• English (UK)

- Vizsgált események

BA2014-720-5-1 A KBSZ Vizsgálóbizottsága a szakmai vizsgálat során megállapította, hogy a „vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkaköröket betöltő munkavállalókkal szemben támasztott egészségügyi követelményekről és az egészségügyi vizsgálat rendjéről” szóló 203/2009. (IX.18.) Korm. rendelet értelmében a mozdonyvezetők időszakos orvosi vizsgálatában a pszichológiai vizsgálat nem kötelező elem, annak szükségességét a vizsgálatot végző orvosra bízza. Tekintettel arra, hogy a vizsgálatot végző orvos csak a vizsgálatok alkalmával találkozik a vizsgált személlyel, annak munkavégzési szokásait, személyiségét nem ismeri, nem minden esetben derülhet fény a pszichikai vizsgálatok szükségességére, ezáltal a mozdonyvezető pszichikai állapotában bekövetkező változások, melyek a munkavégzésére is hatással lehetnek, nem minden esetben derülnek ki.

A KBSZ javasolja a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, mint a jogszabály előkészítőjének, hogy tegyen javaslatot a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkaköröket betöltő munkavállalókkal szemben támasztott egészségügyi követelményekről és az egészségügyi vizsgálat rendjéről szóló 203/2009. (IX.18.) Korm. rendelet módosítására oly módon, hogy a pszichikai vizsgálat a jogszabályban meghatározott gyakorisággal legyen része a vasúti járművezetői (mozdonyvezetői) időszakos orvosi vizsgálatoknak.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a Vizsgálóbizottság véleménye szerint az időszakos orvosi vizsgálatok során a mozdonyvezetők az európai közlekedéspszichológiai gyakorlatba illeszkedő, jogszabályban meghatározott gyakorisággal pszichikai vizsgálaton is részt fognak venni. Ezáltal a pszichikai állapotukban bekövetkező változások észlelhetőek, kimutathatóak lesznek, a vizsgálatot végző orvos az esetleges negatív tendenciákat észlelni, kezelni tudja.

BA2014-720-5-02 A KBSZ Vizsgálóbizottsága a szakmai vizsgálat során megállapította, hogy a 2135 sz. vonat mozdonyán üzemelő egyesített éberségi és vonatbefolyásoló berendezés sűrített éberségi felhívásai kizárólag a működtető pedál/gomb kezelésével törölhetőek, függetlenül a jármű sebességétől. Tekintettel arra, hogy az éberségi pedál kezelése a mozdonyvezetők esetében automatikussá válhat, a berendezés nem minden esetben kelti fel a mozdonyvezető figyelmét a sebesség csökkentésének szükségességére.

A KBSZ javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy az „EÉVB” berendezéseket üzemeltető vasútvállalatokkal végeztessen kockázatelemzést az ilyen berendezések üzemeltetésével kapcsolatban, és szükség esetén tegye meg a szükséges intézkedéseket az ilyen kockázatokat csökkentő berendezések alkalmazására.

Az ajánlás végrehajtása esetén a Vb véleménye szerint a már elkezdődött modernizációs folyamat befejezésére reális, a kockázatkezelés szempontjából is elfogadható véghatáridő szabható, így a hasonló okból bekövetkező események bekövetkezésének kockázata, valamint a bekövetkező események lehetséges következménye jelentős mértékben csökkenthető.

BA2014-720-5-03 A KBSZ Vizsgálóbizottsága a szakmai vizsgálat során megállapította, hogy a Dunakeszi állomáson szolgálatot teljesítő állomásfőnök szerepét tévesen ítélte meg, kollégáitól a szabályos munkavégzést nem követelte meg, ezzel hozzájárult az esemény bekövetkezéséhez. Az állomásfőnöki kinevezésekor a munkáltató csak a szakmai követelmények meglétét vizsgálta. Az állomásfőnöki munkakör betöltésének ugyanakkor feltétele a vezetői attitűd és viselkedési formák megléte is. Ezeket a kompetenciákat a jelölt sem az állami-, sem a vasúti felsőfokú képzései során nem tudta elsajátítani, mert egyik képzés tematikája sem tartalmazza.

A KBSZ javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy a MÁV Zrt. Biztonságirányítási rendszerében vizsgálja meg a végrehajtói munkát irányító vezetők képzésének és kinevezésének szabályait, gyakorlatát, és tegye meg a szükséges intézkedéseket, hogy a kockázatok csökkentése érdekében szabott személyi feltételek a kiválasztási folyamat során valóban érvényesítésre kerüljenek.

Az ajánlás végrehajtása esetén a Vb véleménye szerint a hasonló okból bekövetkező események bekövetkezésének kockázata jelentős mértékben csökkenthető.