődlegesen megállapítható volt, hogy a központból, vonóvezetékkel állítható 5 sz. váltót kitérő állásban vágták fel, majd a váltó a felvágást követően egyenes állásban, de a végállását el nem érve állt meg úgy, hogy az I. sz. váltókezelői őrhelyen az állítóemeltyűje felső (kitérő) állásban, becsappanva volt megtalálható.

Megállapítható volt továbbá, hogy az 5 sz. váltón az utolsó mozgást a 75-2 sz. vonat végezte, amely 10 óra 24 perckor járt ki Szolnok felé az állomás IV. vágányáról, miközben vágányútja az 5 sz. váltót gyök felől, egyenes irányban érintette. A Siemens-Halske rendszerű, fényjelzős-mechanikus állomási biztosítóberendezéssel a vonat részére előzetesen a vágányutat – a váltók megfelelő állásba állítását követően – lezárták, azonban a kijárati jelzőt a jelző-blokkmező meghibásodása miatt nem kezelték, kihaladáskor az I. sz. őrhely váltókezelője a „V4” jelű kijárati jelzőnél „Szabad az elhaladás” jelzést adott. A 75-2 sz. vonat kihaladását követően a II. vágányról induló 35732 sz. vonat részére elrendelt vágányútbeállítást a váltókezelő már nem tudta elvégezni, mert az 5 sz. váltó használhatatlan volt, amit jelentett a forgalmi szolgálattevőnek, aki értesítette a biztosítóberendezési hibaelhárító szolgálatot.

Mivel a 75-2 sz. vonat részére a biztosítóberendezésen a vágányút lezárható volt, az 5 sz. váltó állítóemeltyűjének ekkor bizonyosan alsó (egyenes) állásban kellett lennie, ezért a felvágását valószínűsíthetően a 75-2 sz. vonat végezte, amihez a váltónak a vonat kihaladása közben kellett a korábban beállított egyenesből kitérő irányba átállnia.

Az esemény okainak, valamint a bekövetkezést lehetővé tevő körülményeknek a feltárása, továbbá a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzése érdekében a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.

2024.02.29. FRISSÍTÉS:

Az azonnali helyszíni szemlét követően egy héttel a KBSZ utólagos helyszíni szemlét tartott. A szemlék megállapításai és a vasúti pályahálózat működtetőjétől beszerzett adatok alapján az eset az alábbiak szerint rekonstruálható:

Az esetet megelőzően biztosítóberendezési hiba keletkezett, amely miatt az IC75-2 sz. vonat számára a kijárati jelző kezelése lehetetlenné vált. A "Megállj!" állású jelző melletti elhaladáshoz a „Szabad az elhaladás” jelzést az I. váltókezelői őrhely váltókezelője adta a kijárati jelző mellett. A vonatnak a – kialakult helyzetnek megfelelő, alacsony sebességgel történő – kihaladása közben a váltókezelő visszatért az őrhelyre, ahol nem győződött meg arról hogy a 75-2 sz. vonat a váltókörzetet elhagyta volna, és megkezdte a vágányút beállítását a következő, 35732 sz. vonat számára. Ekkor keletkezett a váltófelvágás.

Az esemény bekövetkezésének oka tehát a váltókezelővel kapcsolatos emberi tényezőre vezethető vissza, aki a munkaköréhez szükséges vizsgákkal rendelkezett, a munkaköre betöltésére egészségügyileg alkalmas volt. Az adatgyűjtés során nem merült fel egyéb olyan tényező, melynek mélyebb vizsgálatával az általános vasútbiztonságra gyakorolt hatás jelentősen javítható lenne, ezért az adatokat és a körülményeket értékelve, a 2005. évi CLXXXIV. törvény 7. § (1) bekezdés értelmében az ügy a Közlekedésbiztonsági Szervezet részéről további intézkedést, szakmai vizsgálatot nem igényel.

 

A kitérő állású váltót egyenes irányból vágták fel