• English (UK)

- Vizsgált események

2007. június 18-án 8 óra 30 perckor Rákos és Pécel állomások között az AS 182 jelű, fénysorompóval biztosított útátjáróban a Gödöllő - Budapest Keleti Pu. viszonylatban közlekedő 3217 számú személyvonat ütközött egy áthaladó tehergépjárművel. A baleset következtében a tehergépjármű vezetője a helyszínen életét vesztette, egy utas könnyebben megsérült, a keletkezett anyagi kár az előzetes becslések alapján meghaladja a 10 millió forintot.

Az esemény szakmai vizsgálata során eddig feltárt tények alapján azonnali intézkedést javasolva a következő, megelőző célú biztonsági ajánlást teszem:

AM2007-0211-5-01 Javaslom megvizsgálni, hogy a Rákos - Pécel állomások között lévő AS 182 jelű, fénysorompóval biztosított útátjáróban a forgalom biztonsága a vonatok számára jelenleg engedélyezett sebesség mellett megfelelő-e, vagy az M0-ás autóút építési munkálatainak befejezéséig lassújel elrendelése indokolt.

Jelen útátjáró létesítését az M0-ás autóút építési munkálatai tették szükségessé 2006-ban. A helyszín a vasúti pálya ívviszonyai, a felépített közúti felüljáró, a domborzati viszonyok és a földút vonalvezetése miatt nehezen áttekinthető. Az építkezés miatt az útátjárón jelenleg is erős tehergépjármű forgalom zajlik, különböző anyagokat, köztük veszélyes árut is szállítanak. A járművek méretére, a szállított rakományra és a vonatok jelenleg alkalmazott sebességére való tekintettel az esetlegesen bekövetkező balesetek várható következményei sokkal súlyosabbak lehetnek, mint egy átlagos útátjáró esetében, ezért indokoltnak tartjuk a javasolt intézkedés mielőbbi megtételét.

AM2007-0211-5-02 Javaslom a forgalmi szabályok arra irányuló kiegészítését, hogy a fénysorompót akkor is használhatatlannak kelljen tekinteni, ha az - visszajelentésétől függetlenül - olyan mértékben sérült, hogy funkcióját nem képes betölteni.

Javaslatom indoka, hogy jelen baleset következtében a fénysorompó "b" árbóca kidőlt és megrongálódott, továbbá az "a" árbócon a sorompó nyitott állapotában egy erős piros és egy halvány fehér fény villogott, eközben Pécel állomáson a sorompó visszajelentése megfelelő működést jelzett. A fentiek alapján egyértelmű, hogy a fénysorompó nem volt alkalmas a funkciójának betöltésére, ennek ellenére órákon keresztül nem került sor sem a használhatatlanná nyilvánítására és a vonatok ennek megfelelő értesítésére, sem pedig az útátjáró fedezésére.