• English (UK)

- Hírek

Váratlan vasúti esemény Röszkén

A MÁV Zrt. 2022. október 23-án, 2 óra 46 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy 2 óra 24 perckor Horgos (Szerbia) felől a Röszke állomásra bejáró 45660-1 sz. vonat nem állt meg a biztonsági határjelzőnél, és felvágta a 6 sz. váltót, miközben Szeged-Rendező felől a 45649-2 sz. vonat az állomás felé közeledett. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.

A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján elsődlegesen megállapítható, hogy az állomáson biztosítóberendezés nem üzemel, mivel az még kiépítés alatt áll. Helyette a nyílt vonalak felől az állomás kezdőponti oldalán Megállj-jelző, a végponti oldalán V-betűs jelző van kitűzve. Az eset idején az állomás I. vágánya foglalt volt, a forgalmi személyzet pedig a 45660-1 és 45649-2 sz. vonatok keresztezését az állomás II. és III. vágányán tervezte lebonyolítani. Az állomásra elsőnek, Horgos (Szerbia) felől a II. vágányra bejáró 45660-1 sz. vonat mozdonyvezetője nem állt meg a II. és III. vágány közti biztonsági határjelzőnél, a 6 sz. váltót felvágta, majd azon egy géphosszal túlhaladva megállt, miközben Szeged-Rendező felől a 45649-2 sz. vonat az állomás felé útban volt. Az érkező 45649-2 sz. vonat ezt követően a kitűzött Megállj-jelző előtt megállt. Az esemény során személyi sérülés nem történt.

Az esemény okainak feltárása, valamint a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzése érdekében a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.

2023.03.31. FRISSÍTÉS:

A KBSZ előzetes vizsgálatot folytatott, mely során kiértékelte a 45660-1 sz. vonatot továbbító mozdony adatrögzítőjét, beszerezte és megvizsgálta a különböző forgalmi technológiai dokumentumokat, valamint a határrendészeti szervek munkavégzése során a vasútüzemet is érintő, és különleges forgalmi eljárásokat igénylő tevékenységeket szabályozó dokumentumot.

A vizsgálóbizottság megállapította, hogy amikor a 45660-1 sz. vonat mozdonyvezetője kb. 50 méterrel a 6 sz. váltó biztonsági határjelzője előtt járt, észlelte a részére helytelenül álló váltót, és 39 km/h sebességről gyorsfékezést kezdeményezett, de kb. 120 méter fékút alatt, már csak a 6 sz. váltó felvágását követően tudott megállni. Az esemény bekövetkezésének közvetlen oka tehát a 45660-1 sz. vonat mozdonyvezetőjével kapcsolatban felmerült emberi tényezőre vezethető vissza, az esemény bekövetkezéséhez hozzájárult azonban, hogy az arra kijelölt személyek (forgalmi szolgálattevő, váltókezelő) a vonatot nem fogadták, valamint hogy a forgalmi személyzet tagjai közül a megállás helyén, a behaladó tehervonat részére „Lassan!” vagy „Megállj!” jelzést senki nem adott.

Megállapítható volt továbbá, hogy a rendvédelmi szervek különleges eljárásokra vonatkozó igényeinek maradéktalan teljesítése miatt bár az állomáson a forgalmi szolgálat megszervezésének módja biztonsági kockázatokat rejt, a megoldások ideiglenes mivolta, valamint a biztosítóberendezés telepítésének folyamatban lévő kivitelezése okán javaslatok megfogalmazása nem szükséges. Ezért a KBSZ a Kbvt. 10/A. § (1) bekezdésében foglalt döntési joga alapján, összhangban a Kbvt. 7. § (1) bekezdésének rendelkezéseivel, teljes szakmai vizsgálat lefolytatását nem látta indokoltnak, az ügyet lezártnak tekinti.

 

Röszke állomás vázlatos helyszínrajza