Ügyintéző: Storczer László
Iktatószám: 432/2007
Gyűjtőívszám: 2006/4/55
KBSZ
HELYBEN
Tárgy: a 2006-034 számú légiközlekedési tevékenységgel kapcsolatos bejelentés lezárása
Eset kategóriája: incident
ideje / helye: 2006.03.02./ Budapest-Ferihegy
Az esetben érintett üzembentartó: DELTA AIR TRANSPORT NV.
A légijármű lajstromjele I típusa: 00-MJE / BRITISH AEROSPACE BA-146-200
A budapesti felszállás után, 2000 ft-en a #1-es hajtóműből tűzjelzés érkezett. A személyzet leállította a hajtóművet, elzárta a hajtómű tüzelőanyag csapját és egy tűzoltópalackot rásütött. Ezután a jelzés kialudt. "PAN-PAN-PAN" sürgősségi közleménnyel jelentették, hogy visszafordulnak Budapestre és a 31 R pályára rendben leszálltak.
A mentesítő járattal érkező karbantartók a hajtómű átvizsgálása során megállapították, hogy ténylegesen tűz volt a leállított hajtóművön. Ez után az üzemeltető úgy döntött, hogy egy álló hajtóművel, arra jogosított személyzettel, a belga hatóság engedélyével, "ferry flight"-ot hajt végre a bázis repülőtérre, Brüsszelbe. Brüsszelben a belga AAIU felügyelete mellett a hibafeltárás során a következőket állapították meg:
A hőmérőadókon és a vezetékeken égési nyomok voltak. A bal és jobb tüzelőanyag koszorún valamint a hajtómű burkolaton jelentős túlhevülés nyomai voltak láthatóak
A tüzelőanyag koszorú kiszerelése megerősítette, hogy a tüzelőanyag folyás innen származott. A P/N 2-163-660-38 számú jobb oldali tüzelőanyag elosztóból 7db fúvóka hiányzott és a 6 óra irányban lévő fúvóka is már ki volt lazulva.
Elsődleges megelőző intézkedésként a Delta Air Transport N.V. az üzemeltetésében lévő ilyen típusú tüzelőanyag elosztók ciklusidejét 3000 ciklusra korlátozta. A többi BA-146 hajtóműveit is átvizsgálták és még öt olyan hajtóművet találtak amelyen a tüzelőanyag elosztók túllépték a 3000 ciklust. Ezeket az üzemeltető 100 cikluson belül lecseréli. Egyben értesítették a hajtómű gyártóját a tűzesetről.
Az eset kapcsán hozott üzembentartói intézkedések miatt biztonsági ajánlás kiadása nem szükséges. A továbbiakban a gyártó ajánlásai szerint kell eljárni.
Az esemény kapcsán a HungaroControl Repülésbiztonsági osztálya is vizsgálatot folytatott a HC tevékenységét illetően és biztonsági ajánlásokat fogalmazott meg, amelyek időközben megvalósultak, ezért a KBSZ külön biztonsági ajánlást az esemény kapcsán a HC tevékenységével kapcsolatban nem fogalmaz meg.
Az esemény további kivizsgálást vagy intézkedést nem igényel, ezért a szóban forgó bejelentést a maga részéről a KBSZ lezártnak tekinti.
Budapest, 2007. január 18.
Mészáros László
főigazgató