• English (UK)

- Vizsgált események

BA2011-106-05-01: A Vb megállapította, hogy Zalaszentiván állomás forgalmi szolgálattevője, mint forgalomszabályozó az esetben részes vonatok keresztezését Ötvös forgalmi kitérőn bonyolította le. E forgalmi tevékenység végzéséhez az F. 2. sz. Forgalmi Utasítás hivatkozott pontja egyik feltételéül szabja: „ha a távolbalátás nem korlátozott”. A vizsgált esetben a távolbalátás korlátozottsága ugyan nem állt fent, de a forgalomszabályzónak erről nem volt módja meggyőződni. Emiatt a Vb az alábbi biztonsági ajánlást teszi:

A Vb javasolja Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy vizsgáltassa felül az F.2. sz. Forgalmi Utasítás kezelőjével a távolbalátás korlátozottságára vonatkozó szabályok rendszerét az olyan KÖFI vonalakon, ahol a szolgálati helyeken forgalmi szolgálattevő nem teljesít szolgálatot annak érdekében, hogy a vonatforgalom lebonyolítását - bizonyos esetekben jelentős mértékben - befolyásoló külső körülmény bekövetkezése esetén a közlekedésszabályzó személyeknek a szükséges információ rendelkezésre álljon.

A Vb a Biztonsági ajánlásban foglaltak megvalósításától azt várja, hogy a vonatkozó szabályok a magyar vasúti hálózaton időközben bekövetkezett technikai és technológiai változások között is betarthatóak legyenek, érvényesüljenek. A személyzet nélküli szolgálati helyek kialakításával nem maradt a vasúti pálya mentén olyan vonatfogadásra kötelezett dolgozó, aki az F.2. Forgalmi Utasítás 15.1.12 pontjában előírt figyelési, tájékozódási, és értesítési kötelezettségének eleget tenne. A közlekedő vonatoknál a nyílt pályán távolbalátás korlátozottságának a megítélésére és jelentésére csak a mozdonyvezető áll rendelkezésre, neki ezt egyik utasítás sem írja elő.

BA2011-106-05-02: A Vb megállapította, hogy Zalaszentiván állomás forgalmi szolgálattevője, mint forgalomszabályozó az esetben részes vonatok keresztezését Ötvös forgalmi kitérőn bonyolította le. E forgalmi tevékenység végzésére az F. 2. sz. Forgalmi Utasítás lehetőséget ad (terelési lehetőség nélkül - a helyi adottságokat figyelembe véve - más feltételek mellett lebonyolítható egyidejű menetek). Ellenkező irányú vonatok egyidejű behaladásának nagy a biztonsági kockázata, ezért kiemelten fontos az idevonatkozó szabályok pontos betartása. További kockázat növelő tényező, hogy a vonalszakaszon nincs kiépítve jelfeladás, így nem alkalmas vonatbefolyásoló berendezéssel ellátott vontatójárművek közlekedésének szabályozására. Emiatt a Vb az alábbi biztonsági ajánlást teszi:

A Vb a biztonsági kockázat csökkentése érdekében javasolja MÁV Zrt.-nek, hogy a más, hasonló kialakítású vonalszakaszokhoz igazodóan a Boba-Bajánsenye oh. vonalszakaszra is írja elő, hogy vonatkeresztezéseket ne az egyidejű menetként bonyolítsa le, hanem a vonatok tényeleges megállásáról időbeni információja legyen a forgalomszabályozó állomás forgalmi szolgálattevőjének, addig ellenkező irányú vonat részére bejárati jelzőn továbbhaladást engedélyező jelzés ne jelenhessen meg.
A Biztonsági ajánlás végrehajtása esetén a forgalmi szolgálattevőknek információja lesz a vonatok megállásról, és csak ezután kezelhetik a jelzőt az ellenkező irányú vonat részére. Így jelentősen csökken a vonatkeresztezések biztonsági kockázata.