• English (UK)

- Vizsgált események

A Vb az esettel kapcsolatosan két azonnali biztonsági ajánlás kiadását tartotta szükségesnek, mindkettőt a Nemzeti Közlekedési Hatóság felé.

BA2010-490-5-01A: A Vb. a helyszíni szemle során megállapította, hogy a 150. sz. vasútvonalon Délegyháza és Kiskunlacháza állomások között a 322+85 sz. szelvényben található, fénysorompóval biztosított szintbeli közút-vasút keresztezés fényjelzőkészülék jelzése az esetben részes közúti gépjármű haladási irányából az út vonalvezetése (emelkedő és szűk ívű kanyar), és az út melletti növényzet miatt nehezen észlelhető.

A Vb. ezért javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy vizsgálja meg a megjelölt útátjáró kialakítását, ezen belül a fénysorompó fényjelzőkészülékének észlelhetőségét, különös tekintettel az átjáró forgalmának jelentős részét adó nehéz tehergépjárművekre, és a lefolytatott vizsgálat alapján tegyék meg a szükséges intézkedéseket.

Az ajánlás megvalósításával elérhető, hogy az esetben érintett szintbeli közút-vasút keresztezésben a közút felé a fényjelzőkészülék jelzése hosszabb időn keresztül megfigyelhető legyen, és szükség esetén a gépjárművezető az elindulás szempontjából optimális helyet válasszon megállásra a keresztezés előtt.

BA2010-490-5-02A: A Vb. a helyszíni szemle során megállapította, hogy a Délegyháza és Kiskunlacháza állomások között a 322+85 sz. szelvényben található, fénysorompóval biztosított szintbeli közút-vasút keresztezésben a vasúti pályára a csökkentett rálátási háromszög több irányból sem biztosított a növényzet szabadlátást korlátozó magassága és sűrűssége miatt.

A Vb. ezért javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy vizsgálja meg a megjelölt útátjáró kialakítását a csökkentett rálátási háromszög biztosítottsága szempontjából, és a lefolytatott vizsgálat alapján tegyék meg a szükséges intézkedéseket.

A csökkentett rálátási háromszög biztosításával jelentős mértékben növelhető a szintbeli közút-vasút keresztezés felé közeledő vasúti és közúti járművek kölcsönös észlehetősége, ami a Vb véleménye szerint csökkenti a balesetek bekövetkezésének kockázatát.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság a biztonsági ajánlások kiadását követően 2010. december 8-án helyszíni bejárást tartott az érintettek részvételével. A bejárásra a KBSZ nem kapott meghívót. A bejárás során tett megállapítások alapján 2010. december 10-én hozott KA/11972//5/2010. sz. határozatában

  • a Magyar Államvasutak Zrt.-t kötelezte 2010. december 31.-i határidővel, hogy a csatlakozó út kőbánya felöli oldalán, MÁV területen a növényzetet távolítsa el; valamint 2011. június 30-i határidővel, hogy a vasúti átjáróban mindkét oldalon baloldali ismétlőjelzőt helyezzen ki, és a fényjelzők optikáját LED-es fényforrásra cserélje ki.
  • a Lasselsberger Hungária Kft-t, hogy a vasúti közlekedés biztonságára veszélyt jelentő szennyeződést a vágánymezőből távolítsa el, és folyamatosan gondoskodjon annak tisztán tartásáról, valamint, hogy 2011. június 30-i határidővel a csatlakozó utat építse ki az NKH.KMRI. KA/2237/11/2008. sz. jogerős építési engedélye szerint.

Ez ellen a határozat ellen a Lasselsberger Hungária Kft. 2010. december 22-én kelt levelével fellebbezést nyújtott be. A Nemzeti Közlekedési Hatóság Másodfokú Hatósági Főosztálya a fellebbezés vizsgálata után az elsőfokú határozatot 2011. február 2-án kelt, KH/MD/NS/A/43/3/2011. sz. alatt hozott határozatával megváltoztatta. Ennek értelmében a Lasselsberger Hungária Kft-t mentesítette a vágánymező tisztántartása és a csatlakozó út megépítése alól.

A MÁV Zrt. a számára előírt kötelezettségeket határidőre teljesítette, így a biztonsági ajánlások elfogadásra és megvalósításra kerültek.

A 2011. október 25-én megtartott záró megbeszélésen a MÁV Zrt. képviselője tájékoztatást adott arról, hogy a fénysorompó berendezés kiegészítésre fog kerülni sorompófejbe épített kamerarendszerrel, amely rögzíteni képes a fénysorompó Tilos!-jelzése ellenére a vasúti pályán áthaladó járművek rendszámát.