• English (UK)

- Vizsgált események

A KBSZ Vizsgálóbizottsága azonnali intézkedést javasolva a következő, megelőző célú biztonsági ajánlást teszi a MÁV ZRt-nek:

BA2006-0023-5-01 Javasolja olyan belső intézkedés meghozatalát, melynek segítségével érvényt lehet szerezni az alábbi előírásnak: D.5. sz. Utasítás "Előírások a pályafelügyeleti szolgálat ellátására" 3.9.8. pontja "Útátjárók és gyalogos átjárók forgalombiztonsági vizsgálata" szerint az útátjáró jellegének és a biztosítás módjának megfelelő rálátási háromszögben a szabad rálátás biztosítva legyen. A szakmai vizsgálat során megállapításra került, hogy a fentiekre vonatkozó szabályozás megfelelő, ennek ellenére a baleset bekövetkezésekor az útátjáró jellegének és a biztosítás módjának megfelelő rálátási háromszögben a szabad rálátást a növényzet akadályozta, így a közúti jármű vezetőjének még a KRESZ-ben előírt magatartás tanúsítása esetén sem volt lehetősége a baleset elkerülésére.

Válasz

A BA 23.1. pontban foglaltak ajánlásával egyetértünk. A D.5.sz. Utasítás "Előírások a pályafelügyeleti szolgálat ellátására" 3.9.8. pontjában előírtak érvényesítése és a szükséges intézkedések megtétele érdekében a MÁV ZRt. Pályavasúti Üzletág főigazgatója 1576/T/2006.sz. alatt rendelkezést adott ki a Pályavasúti Területi Központok részére.

BA2006-0023-5-02 Javaslja, hogy az F. 2. sz. Forgalmi Utasítás 7. sz Függelék (Az utasítás 1.169. sz. pontjához.) "A) Közlemények nyugtázására, előjegyzésére vonatkozó előírások" 7.1. pontjának felsorolásába kerüljön be új alpontként, miszerint a nyíltvonali fénysorompó használhatatlanságának tényét-, illetve a fénysorompó zavaroldásának eredményességét az adó és vevő dolgozó Fejrovatos naplójába szóról szóra elő kell jegyezni. A vizsgálat tapasztalatai alapján szükségesnek látja ugyanis, hogy a nyíltvonali sorompók használhatatlanságáról szóló közleményt a szomszéd állomás forgalmi szolgálattevője is a Fejrovatos Naplóban szó szerint jegyezze elő, így utólag könnyebben rekonstruálható, hogy a közlemény mikor és milyen formában történt meg.

Válasz

A BA 23.2 pontban foglaltak ajánlásával kapcsolatos álláspontunk szerint az F.2 sz. Forgalmi Utasítás 3.14-3.16. pontja közlekedésbiztonsági szempontból részletes előírásokat tartalmaznak a fénysorompó zavarjelzése, valamint a fénysorompó használhatatlansága esetén követendő eljárásokra. A Biztonsági Ajánlástól függetlenül a MÁV ZRt. az F.2. sz. Forgalmi Utasítás 3.16. pontjában foglaltak kiegészítését tervezi azzal, hogy a két állomás forgalmi szolgálattevőjének egymás értesítésére vonatkozó kötelezettségük végrehajtásának idejét, tényét és az érintett útsorompó számát a Fejrovatos előjegyzési napló külön sorában köteles előjegyezni.

BA2006-0023-5-03 Javasolja, hogy az F. 2. sz. Forgalmi Utasítás 15.233 pontjába kerüljön be: a térközi közlekedésre berendezett vonalakon, a nyíltvonali zavarban lévő, illetve használhatatlan fénysorompó felé közlekedő, "Írásbeli rendelkezéssel" nem értesített vonat számára a forgalmi szolgálattevő minden esetben olyan jelzést alkalmazzon, amely biztosítja, hogy a vonat az útátjáró előtt meg tudjon állni. E módszerrel nyíltvonali sorompó használhatatlansága esetén a vonat sebességének a csökkentése közvetlenebb és jelentősen gyorsabb intézkedéssel lenne lehetséges, amely balesetek elkerülését vagy súlyosságuk csökkentését tenné lehetővé.

Válasz

A BA 23.3. pontban foglalt ajánlásához kapcsolódóan meg kívánjuk jegyezni, hogy a MÁV ZRt. vonalain jelenleg közel 2500 km-en elkalmazott hagyományos térközbiztosító berendezésben a térközjelzők Megállj-állásba állítására szolgáló kezelés csak a teljes állomásközre adható ki, így az állomásközben tartózkodó minden vonatra érvényesülni fog, beleértve a meghibásodott útsorompótól távolodó összes vonatot is. Ez aggályos is lehet, mert az állomásközben jellemzően több útsorompó van, es az egyik útsorompó zavarállapota miatt 15 km/h-vak közlekedő, vagy megálló többi vonat törvényszerűen a többi útsorompó zavarállapotát okozza (azaz javasolt megoldással a sorompó zavarállapota miatt keletkezett veszélyhelyzetet kiterjesztené az állomásköz többi útsorompójára is). Ezt a helyzetet ráadásul tartósíthatja az a biztonsági szabályozás, hogy az útsorompó zavarállapotának kikezelése csak az állomásköz teljes felszabadulása után megengedett.
A javaslat hetékonysága is megkérdőjelezhető, mivel a nem emelt sebességű térközberendezésekben a térköjelző Megállj-állásba állítása nem jár egyúttal a közlekedő vonatok megállításának gépi kikényszerítéséval (BA. 23.4.).

BA2006-0023-5-04 Az előző ponthoz kapcsolódva javasolja a biztosítóberendezést egy olyan műszaki megoldással kiegészíteni, hogy minden önműködő biztosított térközjelzőkkel felszerelt pálya esetében a jelfeladás a térközjelzők Megállj-állásba kapcsolásakor a vonatok felé az 1-es ütemet, majd egy hosszabb ütemszünetet váltakozva tápláljon, így műszaki úton automatikusan kikényszerítené a vonat azonnali megállítását.E módszerrel műszaki úton lenne biztosítható a vonat megállítása, így az intézkedés során fellépő időveszteség és az emberi tényező okozta bizonytalanság (pl. szóbeli értesítés megértése, személyzet ténykedése, stb.) tovább csökkenthető. A megállítás után a vonat csak a helyzet tisztázása után tudna továbbközlekedni.

Válasz

A BA 23.4. pontban foglalt ajánlásával kapcsolódó véleményünket az alábbiakban foglaljuk össze:
Az ajánlás a MÁV ZRt. emelt sebességű közlekedésre kiépített térközberendezéseinek egyik új szolgáltatását javasolja kiterjeszteni az összes térközberendezésre. Ehhez állomásvégenként/térközönként és vágányonként egy új ütemadó beépítésére van szükség.
Az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS) bevezetésével és fokozatos elterjesztésével az ETCS-el felszerelt vonatok részére a sorompó-berendezés zavara esetén 15 km/h sebességkorlátozás kerül kiadásra, amivel ez a probléma szabályosan kezelésre kerül. Az ETCS program beindulásáig - jelentős költségvonzata miatt - nem tartjuk gazdaságosnak az új ütemadók beépítését a térközbiztosítóberendezésekbe.