• English (UK)

- Vizsgált események

BA2014-186-5-01: Az elmúlt években jelentős mértékben átalakult a hazai vasúti hálózaton közlekedő vontatójárművek összetétele. A vasútvonalakon újonnan megjelent, nagyteljesítményű vontatójárművek tengelyterhelése több esetben is nagyobb, mint a vasúti hálózat nagy részére jellemző 21 tonnás (210 kN) érték. Szigetszerűen vannak a hálózaton nagyobb tengelyterhelésre kiépített pályasza-kaszok, ugyanakkor jelen vannak 210 kN-nál kisebb tengelyterhelésre méretezett vágányok is, esetenként egy-egy állomáson belül is különböző az egyes vágá-nyok megengedett tengelyterhelése.

Az eset vizsgálata és korábban szerzett tapasztalatai alapján a Vb arra a követ-keztetésre jutott, hogy a mozdonyok, mozdonyvonatok közlekedésének szabályo-zására vonatkozó rendelkezések (Műszaki Táblázatok II. Rész. (Pályaadatok táb-lázatok) 5. táblázat) általánosak, vasútvonal szintűek, nem kellő részletességgel tüntetik fel az egyes pályaszakaszok, vágányok tengelyterhelési adatait.
A fentiek következményeként előfordul, hogy – a vizsgált esethez hasonlóan – egy kisebb terhelésre tervezett és emellett avult, ezáltal nagyobb biztonsági kockázatot rejtő pálya számára egy nagyobb tengelyterhelésű jármű már olyan igénybe vételt jelent, melyet a vasúti pálya már elviselni képtelen.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet ezért javasolja a Nemzeti Közlekedé-si Hatóságnak, hogy a pályavasúti társaságok biztonságirányítási rend-szerében vizsgálja meg, hogy az alkalmazott szabályok biztosítják-e a hálózat kellően részletezett, az aktuális állapotnak megfelelő tengelyter-helési adatainak nyilvántartását, az adatok felhasználását a menetvona-lak tervezése és a forgalom lebonyolítása során.
Az ajánlás végrehajtása lehetőséget biztosít arra, hogy a közlekedés tervezésénél és lebonyolításánál rendelkezésre álljanak a kellően részletes és aktuális tengely-terhelési adatok, azokat mind a pályavasúti társaság mind a pályahálózat igénybe vevője figyelembe tudja venni.

Egy megfelelően kialakított rendszer arra is lehetőséget teremt, hogy avult pálya-állapot esetén helyi tengelyterhelés korlátozást lehessen bevezetni, és a forgalom lebonyolítása során érvényre juttatni.
A Biztonsági Ajánlásban foglaltakkal kapcsolatosan a 2015. október 6-án megtar-tott záró megbeszélés során az érintettek kifogást nem emeltek. A MÁV Zrt tájé-koztatása szerint a tengelyterhelésben rejlő kockázatok kezelésére vonatkozó programot a MÁV Zrt a Nemzeti Közlekedési Hatóság bevonásával elindította, annak részletes kimunkálása folyamatban van.