• English (UK)

- Vizsgált események

BA2009-0148-5-01 számú Biztonsági Ajánlás: Az ajánlásban foglaltakat a MÁV Zrt. a 2009/2010. évi menetrendváltástól kezdődően végrehajtotta, Székesfehérvár állomáson áttért a mozdonyvezetők forgalmi szolgálattevő által történő felhatalmazására.

BA2009-0148-5-02 számú Biztonsági Ajánlás: A MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág TEB Főosztály kezdeményezte a Pályavasúti Üzletág Területi Központ Budapest, mint üzemeltető szervezetnél az általa a hibaelhárításra Gy. 2482-1538/2007. számon kiadott rendelet módosítását a hibák elhárításának fontossági sorrendjére vonatkozóan azonnali hatállyal, az alábbi kiegészítéssel:  „abban az esetben, ha egy állomás bejárati, vagy az átmenő fővágányok kijárati jelzője sötét, a jelzők vörös fényáramköri meghibásodásának elhárítására azonnal intézkedni kell, kivéve a szolgálat megszakítás időtartama 2009–0148-5 KBSZ 19 / 22 alatt az olyan vonalakon, ahol a szolgálat megszakítás miatt nincs vonatközlekedés, valamint ahol forgalomszüneteltetés van érvényben”.

A Vb véleménye szerint forgalombiztonsági szempontok alapján a kiegészítést – helyi kijelölés alapján – a rendszeresen használt vonatfogadó/ indító fővágány esetében is alkalmazni célszerű, ahol az indokolt.

BA2009-0148-5-03 számú Biztonsági Ajánlás: A MÁV Zrt. az ajánlásban felvetett problémát a jelenlegi szabályozás fenntartása mellett, az attól eltérő gyakorlat megszüntetésével látja hatékonyabban megoldhatónak, melyet a Vb elfogad.

A MÁV Zrt. az alábbi észrevételt tette:
„Az ajánlásban foglaltakat nem fogadjuk el. A MÁV Zrt. álláspontja a biztonsági ajánlással kapcsolatban az, hogy a biztosítóberendezési hibák bejelentésére, elhárítására vonatkozó értesítési rend, valamint szabályozás (F.3 sz. Utasítás) és annak technikai, technológiai feltételei adottak, álláspontunk szerint a szabályozás teljes körű. A szabályozás újragondolását, átdolgozását nem tartjuk indokoltnak.
A biztosítóberendezési hibaelhárításban más egyéb szakszolgálatot érintő közreműködői tevékenység – még akkor is, ha az kiszervezett tevékenység pl. felsővezeték üzemeltetés – megszervezése, munkaidőben és munkaidőn kívül nem blokkmesteri és nem műszerészi, hanem egyértelműen diszpécseri feladat (F.3 sz. Utasítás). Az intézkedés elmulasztása személyi mulasztás, melyet a munkáltatói jogkör gyakorlójának vizsgálnia kell. A szabályozás és az eltérő gyakorlat álláspontunk szerint nem tartható és nem eltűrhető.”

BA2009-0148-5-04
számú Biztonsági Ajánlás: Az ajánlásban foglaltakat a MÁV Zrt. elfogadta, a jelenleg hatósági felterjesztés előtt álló új TB 1. számú Utasításban módosított szabályozást ad ki. A pótvörös fényáramkörrel nem rendelkező főjelzők vörös fényeinek megbízható működése érdekében a rendszeres izzócsere 3 hónapos ciklusidejét módosította rövidebb, 80 napos ciklusra.

A MÁV Zrt. véleménye szerint „a ciklusidő módosításával a vörös fény megjelenésének megbízhatósága vélhetően növelhető, a sötét jelző valószínűsége csökkenthető, természetesen nincs továbbra sem műszaki garancia arra, hogy nem fordulhat elő a sötét jelző.”