• English (UK)

- Vizsgált események

BA2015-1181-5-1 A KBSZ Vizsgálóbizottsága a szakmai vizsgálat során megállapította, hogy abban az esetben, amikor vonat közeledésekor a nyíltvonali útátjáró „zavar” állapotba kerül, nem érvényesül a 103/2003. (XII.27.) GKM rendelet 4. sz. mellékleteként kiadott Országos Vasúti Szabályzat I. kötete (a továbbiakban OVSZ) 3.1.2.2.3. sz. pontja, mert a fénysorompók azonnal elsötétülnek. A jelenleg hatályos szabályok (OVSZ, az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII.21.) KM rendelet mellékleteként kiadott Forgalomszabályozási Műszaki Szabályzat, az Országos Pályahálózat Utasításrendszere, valamint a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet) zavar állapot esetén az első, már nem értesíthető vonatok közlekedésekor az áthaladás felelősségét kizárólag a közúti jármű vezetőjére hárítja annak ellenére, hogy az áthaladás veszélytelenségről a közúti járművezető nem minden esetben tud meggyőződni. Ezért

a KBSZ javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy új útsorompók üzembehelyezési engedélye kiadásának feltételeként minden esetben írja elő az ún. piros hosszabbítás kiépítését, amennyiben az útátjáró állapotára vonatkozóan a mozdonyvezető közvetlen vagy közvetett jelzés útján információt nem kap.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a Vizsgálóbizottság véleménye szerint beszámláláskor keletkező zavar esetén a 3 perc piros hosszabbítás elegendő időt biztosít arra, hogy a vonat az útátjárón áthaladjon. Más zavar esetén nagyobb valószínűséggel tud a vonat még lezárt útsorompón áthaladni, továbbá a forgalmi személyzetnek további 3 perc áll rendelkezésére a zavar állapotban lévő útátjáró felé közeledő vonat értesítésére. Mindez által útsorompók meghibásodása esetén a bekövetkező balesetek száma jelentős mértékben csökkenthető.

BA2015-1181-5-2 A KBSZ Vizsgálóbizottsága a szakmai vizsgálat során megállapította, hogy abban az esetben, amikor vonat közeledésekor a nyíltvonali útátjáró „zavar” állapotba kerül, nem érvényesül a 103/2003. (XII.27.) GKM rendelet 4. sz. mellékleteként kiadott Országos Vasúti Szabályzat I. kötete (a továbbiakban OVSZ) 3.1.2.2.3. sz. pontja, mert a fénysorompók azonnal elsötétülnek. A jelenleg hatályos szabályok (OVSZ, az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII.21.) KM rendelet mellékleteként kiadott Forgalomszabályozási Műszaki Szabályzat, az Országos Pályahálózat Utasításrendszere, valamint a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet) zavar állapot esetén az első, már nem értesíthető vonatok közlekedésekor az áthaladás felelősségét kizárólag a közúti jármű vezetőjére hárítja annak ellenére, hogy az áthaladás veszélytelenségről a közúti járművezető nem minden esetben tud meggyőződni. Ezért

a KBSZ javasolja Magyarország valamennyi kormányhivatala Közlekedési Felügyelőségének, hogy az útsorompók, időszakos ellenőrzése során az útátjárók kialakítását és forgalmát figyelembe véve az üzembentartóval közösen vizsgálja meg a piros hosszabbítás kialakításának szükségességét és tegye meg a szükséges intézkedéseket azok kialakítására.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a Vizsgálóbizottság véleménye szerint beszámláláskor keletkező zavar esetén a 3 perc piros hosszabbítás elegendő időt biztosít arra, hogy a vonat az útátjárón áthaladjon. Más zavar esetén nagyobb valószínűséggel tud a vonat még lezárt útsorompón áthaladni, továbbá a forgalmi személyzetnek további 3 perc áll rendelkezésére a zavar állapotban lévő útátjáró felé közeledő vonat értesítésére. Mindez által útsorompók meghibásodása esetén a bekövetkező balesetek száma jelentős mértékben csökkenthető.