• English (UK)

- Vizsgált események

BA2012-179-5-1: A Vizsgálóbizottság (Vb) a vizsgálat során megállapította, hogy az F.2. sz. Forgalmi Utasítás visszatolásra vonatkozó szabályai alapján CSM közlekedés esetén a haladási irány t tekintve az első járművön senki nem tartózkodik, az F.2. sz. Forgalmi Utasításban szabályozott figyelési kötelezettség ezért nem tud érvényesülni, ami a baleseti kockázatot jelentősen növeli.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy vizsgálja felül a jelenlegi szabályozás biztonsági kockázatát, szükség esetén pedig annak változtatására tegyen lépéseket.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a Vb véleménye szerint a nyílt vonali visszatolások alkalmával a jelzések és a vasúti pálya megfigyelhetősége jelentős mértékben javítható, ezáltal a baleseti kockázat csökkenthető.

BA2012-179-5-2: A Vizsgálóbizottság a vizsgálat során megállapította, hogy a 30 sz. vasútvonalra kiadott útvonalkönyvekben Tárnok állomás elérhetősége nem szerepel. Ezáltal a mozdonyvezetők telefonon nem tudnak közvetlen kapcsolatba lépni Tárnok állomás forgalmi szolgálattevőjével.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy kötelezze a MÁV Zrt.-t arra, hogy a transzeurópai hagyományos vasúti rendszer üzemeltetési és forgalomirányítási alrendszerével kapcsolatos átjárhatóságra vonatkozó műszaki előírásokról szóló 18/2010. (III.12.) KHEM rendelet 1. mellékletének 4.2.1.2.2.1 pontjában előírt, a biztonságirányítási rendszerén belül kialakított érvényesítési eljárás felhasználásával biztosítsa, hogy az útvonalkönyv elkészítéséhez a vasúti társaságok részére átadott információ tartalmazza valamennyi forgalomirányítási központ és forgalmi iroda nevét, illetve elérhetőségét (rádión vagy más módon).

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a mozdonyvezetők és a forgalmi szolgálattevők között a közvetlen kapcsolatfelvételnek nem lesz technikai akadálya, melynek következtében a vonalirányítót a kommunikációs folyamatokba csak akkor kell bevonni, ha ezt a szabályok előírják.

BA2012-179-5-3:
A Vizsgálóbizottság a vizsgálat során megállapította, hogy a Tárnok állomás „A” jelű bejárati jelzőjénél lévő pályatelefon csatlakozó rongálás miatt szerepét nem tudja betölteni, a csatlakozó működésképtelenségét a fenntartó személyzet nem észlelte.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy ellenőrzései során vizsgálja meg a pályatelefon hálózat épségét és működőképességét, és tegye meg a szükséges intézkedéseket.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén az ilyen hibák nagyobb valószínűséggel feltárásra kerülnek, ezáltal biztosítható a nyíltvonalon a vonat- és pályaszemélyzet és az állomások forgalmi szolgálattevői közötti kommunikáció során használandó egyik csatorna működőképessége.

BA2012-179-5-4: A Vizsgálóbizottság a vizsgálat során megállapította, hogy az eseményben érintett 91 55 0630 024-2 psz. mozdony nem volt felszerelve a pályahálózatnak megfelelő 450 MHz-es rádiókészülékkel, ezáltal a mozdonyvezető csak mobiltelefonon keresztül tudott a vonalirányítóval kapcsolatot teremteni.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy kötelezze a vállalkozó vasúti társaságokat arra, hogy a vontatójárműveiken alkalmazzon olyan rádiókészülékeket, amelyekkel a vasúti pályahálózat működtetője által üzemeltetett rádióhálózat elérhető.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a mozdonyvezetők és a forgalomirányítás között a közvetlen és azonnali kapcsolatfelvétel biztosítható, melynek következtében a vonalirányító és a vonatszemélyzet közötti kommunikáció egyszerűsíthető, annak ideje rövidíthető.

BA2012-179-5-5:
A Vizsgálóbizottság a vizsgálat során megállapította, hogy a vonalirányító által a MÁV Zrt. belső telefonhálózatából indított hívások esetén a hívó fél telefonszáma minden esetben ugyanaz a központi telefonszám, melyet a nyilvános, közcélú telefonhálózatból nem lehet visszahívni, és ez alkalmas a hívott fél megtévesztésére.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy vizsgálja meg, hogy a forgalom lebonyolításában kommunikációs csatornaként használt telefonokon egy vissza nem hívható telefonszám kijelzésének megtévesztésre alkalmas volta jelent-e biztonsági kockázatot. Amennyiben igen, akkor intézkedjen a kockázat kiküszöbölésére.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a hívott fél készülékén megtévesztésre alkalmas információ nem jelenhet meg, így azt a hívott fél egy későbbi kommunikációs igény esetén nem kísérli meg visszahívni.