• English (UK)

- Vizsgált események

Megelőző biztonsági ajánlások


Az AS 41 jelA fénysorompóban 2008. április 29-én bekövetkezett eset után a Vb az alábbi azonnali intézkedést javasolva megelőző célú biztonsági ajánlást tette. AM2008-0191-5-01: Tekintettel az AS 41 jelű fénysorompónál bekövetkezett sorozatos balesetekre a Vb javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy közlekedésbiztonsági szempontból vizsgálja felül a Tócóvölgy és Balmazújváros állomások között, a 41+16 hm vasúti szelvényben lévő (AS41 jelA), fénysorompóval biztosított vasúti átjáró forgalomtechnikai kialakítását, valamint hogy vizsgálja meg a műszaki biztosítás javításának, illetve a sorompóberendezéssel függésben lévő forgalomirányítás kiépítésének szükségességét. A Vb javasolja a fenti felülvizsgálat kiterjesztését a 47+72 hm vasúti szelvényben lévő (AS 47 jelű), hasonló kialakítású útátjáróra is. A Vb javaslatának indoka, hogy jelen útátjáróban az utóbbi egy évben több alkalommal fordult el* közlekedési baleset, mely során közúti gépjármű – a fénysorompó tilos jelzése ellenére – vonattal ütközött. Mindegyik esemény közös jellemzője, hogy a balesetet szenvedett közúti jármű Debrecen irányából érkezett a 33 sz. főúton – mely az M35-ös autópálya ráhordó útszakasza – és a 2x2 sávos útról balra kanyarodva hajtott rá a vasúti átjáróra (2. ábra). Ez a manőver – figyelembe véve a két sávon szemből érkező, keresztezni kívánt járműforgalom erősségét – eltereli a járművezetők figyelmét a vasúti átjáróról, így – az egyébként is csak egyetlen táblával előjelzett – útátjáróba behaladva veszik csak észre a veszélyes helyzetet, ami esetenként már késő. A Házgyári út irányából a főútvonalra való kikanyarodás – különösen a balra nagy ívben történő - szintén nehézkes, ugyanis a járműveknek adott esetben nem csupán a vasút, hanem a közút részére is elsőbbséget kell adniuk.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság véleménye a megelőző biztonsági ajánlásokról A Nemzeti Közlekedési Hatóság 2008. május 22-én kelt levelében szervezetünket arról tájékoztatta, hogy az útátjárókban ismételten bekövetkezett balesetek miatt 2008. május 28-án újabb felülvizsgálatot rendelt el. A helyszíni szemlén a jelenlévők együttes véleménye az volt, hogy mind a két vasúti átjáróban a végleges és biztonságos forgalmi rend kialakítását az jelentené, ha az átjárókban a jelenlegi vonat által vezérelt fénysorompós kialakítás helyett a vasúti átjáró és a 33. sz. főút forgalmát vonat által vezérelt fénysorompóval függésben lévő közúti jelzőlámparendszer szabályozná.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság közvetlen beavatkozást tart szükségesnek: A vasúti útátjáró területére szaggatott vonallal körülhatárolt sárga színű útburkolatijel felfestését, illetve a fénysorompó optikájának LED optikára való átalakítását. Ez ügyben a hatóság határozatilag intézkedik. A MÁV Zrt. a hatósági határozatban foglalt feladatokat (LED-optika) határidőre elvégezte.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság felkérte az érintetteket, hogy a felülvizsgálat résztvevői által együttesen javasolt biztosítási mód megvalósítása érdekében az útkezelő és a vasútüzemeltető közötti kapcsolat felvételéről gondoskodjanak. A hatóság javasolja a rendszer kialakításáig a vasúti átjáróban a fényjelző készülék környezetében domború tükör elhelyezésének lehetőségét és szükségességét.

KBSZ álláspontja

A Vb a Nemzeti Közlekedési Hatóság által javasolt megoldási javaslattal egyetért, kihangsúlyozva, hogy a biztonságos megoldásnak a Vb álláspontja szerint is csak a vonat által vezérelt fénysorompóval összefüggésben lévő közúti jelzőlámparendszer tekinthető, melyet a további balesetek – és személyi sérülések – elkerülése érdekében mielőbb meg kell valósítani.