• English (UK)

- Vizsgált események

BA2010-131-5-1: A vizsgálat során a Vb azt tapasztalta, hogy a 21-55 sorozatú (MÁV-START Zrt.) személykocsikon a táv-ajtózáró kapcsoló az elhelyezése miatt gyakran meghibásodik. Ilyenkor a táv-ajtózáró, illetve az ajtóreteszelő berendezést ki kell iktatni annak érdekében, hogy a feljáró ajtókat ki lehessen nyitni. Ennek következtében azonban a feljáróajtók menet közben is nyithatóak.

A Vb javasolja a MÁV-START Zrt.-nek, hogy a 21-55 sorozatú személykocsikon, illetve a kocsi család többi tagján az ajtóknál elhelyezett távzáró kapcsolót helyezze át olyan helyre, ahol a szennyeződéstől, rongálástól megóvható, a kezelő személyzet számára hozzáférhető.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a távzáró kapcsolók meghibásodási arányának csökkenése várható, melynek következtében a távzáró, illetve az ajtó reteszelő berendezés kiiktatása szükségtelenné válik, az utazóközönség a mozgó vonat ajtajait csak a vésznyitó használatával tudja kinyitni. Így a nem szándékos ajtónyitások elkerülhetőek, a nyitott feljáróajtó miatt bekövetkező balesetek megelőzhetőek.

BA2010-131-5-2: A vizsgálat során a Vb megállapította, hogy az F.2. sz. Forgalmi Utasítás a szerelvények átadására- átvételére vonatkozó előírásokat más utasítás hatáskörébe utalja. A MÁV-START Zrt. és a GySEV Zrt. közötti megállapodás erre vonatkozó előírásokat nem tartalmaz, az átadás-átvétel az ún. bizalmi elv alapján történik, amely azonban nem felel meg az E.12. sz. utasítás előírásainak.

A Vb javasolja a MÁV-START Zrt.-nek, valamint a GySEV Zrt.-nek, hogy a személyszállító vonatok szerelvényeinek átadására-átvételére vonatkozó eljárásokat vizsgálják felül annak érdekében, hogy az átadás-átvétel ténylegesen, és a szabályoknak megfelelően megtörténjen, a felfedezett hibákról szóló információ a megfelelő helyre eljusson, annak tartalma valamilyen formában rögzítésre kerüljön.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén elkerülhető, hogy a szerelvényen szolgálatot ellátó vonatkísérők a szerelvényen lévő hibákról ne szerezzenek tudomást. Ezáltal az üzemveszélyes hibák jelentésre kerülnek, a leváltó személyzet pedig meg tudja tenni a szükséges lépéseket.

BA2010-131-5-3: A vizsgálat során a Vb megállapította, hogy a 21-55 sorozatú kocsik esetében nem érvényesülnek az E.12. sz. Kocsiszolgálati Utasítás távműködtetésű ajtók kezelésére vonatkozó előírások, ennek következtében gyakori, hogy a 21-55 sorozatú kocsikon a táv-ajtózáró, illetve az ajtóreteszelő berendezés nem működik. Amennyiben a hibát a vonatkísérő személyzet felfedezi, annak gyakorisága miatt a szükséges értesítéseket, intézkedéseket nem teszi meg.

A Vb javasolja a NKH-nak, hogy ellenőrzései során vizsgálja meg, hogy a személyszállító kocsik közlekedése során az E.12. sz. Kocsiszolgálati Utasítás táv-ajtóműködtetésre vonatkozó pontjai betartásra kerülnek-e, és tegye meg a szükséges intézkedéseket.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén biztosítható, hogy a vonatkísérő személyzet a személykocsik közlekedése során a keletkező hibákról a szükséges jelentést megteszi, továbbá az ilyen módon feltárt hibával rendelkező kocsi a legrövidebb időn belül javításra kerüljön.

BA2010-131-5-4: A vizsgálat során a Vb megállapította, hogy a személyszállító vonatokon alkalmazott iránytáblákról nem állapítható meg a vonat aktuális menetirány szerinti kiindulási és célállomása, amely félreértelmezésre adhat okot.

A Vb javasolja a MÁV-START Zrt-nek, valamint a GySEV Zrt-nek, hogy a személyszállító vonatokon olyan iránytáblákat alkalmazzon, amelyről a vonat kiindulási és célállomása a közlekedés irányának megfelelően egyértelműen megállapítható.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén az azonos viszonylaton, de ellenkező irányba közlekedő vonatok egymás melletti vágányon való tartózkodása esetén is biztosan megállapítható a vonatok célállomása, így a téves vonatra szállásból adódó balesetek kockázata csökkenthető.

BA2010-131-5-5: A vizsgálat során a Vb több esetben tapasztalta, hogy a személyszállító vonatok szerelvényeinek összeállításakor a táv-ajtózáró berendezéssel felszerelt kocsik közé a szükséges vezérlési kapcsolat átvitelére alkalmatlan kocsikat soroznak. Ezáltal a szerelvénybe sorozott kocsik ajatjai nem zárhatóak egy helyről, amit az egy vonatkísérővel közlekedő vonatoknál nem lenne szabad megengedni.

A Vb javasolja a MÁV-START Zrt.-nek, valamint a GySEV Zrt.-nek, hogy a személyszállító vonatok szerelvényeit úgy állítsák össze, hogy táv-ajtózáró berendezéssel felszerelt kocsik közé csak olyan kocsi kerüljön, melyen keresztül biztosított a szükséges vezérlési kapcsolat.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén biztosítható, hogy a táv-ajtózáró berendezéssel felszerelt kocsikból összeállított szerelvényeken az ajtók egy helyről zárhatóak legyenek.

BA2010-131-5-6: A vizsgálat során a Vb megállapította, hogy a jelenlegi állomási technológia és munkaszervezés következtében a külső forgalmi szolgálattevő vonatfogadási kötelezettségének nem minden esetben tud eleget tenni. Ennek következtében – mivel a vonatok mozdonyvezetőit a vezető jegyvizsgáló hatalmazza fel az indításra, aki felszáll az induló vonatra – a vonat indulásakor ilyen esetben senki nem figyeli meg a kihaladó vonatot.

A Vb javasolja a MÁV Zrt.-nek, hogy Győr személypályaudvaron a külső forgalmi szolgálattevők tevékenységét úgy határozza meg, hogy az F.2. sz. Forgalmi Utasításban, valamint az Állomási Végrehajtási Utasításban előírt vonatfogadási kötelezettségének eleget tudjon tenni.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén Győr személypályaudvaron a ki-, be- és áthaladó vonatokat a külső forgalmi szolgálattevő meg tudja figyelni. Ezáltal a vonatokon tapasztalható rendkívüli események, meghibásodások a legrövidebb időn belül észlelésre kerülhetnek, a szükséges intézkedések azonnal megtehetőek.

BA2010-131-5-7: A vizsgálat során a Vb megállapította, hogy Győr állomáson az utastájékoztató berendezés vizuális tábláit rendszeresen összefirkálják. Ezek a firkák azonban tartósan a kijelzőkön maradnak, azok nem kerülnek eltávolításra,a táblák így nehezen láthatóak.

A Vb javasolja a MÁV Zrt-nek, hogy a vizuális kijelző táblák láthatóságát folyamatosan biztosítsa annak érdekében, hogy az azokon megjelenő információk láthatóak legyenek.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén biztosan megállapítható a vonatok célállomása, így a téves vonatra szállásból adódó balesetek, valamint az információk félreértelmezésének kockázata csökkenthető.