• English (UK)

- Vizsgált események

BA2011-465-05-01: A Vb megállapította, hogy a 47116 sz. vonatot továbbító mozdony vonatbefolyásoló berendezését Sopron rendező pályaudvaron INDUSI üzemmódba kapcsolták, tekintve, hogy Sopron-Rendező pu.-ról történő elindulás után a vonatnak menetrendszerint először Ausztria területén van tartózkodása. Sopron állomás EVM rendszerű vonatbefolyásolásra van kiépítve, így az eltérő rendszerek miatt vonatbefolyásolás nem valósult meg, a „Megállj!” állású jelző meghaladását követően a kényszerfékezés automatikusan nem következett be. A fentiek miatt a Vb az alábbi biztonsági ajánlás kiadását javasolja:

A KBSZ javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy vizsgálja meg a GYSEV Zrt. által készített Intézkedési Tervet és megfelelősségük esetén működjön közre, annak mielőbbi megvalósítása érdekében. (Az Intézkedési Terv szerint a GYSEV Zrt. Sopron állomáson a vonatforgalom zavartalan lebonyolításához szükséges számú vágányokat építse ki INDUSI pályatartozéki berendezéssel, mágnesekkel annak érdekében, hogy a vonatbefolyásolás minden körülmények között megvalósulhasson, egy esetleges „Megállj!” állású jelző meghaladása esetén a következmények csökkenthetők legyenek).

A Vb a Biztonsági ajánlásban foglaltak megvalósításától azt várja, hogy a forgalmi utasítás vonatkozó szabályai betarthatók legyenek, a vonatbefolyásolásra kiépített vonalon, vonalszakaszon rendszeres vonattovábbítás csak a pályaberendezésnek megfelelő, vonatbefolyásoló berendezéssel felszerelt mozdonnyal történhessen.

BA2011-465-05-02: A Vb megállapította, hogy a 47116 sz. vonat közlekedésének útvonalán eltérő vonatbefolyásolási rendszerek vannak telepítve. Sopron-Rendező pu.-on olyan vonatbefolyásolási rendszer kiválasztására került sor (INDUSI), amely azt eredményezte, hogy - a következő állomáson (Sopron állomás) más rendszerű vonatbefolyásolási rendszere (EVM) van - a „Megállj!” állású jelző meghaladását követően a kényszerfékezés nem valósulhatott meg. A Vb megállapította azt is, hogy az átkapcsolások helye nincs leszabályozva.

A KBSZ javasolja Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy kötelezze a GYSEV Zrt.-t, hogy az eltérő vonatbefolyásolási rendszerekkel felszerelt pályán – figyelemmel a közlekedő vonatok mozdonyainak vonatbefolyásoló berendezéseire is – egyidejűleg szabályozza azt is, hogy a vonatbefolyásoló berendezések átkapcsolása mely viszonylatokban, hol történjen meg.

A Vb a Biztonsági ajánlásban foglaltak megvalósításától azt várja, hogy az eltérő vonatbefolyásolási rendszerek átkapcsolása szabályozott módon történjen, ezzel betartható legyen, hogy a vonatbefolyásolásra kiépített vonalon, vonalszakaszon rendszeres vonattovábbítás csak a pályaberendezésnek megfelelő, vonatbefolyásoló berendezéssel felszerelt mozdonnyal történhessen.