• English (UK)

- Vizsgált események

BA2012-135-5-01A: A Rácalmás állomáson 2012. február 25-én bekövetkezett vonat kisiklással kapcsolatosan folytatott vizsgálatunk során a Vb megállapította, hogy a tengelyvéganyás csapágyrögzítés biztosítólemezének törése hozzájárult a baleset bekövetkezéséhez. Az alkalmazott biztosítólemezt 2006 végén szerelték be, és a felületén látható nyomokból a Vb arra következtetett, hogy a beszerelésre már használt állapotában került sor. A járművön vizsgálat alá vont más csapágyaknál is görbe, törött és repedt, a tengelyvégcsapba beerőltetett lemezeket talált a Vb. A balesetet követően a RailCargo Hungaria Zrt. egy másik, az eseményben nem érintett, szintén tengelyvéganyával szerelt kocsinál is vizsgálatot végzett, amelynek jegyzőkönyvét és fényképfelvételeit áttekintve a Vb megállapította, hogy a megvizsgált vagon egyik csapágyában szintén törött biztosítólemez van.

Ezért a KBSZ javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy kötelezze az ilyen csapágyazású járműveket üzemeltető  vasúttársaságokat, és az ilyen járműveket karbantartó vállalatokat a tengelyvég biztosítólemezek soron kívüli, kellő gondossággal és figyelemmel történő ellenőrzésére, a törött, deformálódott vagy mérethibás biztosítólemezek azonnali cseréjére.

A Vb az intézkedéstől azt várja, hogy rövid időn belül kizárható annak lehetősége, hogy a magyar pályahálózaton az üzemveszélyes meghibásodást megakadályozni hivatott alkarész törése, kopása, deformálódása balesethez vezessen.

BA2012-135-02A: A Rácalmás állomáson 2012. február 25-én bekövetkezett vonat kisiklással kapcsolatosan folytatott vizsgálatunk során megállapítottuk, hogy a tengelyvéganyás csapágyrögzítés biztosítólemezének törése hozzájárult a baleset bekövetkezéséhez. Az alkalmazott biztosítólemez használt állapotú volt, szemmel láthatóan nem újonnan került beszerelésre. A vizsgálat alá vont más csapágyaknál is görbe, törött és repedt, a tengelyvégcsapba beerőltetett lemezeket talált a Vb. A további vizsgálat során szabványok, technológiai előírások elemzésével, valamint a járműkarbantartás helyszíni vizsgálata során a Vb megállapította, hogy a használt biztosítólemezek visszaszerelését a szabályok engedélyezik, feltételül előírva a lemezek beszerelés előtti ellenőrzését. A Vb a vizsgálat során megállapította, hogy ezek az ellenőrzések nem mindig történnek meg, emiatt a használt biztosítólemezek ismételt felhasználását nem tartja megbízhatónak.

Ezért a KBSZ javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy a tengelyvéganyás csapágyak biztosítólemezének ismételt felhasználását hatósági jogkörében eljárva tiltsa meg. Ennek érdekében kezdeményezze a MÁVSZ 1856-1 sz. szabvány 3.2.3 pontjának, és a járműkarbantartást végző szervezetek technológiai utasításának módosítását.

A Vb az intézkedéstől azt várja, hogy a használt biztosítólemezek visszaszerelésének megtiltásával, az új biztosítólemezek alkalmazásával a fáradásos törésből, a nem megfelelő felfekvéséből származó lemeztörések megszűnnek, ami által a közlekedés biztonsága javul. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a biztonsági ajánlásokra választ nem küldött.