Vízi közlekedés

Kategória / Occurrence class:

Súlyos víziközlekedési baleset

Dátum / Date:

2010.05.17.

Időpont / LT:

08:55

Ország / Country:

Magyarország

Helyszín / Location:

Duna 1586 fkm.  Tassi zsilip bejárata

Sérülés /Ship damage:

A KK-0211 jelű vedersoros-úszókotró tartozékaként szerplő horgonyzó dereglye a viharos időben elsüllyedt.


Esemény leírása / Narrative:

A Tassi zsilip bejáratának közelében dolgozó MG-10013-30 lajstromszámú vedersoros-úszókotró tartozéka egy kis horgonyzó dereglye, a viharos időben a nagy hllámok miatt megtelt vízzel és a kötelek elszakadását követően a hajóútban elsüllyedt.


Tipus / Type:

Vedersoros-Úszókotró

Lajstromszám / Registration:

MG-10013-30 sz úszómunkagép

Üzemeltető / Operator:

Kavics-Ker Kft.


Sérültek / Injuries:

Halálos / Fatal

Súlyos / Serious

Könnyű / Minor

Nem sérült / None

Személyzet / Crew:

0

0

0

2

Utasok / Passenger

0

0

0

0


Induló kikötő / Departure Port:

1586 fkm

Érkező kikötő / Destination Port:

1586 fkm

Kategória / Occurrence class:

Súlyos víziközlekedési baleset

Dátum / Date:

2010.03.25.

Időpont / LT:

08:50

Ország / Country:

Szerbia

Helyszín / Location:

Duna 1375 fkm.

Sérülés /Ship damage:

A Baja ms 4 db bárkával völgymenetben haladt és egy ladikot elsodort, a baleset során egy fő eltűnt.


 

Esemény leírása / Narrative:

A Baja ms völgymenetben haladt 4 db bárkával és a a Duna 1375 fkm-nél egy hajóútban veszteglő ladikot elsodort. A ladikban két fő tartózkodott és a baleset során egy fő eltűnt.


 

Tipus / Type:

Baja ms tolóhajó + 4 db személzetnélküli bárka

Lajstromszám / Registration:

01354

Üzemeltető / Operator:

Duna-Cargo Kft


 

Sérültek / Injuries:

Halálos / Fatal

Súlyos / Serious

Könnyű / Minor

Nem sérült / None

Személyzet / Crew:

0

0

0

2

Utasok / Passenger

1

0

0

0


Induló kikötő / Departure Port:

Paks

Érkező kikötő / Destination Port:

Constanta

Kategória / Occurrence class:

Súlyos víziközlekedési baleset

Dátum / Date:

2010.02.01.

Időpont / LT:

az esetet  06:00 órakor észlelték

Ország / Country:

Magyarország

Helyszín / Location:

Maros folyó 24,7 fkm-nél

Sérülés /Ship damage:

Az MG 10022-40 sz. szívó-kotró elsüllyedt


Esemény leírása / Narrative:

Az MG 10022-40 lajstromszámú úszómunkagépet (szívókotrót) az üzemeltető 2009. december 22-én leállította és műszakilag téliesítette és naponta ellenőrizte. A 2010 január 31-i ellenőrzés során az ügyeletes ellenőr kissé megdőlve találta a kotrót , de nem jelentette az esetet az üzemeltetőnek. 2010 február 01-én a kotrót teljesen elsűllyedt állapotban találta az aktuális ellenőr.       


Tipus / Type:

Szívó-Kotró

Lajstromszám / Registration:

MG 10022-40

Üzemeltető / Operator:

MOM KER Kft.


Sérültek / Injuries:

Halálos / Fatal

Súlyos / Serious

Könnyű / Minor

Nem sérült / None

Személyzet / Crew:

0

0

0

0

Utasok / Passenger

0

0

0

0


Induló kikötő / Departure Port:

Maros folyó 24,7 fkm.

Érkező kikötő / Destination Port:

Maros folyó 24,7 fkm. 

A szakmai vizsgálat során a Vb megállapította, hogy a súlyos víziközlekedési baleset bekövetkezésének okaival közvetlenül összefüggésbe nem hozható a zajló jégben közlekedni képes úszó létesítmények hiánya, de egy esetleges jövőbeni súlyos víziközlekedési baleset esetén kockázatnövelő tényező lehet az, hogy az illetékes hatóságok a bajba jutott úszó létesítményt nem tudják kellő időn belül megközelíteni ilyen eszközök hiányában.

A Vb BA 2010-011-6A számon azonnali biztonsági ajánlást adott ki az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium felé.

„A balesetet szenvedett hajón a KBSZ Vizsgálóbizottsága szakmai vizsgálat keretében helyszíni szemlét tartott. A szemle végrehajtása során tapasztalták, hogy a területileg illetékes vízirendészet járőrei jégzajlásban való közlekedésre alkalmatlan, műanyag építésű M-3 típusú szolgálati kisgéphajóval érkeztek a baleset helyszínére, aminek használata zajló jégviszonyok között a hatályos hajózási és vízügyi biztonsági szabályokban leírtakkal ellentétes.

A Vb megállapította, hogy a kb. 16.45-kor a lékesedett hajóra érkező katasztrófavédelmi erők sem rendelkeztek  olyan vízijárművel, amely az adott körülmények között biztosította volna a szükséges mentés végrehajthatóságát.

Ezért a helyszínen intézkedő rendőrök felkérésére a közeli (visegrádi) komp géphajója –amely acél testű- vették igénybe a mentésben közreműködő erők helyszínre szállításában.”

BA 2010-011-6A
A víziközlekedés általános biztonságának javítása érdekében a Vb javasolja, hogy a  vízirendészeti rendőrkapitányságok részére biztosítsanak olyan úszó létesítményeket, amelyekkel téli időjárási viszonyok között (jégzajlás és teljesen beállt jégviszonyok esetén is) külső közreműködő fél igénybevétele nélkül,

az elvárt reagálási idők betartásával biztonságosan meg lehessen közelíteni a folyó bármely részén balesetet szenvedett vízijárművet.

A Vb a kiadott azonnali biztonsági ajánlásban foglaltakat továbbra is fenntartja, azon felül további biztonsági ajánlás kiadását nem tartja szükségesnek.

Az IRM részére megküldött azonnali biztonsági ajánlásra az IRM /RFTO/589- 4/2010 iktatószámú levelében az alábbi válasz érkezett.

Kategória / Occurrence class:

Rendkívüli hajózási esmény

Dátum / Date:

2008.10.28.

Időpont / LT:

22:00:00

Ország / Country:

Magyarország

Helyszín / Location:

Duna 1667 fkm. Dunakeszi térsége

Sérülés /Ship damage:

 

Esemény leírása / Narrative:

A Herzog Tassilo önjáró hajó három bárkával hegymenetben közlekedett és a hajóúton kívül, a vörös úszó mellett a Duna 1667 fkm-nél felakadt. Személyi sérülés, lékesedés, környezet szennyezés nem történt.

Tipus / Type:

önjáró áruszállítóhajó

Lajstromszám / Registration:

Herzog Tassilo ms.  04860270

Üzemeltető / Operator:

DDSG GmbH.

Sérültek / Injuries:

Halálos / Fatal

Súlyos / Serious

Könnyű / Minor

Nem sérült / None

Személyzet / Crew:

0

0

0

6

Utasok / Passenger

0

0

0

0

Induló kikötő / Departure Port:

Mohács

Érkező kikötő / Destination Port:

Linz