• English (UK)

- Vizsgált események

BA-2009-0443-5-01 A jelen szabályok szerint a megszerzett vonalismeret sem az idő múlására, sem a körülmények jelentős megváltozására tekintettel nem veszíti érvényét. A Vb véleménye szerint egy jelentős mértékű átépítés következményeként könnyen előállhat olyan helyzet, amikor egy mozdonyvezető vonattovábbítás közben számára – az időközben megváltozott körülményeknek köszönhetően - ismeretlen helyzetben találja magát, ami különösen akkor, ha ez a szituáció rendkívüli helyzettel (pl. biztosítóberendezési zavar) párosul, a forgalom biztonságára hátrányos következményekkel járhat. Ugyanezzel a következménnyel járhat, ha egy mozdonyvezető egy adott vonalon huzamosabb ideig nem teljesít szolgálatot. A Vb a hasonló esetekre vonatkozó jelenlegi leszabályozást – figyelemmel az EU irányelv rendelkezésire is – a mozdonyszemélyzet vonalismeret érvényességére vonatkozóan felülvizsgálandónak tartja. Emiatt a Vb javasolja az NKH-nak, hogy a MÁV Zrt közreműködésével tekintse át a vonatszemélyzet vonalismereti rendszerére vonatkozó

hatályos szabályokat arra vonatkozóan, hogy olyan jellegű pályaépítési munkálatok befejezése után, amikor szolgálati helyek kerülnek megszüntetésre, újak létesülnek vagy főjelzők kerülnek áthelyezésre, legkésőbb a Menetrendi Segédkönyv módosításának megjelenésével egyidőben kerüljön kiadásra olyan tartalmi összefoglaló, mely alapján az adatsorokból kiemelve megismerhetőek a jelentősebb változások, s a vonalismeretre kötelezettek csak ennek megismerését követően teljesíthessenek szolgálatot.


BA-2009-443-5-02
A Vb a BA-2009-0443-5-01 sz. ajánlásban foglaltakon túlmenően arra való tekintettel, hogy a vasúti vontatójárműveken a mozdonyvezetőn kívül más személy is tartózkodhat, javasolja az NKH-nak a jelenleg érvényes vonalismereti szabályozás teljes körű vizsgálatát, beleértve a vonalismeretre kötelezett munkakörök meghatározását is, a mozdonyvezetők esetében figyelemmel az Európai Parlament és a Tanács 2007/59/EK számú irányelvére és a 18/2010. (III.12.) KHEM rendeletre is.


BA-2009-0443-5-03 A Vb az eset vizsgálata során a rendelkezésére álló adatok alapján megállapította, hogy Nagylapos forgalmi kitérő területén nincs kijelölve olyan hely, ahol az E.1. sz. utasítás 2. mellékletében előírt kapcsolást a mozdonyszemélyzet elvégezze. Tekintettel arra, hogy az elmúlt időszakban a forgalmi kitérők – állomásokhoz hasonló – kialakítása és forgalomszabályozó szerepe az új építésű forgalmi kitérők esetében megváltozott és ezt a vonatkozó szabályok csak részben követik több kérdésben bizonytalan helyzethez vezet. Emiatt a Vb javasolja az NKHnak, hogy a MÁV-TRAKCIÓ Zrt közreműködésével tekintse át az EÉVB berendezés rendkívüli esetekben való kikapcsolását szabályozó vasúti utasításokat annak tisztázása érdekében, hogy Nagylapos forgalmi kitérőben és a hozzá hasonló (meglévő vagy jövőben létesítendő) szolgálati helyeken az EÉVB berendezés kikapcsolásának a helye – az utasítás által előírt esetekben - egyértelműen szabályozva legyen. Ezzel együtt a Vb javasolja a kérdéskör szolgálati helyekre vonatkozó általános szabályozását, mivel a berendezés kikapcsolásának helyére a vonatkozó utasítások nem tartalmaznak előírást.


BA-2009-0443-5-04
A Vb az eset vizsgálata során megállapította, hogy a jelenlegi leszabályozás szerint Nagylapos forgalmi kitérő forgalmi szolgálattevőjének – aki egyedül teljesít szolgálatot a szolgálati helyen – az írásbeli rendelkezés megírása után a szolgálati helyét el kellett volna hagynia, majd az attól mintegy 2200 méter távolságban lévő „B”-jelű bejárati jelzőhöz kellett volna mennie, s a bejárati jelzőnél kellett volna kézbesítenie az írásbeli rendelkezést a vonatszemélyzet részére. Ezután vissza kellett volna térnie a szolgálati helyére, hogy továbbhaladást engedélyező jelzést/Hívójelzést vezéreljen ki a „B” jelű bejárati jelzőre.


A Vb álláspontja szerint a hatályos leszabályozás jelen formájában életszerűtlen és magában hordozza egy súlyosabb következményekkel járó esemény bekövetkezésének a valószínűségét, 2009 – 00443 - 5 KBSZ 32 / 32 emiatt a Vb javasolja az NKH-nak, hogy a MÁV Zrt közreműködésével vizsgálja felül az írásbeli rendelkezések kiállításának és kézbesítésének a szabályait Nagylapos forgalmi kitérő és a hozzá hasonló kialakítású (meglévő vagy jövőben létesítendő) szolgálati helyek tekintetében, egy ésszerű, megvalósítható és a forgalombiztonság követelményeit figyelembe vevő megoldás kialakítása érdekében.


BA-2009-0443-5-05
Az utóbbi években a pályahálózat felújítása során a korábbiaktól eltérő funkciójú és ebből adódóan eltérő kialakítású forgalmi kitérők létesültek. Ezzel párhuzamosan a Forgalmi Utasítás módosítása során a forgalmi kitérő fogalmi meghatározása lényegesen megváltozott. A Vb az eset körülményeinek, a rendelkezésére álló dokumentumoknak elemzése során tapasztaltak, valamint a záró megbeszélésen jelenlévő érintettek nyilatkozatai alapján arra a következtetésre jutott, hogy ezek a fogalmi változások és az ehhez kapcsolódó eljárási szabályok nem kellően tisztázottak, s ebből adódóan úgy véli, a forgalom biztonsága, s az egységes értelmezés szükségessége megköveteli e szabályrendszer áttekintését. Emiatt a Vb javasolja az NKH-nak a forgalmi kitérő fogalmának és a hozzá kapcsolódó vonatforgalom lebonyolításával kapcsolatos szabályok, eljárások rendszerénekújragondolását, figyelemmel a pályahálózaton üzemben lévő forgalmi kitérők különböző funkciójára és újszerű kialakítására. A kiadott biztonsági ajánlásokon túlmenően a Vb fel kívánja hívni a vasúti közlekedés lebonyolításában közvetlenül érdekelt szervezetek figyelmét a munkafolyamatba épített ellenőrzések alaposságának a fontosságára, melynek keretén belül fokozott figyelmet kell fordítani az utasításszerű munkavégzésre, a helytelen gyakorlat megszüntetésére, valamint a megfelelő szintű elméleti és gyakorlati szakmai tudás szinten tartására.