• English (UK)

- Hírek

Váratlan vasúti esemény Mezőkeresztes-Mezőnyárádon

A MÁV Zrt. 2022. május 5-én, 18 óra 35 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy 18 óra 10 perckor a Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomásra bejáró 186 sz. vonat a 6 sz. váltó előtt megállt, mert a váltónak nem volt végállása. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.

A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján elsődlegesen megállapítható, hogy a forgalmi szolgálattevő a bejárati jelzőnél megálló vonat részére hívójelzést vezérelt ki a bejárati jelzőre és a vonat elindult. Érzékelve, hogy a vonat egy végállással nem rendelkező váltó felé közelít, a területi főüzemirányító a vonatot megállíttatta. Utólag megállapítható volt, hogy a váltónak volt végállása, végállás ellenőrzése azonban nem.

Az esemény okainak feltárása, valamint a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzése érdekében a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.

2022.08.09. FRISSÍTÉS:

A KBSZ előzetes vizsgálatot folytatott, mely során beszerezte a Központi Forgalomellenőrző rendszer által az eseménnyel kapcsolatban rögzített adatokat, majd megvizsgálta a különböző forgalmi dokumentumokat, Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomáson utólagos szemlét tartott, meghallgatta az eseményben érintett forgalmi szolgálattevőt és annak szakmai mentorát, valamint kiértékelte a vonat adatrögzítőjének adatait.

A vizsgálóbizottság megállapította, hogy az esemény azért következett be, mert a forgalmi szolgálattevő annak ellenére vezérelt ki hívójelzést a vonat részére, hogy a biztosítóberendezés kezelőkészülékén is jól láthatóan a 6. sz. váltó nem volt forgalombiztos állapotban. E döntésének okát azonban a vizsgálat során feltárni nem sikerült. Az üzemirányítói személyzet figyelmesen járt el, amikor észlelte a kialakult helyzetet és a forgalmi vonalirányító felkérésére a területi főüzemirányító intézkedett a vonat megállítására. Tekintettel a hívójelzés mellett közlekedő vonat alacsony sebességére, személyi sérülés és anyagi kár bekövetkezésének közvetlen veszélye nem állt fenn.

Mivel az eseményt közvetlenül kiváltó döntés okait feltárni nem sikerült, és más, közvetett bizonyítékok sem utaltak ezzel összefüggésbe hozhatóan bizonyítható hiányosságra, ezért a légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló 2005. évi CLXXXIV. törvény 10/A § (1) bekezdésében foglalt döntési joga alapján a KBSZ a szakmai vizsgálat folytatását nem látta indokoltnak, az esetet lezártnak tekinti.

 

A 6 sz. váltó előtt megállított vonat