• English (UK)

- Hírek

Baleset vasúti átjáróban Adony-Dunapart és Adony között

A MÁV Zrt. 2022. november 11-én, 3 óra 12 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy 2 óra 45 perckor Adony-Dunapart és Adony állomások között az AS20 jelű útátjáróban a 81249 sz. tehervonat oldalának egy személygépkocsi nekiütközött, illetve hogy a balesetben személyi sérülés nem történt. A bejelentést értékelve a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemle megtartását nem tartotta indokoltnak, azonban adatgyűjtést végzett.

Az adatgyűjtés során a KBSZ tudomására jutott, hogy a 6 sz. főút keresztezésében fekvő útátjárót biztosító fénysorompó fényjelző készüléke a baleset idején a közút felé jelzést nem adott (sötét volt), valamint hogy a gépkocsiban utazók közül hárman könnyebben megsérültek.

A beszerzett információk alapján a KBSZ vezetője az esemény okainak és körülményeinek részletes feltárása, valamint a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzése érdekében szakmai vizsgálat megindításáról döntött. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.

2023.03.31. FRISSÍTÉS:

A KBSZ előzetes vizsgálatot folytatott, mely során bekérte és megvizsgálta a MÁV Zrt. Területi Vasútbiztonság Budapest balesetvizsgálója által a helyszíni szemlén gyűjtött adatokat, elvégezte a balesetben érintett útátjáró utólagos szemléjét – ami kiterjedt többek közt a szükséges forgalmi jelzések meglétére, láthatóságára, a rálátási területeken lévő rálátási akadályokra – valamint ellenőrizte Adony állomás Hibaelőjegyzési Könyvét és Fejrovatos Előjegyzési Naplóját.

A vizsgálóbizottság megállapította, hogy amikor a vonat a nyíltvonali önműködő sorompóberendezés behatási pontjához ért, az üzemszerűen lezáródott, a közút felé felváltva pirosan villogó jelzést adott. Mielőtt azonban a vonat ráhaladt volna az útátjáróra, a fényjelző készülékei elsötétültek, ekkor a mozdonyvezető hangjelzést is adott. A vasúti jármű regisztrátuma alapján a 4‰-es emelkedőben haladó vonat sebessége az esemény bekövetkezése idején és azt megelőzően is tartósan, a nyirkos időjárás okozta súrlódáscsökkenés okán, kb. 1 km/h volt. Ez az alacsony sebesség okozta a sorompó „zavar” állapotának kialakulását azáltal, hogy a vonat a behatási pont és az útátjáró közötti utat a zavaridőzítésnél nagyobb idő, azaz több mint 6 perc alatt tette meg.

Mivel az előzetes vizsgálat során megállapítható volt, hogy a vasúti átjáró kialakítása a vonatkozó jogszabályoknak megfelelt, a sorompóberendezés pedig a működési elvének megfelelően üzemszerűen került „zavar” állapotba, továbbá a vonatnál alkalmazott sebesség megfelelt a használhatatlan útátjáróban alkalmazható sebességnek is, a baleset bekövetkezésének közvetlen oka a közúti jármű vezetőjével kapcsolatban felmerült emberi tényezőre vezethető vissza, aki annak ellenére hajtott be a vasúti átjáróba, hogy azon vonat haladt keresztül.

Az adatokat és körülményeket értékelve, a légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló 2005. évi CLXXXIV. törvény 10/A § (1) bekezdésében foglalt döntési joga alapján a KBSZ a szakmai vizsgálat folytatását nem látta indokoltnak, az esetet lezártnak tekinti.

 

A baleset helyszíne