• English (UK)

- Vizsgált események

BA-2010-0074-5-01: A Vb a vizsgálata során megállapította, hogy a vasútvonalakon alkalmazható legnagyobb sebességekre vonatkozó hatályos előírások között nincs összhang. Az esetben érintett vonat részére olyan menetrendeket készítettek, melyekben a vonat alapsebessége egyes vonalszakaszokon magasabb volt, mint a Menetrendi Segédkönyvben vagy a Műszaki Táblázatok II. Rész 7A. táblázatában szereplő érték.

A Vb ezért javasolja az NKH-nak, hogy az infrastruktúrát üzemeltet_ vasúttársaságokkal együtt vizsgálja felül a hatályos el_írásokat, s tegyék meg a szükséges intézkedéseket az összhang megteremtése érdekében.

BA-2010-0074-5-02:
A Bajánsenye oh. – Boba vasútvonalon olyan útsorompót ellenőrző fedezőjelzők lettektelepítve, melyek jelzőárbocán a hatályos F.1. sz. Jelzési Utasításban 5.3.3 pontjában meghatározott jelzési képektől eltérő jelzési kép is megjelenik. A Vb a vizsgálat során megállapította, hogy a hatályos rendelkezések alapján (F.1. sz. utasítás 2.4.3.1. pont) az útsorompót ellenőrző fedezőjelzőket nem lehetne kiegészíteni Hívójelzéssel, bár e jelzők közlekedésszabályozó szerepe annak meglétét megköveteli. A telepített jelzőkkel kapcsolatosan a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletága kiadott egy állásfoglalást, mellyel tartalmilag módosítja az F.1. sz. Jelzési Utasítás 5.3.3. és a 9.4. pontjának rendelkezéseit.

A Vb ezért javasolja az NKH-nak, hogy kötelezze az utasítás karbantartásáért felelős vasúttársaságot az F.1. sz. Jelzési Utasítás Útsorompót ellenőrző fedezőjelzőkre vonatkozó szabályainak utasításszerkesztési szempontból történő felülvizsgálatára, hogy a sorompókra vonatkozó jelzések egy fejezetben tartására irányuló törekvéseket feladva az egymásra előjelzés adására is képes útsorompót ellenőrző fedezőjelzőkön megjelenő jelzési képek utasításszerűen értelmezhetőek legyenek, s ezáltal a jelenlegi szabályozásbeli hiányosság megszűnjön.


BA-2010-0074-5-03: A Vb véleménye szerint a szolgálati hely kialakítása biztosítóberendezési szempontbóleltér attól, amit a szolgálati hely pályaelágazás/deltakiágazás jellege megkövetel. (pl.: a szolgálati hely egyéni kijárati jelzőkkel van felszerelve) A vonalra kiadott Menetrendi Segédkönyv és a Szolgálati Menetrendkönyv ezzel szemben a szolgálati helyet pályaelágazásnak tekinti, helyeként az Y1 jelű kitérőt jelöli.

A Vb ezért javasolja az NKH-nak, hogy a MÁV Zrt közreműködésével vizsgálja felül a szolgálati hely rendeltetését, és Andráshidai elágazás és a hozzá hasonló kialakítású (meglévő vagy jövőben létesítendő) szolgálati helyekre vonatkozó egységes szabályrendszer kialakítása érdekében tegyék meg a szükséges intézkedéseket.

A Vb véleménye szerint az ajánlás megvalósításával egyértelműsíthető a szolgálati hely vonatforgalom lebonyolításában játszott szerepe és ezen keresztül az is, hogy a vonatforgalom lebonyolítása során milyen szabályok alapján kell eljárni.

BA-2010-0074-5-04: Az Andráshidai elágazás szolgálati hely YE jelű bejárati jelzője az Y1 jelű kitérőn kitérőirányban továbbhaladó vonatok részére egy zöld fénnyel ad továbbhaladást engedélyező jelzést. Ez a jelzési kép azt a veszélyt rejti magában, hogy emberi tényezőre visszavezethető okból, egy menetrend szerint egyenes irányban álló Y1 jelű kitérőn át közlekedtetendő 100 km/h sebességű vonatot úgy járassanak előzetes értesítés nélkül kitérő irányba, hogy a bejárati jelzőn erre semmilyen utalás nincsen, tehát a kitérő irányba 60 km/h sebességgel járható kitérőbe a vonat akár 100 km/h sebességgel is behaladhat.

A Vb ezért javasolja az NKH-nak, hogy az infrastruktúra üzemeltetőjével közösen vizsgálják meg az Andráshidai elágazás biztosítóberendezése által az YE jelű jelzőre kivezérelhető továbbhaladást engedélyező jelzési képek rendszerét, s szükség esetén tegyék meg a szükséges intézkedéseket.

Az ajánlás megvalósításával megszüntethető az a potenciális veszélyhelyzet, ami abban az esetben keletkezik, ha bármi okból egy egyenes irányban (100 km/h sebességgel) közlekedő vonatot kitérő irányban, legfeljebb 60 km/h sebességgel járható pályarészre járatnak.