Vízi közlekedés

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006


 

HÍREK

 

2023.12.19. - Duna 1648,8 fkm

Egy, a Margit híd alatt völgymenetben áthaladó tolt kötelék egyik bárkája nekiütközött az egyik hídpillérnek. A bárka megsérült, de úszóképes maradt, stabil úszáshelyzetét megőrizte. A hídpilléren csak jelentéktelen felületi sérülések keletkeztek. Az eset idején a Duna áradása miatt a budapesti vízállás magas volt és a sűrű köd miatt korlátozott látási viszonyok voltak. A kötelék az erős sodrásra tekintettel a csepeli lekötőig haladt tovább, és ott állt meg horgonyon. A károk felmérése után a bárkát kirakodták, majd üresen a javítás helyszínére továbbították. Az eset során személyi sérülés, környezetszennyezés nem történt.


2023.10.30. - Budapest, Újpesti-öböl

Az újpesti kikötő északi, sólyatér feletti részén, egy használaton kívüli, kikötött úszómű a kisvíz idején felült az iszapra. A tanyahajó a víz emelkedése során nem úszott fel, így a víz elárasztotta a belső tereit. Személyi sérülés és környezetszennyezés nem történt.


2023.10.01. - Duna 1680 fkm

A jelzett helyen egy nagy sebességgel közlekedő kabinos személyhajó hullámkeltésével károkat okozott a váci hajóállomáson veszteglő másik kabinos személyhajóban.


2023.09.24. - Duna 1646,4 fkm

A Vigadó téri hajóállomáson egy veszteglő termes személyhajó főgépének kipufogócsöve meghibásodott, és a főgép a géptérbe füstölt. A fővárosi hivatásos tűzoltók nagy erőkkel vonultak a helyszínre, de a beavatkozásukra nem volt szükség. A helyszínre érkeztek a mentők, és a vízirendészet egységei is. A hajón tartózkodó utasok rendben partra szálltak, közülük senki nem sérült. A személyzet egy tagját füstmérgezés gyanújával vizsgálták a mentők.


2023.09.19. - Duna 1618,3 fkm

Egy 1600 tonna gázolajjal rakott tankönjáró közvetlenül a százhalombattai tankrakodóról való indulás után megfeneklett. A felakadt hajó nem korlátozta a hajózóutat. Személyi sérülés az eset során nem történt, a hajón sérülés nem keletkezett, szivárgás, környezetszennyezés nem történt. 2023.09.22-én hatósági ellenőrzés mellett a hajóból a rakomány átfejtése megtörtént, a hajó a zátonyról leszabadult.

A KBSZ Vizsgálóbizottsága az esemény bekövetkezésének körülményeiről a helyszínen adatgyűjtést végzett.
Az eseményt a KBSZ 2023-092-6 számon, a korábban a helyszínen bekövetkezett hasonló eseményekkel összevontan vizsgálja.


2023.09.10. - Duna 1747,7 fkm

Neszmély térségében az 1747-es fkm-nél egy önjáró hajó elütötte a piros bóját és a jobb part közelében, a hajóúton kívül felakadt. Személyi sérülés és vízbetörés nem történt. Másnap a jármű önerőből leszabadult és folytatta útját.


2023.08.13. - Ráckevei-Duna

Ráckevénél a kerekzátony középrészén az átkelőhajóról (révcsónak) egy kisméretű munkagépet próbáltak partra emelni, eközben a munkagép a jelzett helyen a vízbe esett. Személyi sérülés nem történt, szennyező anyag nem került a vízbe.


2023.08.09. - Duna 1564,5 fkm

Egy tolt kötelék műszaki meghibásodás miatt horgonyon megállt a hajóúton kívül, a bal parttól kb. 100m-re. Segítséget nem kértek, a műszaki hiba kijavítása után a kötelék folytatta útját hegymenetben Csepel kikötő felé.


2023.08.07. - Duna, Szigetköz

Egy bérelt kenuval 3 fő közlekedett Tejfalusziget térségében. A kenut egy zúgó megdobta, az felborult, a személyek vízbe kerültek. A 3 főből 2 személy kijutott a partra, 1 fő elmerült. A partra jutott személyek azonnal visszamentek megkeresni az elmerült társukat. Megtalálták őt, partra vitték, megkezdték az újraélesztését, de már nem jártak sikerrel.

A KBSZ Vizsgálóbizottsága az esemény bekövetkezésének körülményeiről a helyszínen adatgyűjtést végzett.
Az eseményt a KBSZ 2023-072-6 számon vizsgálja.


2023.08.07. - Duna 1647 fkm

Egy kisgéphajó ismeretlen körülmények között elsüllyedt Budapesten, a Lánchídnál. Az eset során egy felnőtt és két gyermek került a vízbe, akiket a perceken belül helyszínre érkező vízirendészeti járőr kimentett.

A KBSZ Vizsgálóbizottsága az esemény bekövetkezésének körülményeiről adatgyűjtést végzett.
Az eseményt a KBSZ 2023-071-6 számon vizsgálja.


2023.07.25. - Duna 1692 fkm

Egy német lobogó alatt közlekedő 10 méter hosszú, 7 tonnás magánjacht felakadt a Szentendrei-sziget felső csúcsán, a szigetvégen. A hajón 2 személy tartózkodott, személyi sérülés nem történt. A Szent Flórián tűzoltóhajó a helyszínre érkezett, de komolyabb károkozás nélkül a jachtot nem lehetett volna leszabadítani, ezért ezt nem kísérelte meg. A felakadt jármű a hajóközlekedést nem akadályozta. A felakadt hajó másnap, az emelkedő vízállással leszabadult a zátonyról, és a Hajózási Hatóság valamint a Vízirendészet engedélyével folytatta útját.


2023.07.20. - Duna 1793,6 fkm

Egy holland önjáró tankhajó a jelzett helyen, a hajóúton kívül felakadt. Az eset idején a hajó terheletlen volt, rakományt nem szállított. Másnap a hajó külső segítség nélkül leszabadult. Az eset során sérülés, vízbetörés, környezeti károkozás nem történt. A Hajózási Hatósággal történő egyeztetés után a hajó folytatta tovább az útját a rendeltetési célkikötője felé.


2023.07.14. - Duna 1656 fkm

Egy evezős tábor kishajója a Duna Óbuda-Békásmegyer közötti szakaszán közlekedett, fedélzetén 2 felnőttel és 13 gyermekkel. A hajó motorja menet közben leállt, és a jármű sodródni kezdett. Egy, az eset közelében tartózkodó járőrhajó segítségével az átmenetileg üzemképtelenné vált hajót az indulási kikötőbe visszavontatták, ezért horgonyzásra nem volt szükség. Az eset során személyi sérülés nem történt, a jármű és az utasok biztonságát veszélyeztető körülmény nem állt fenn.


2023.06.29. - Duna 1741 fkm

Egy völgymenetben haladó tolt hajókötelék 2 egysége a jelzett helyen, a hajóúton kívül, a jobb partban felakadt. A hajókötelék egy tolóhajóból és 5 szárazáru-szállító bárkából állt, ezek közül 2 fémhulladékkal megrakottan terhelt, három pedig üres volt. Az eset során lékesedés, személyi sérülés nem történt, a hajóforgalmat nem korlátozta. Másnap a MELK nevű géphajó segítségével a felakadt egységeket sikeresen leszabadították. Ezt követően a Hajózási Hatóság engedélyével a hajókaraván folytatta tovább az útját rendeltetési célkikötője felé.


2023.06.01. - Duna 1645,6 fkm

A Budapesti Nemzetközi Hajóállomáson egy veszteglő kabinos személyhajóról a személyzet egyik tagja a vízbe esett. A vízbe esett személyt sikeresen kimentették, aki az eset során nem sérült meg.


2023.05.17. - Duna 1655 fkm

A Palota-szigetnél lévő lekötőnél egy személyzet nélküli bárka sodródott az áradó vízzel. A DVRK Budapesti Vízirendészeti Rendőrőrse járőrt küldött a helyszínre, aki megállapította, hogy a bárka az Északi összekötő vasúti híd felett kb. 300 m-el, a hajóút bal oldalán megállt. A bárka horgonyára nagy mennyiségű uszadék rakódott. A Hajózási Hatóság értesítette a tulajdonos cég üzemeltetési vezetőjét, és egyben felszólította a bárka biztonságos rögzítésére vagy elszállítására. A kért intézkedés megtörtént, és a víziközlekedés biztonságára kockázatot jelentő veszélyt elhárították.


2023.05.15. - Duna 1530 fkm

Paks térségében egy több méter hosszú szívó-kotró csővezeték elem sodródott, amelynek az elejére és a végére egy-egy kisebb ponton van rögzítve. A térségben dolgozó BOTOND nevű motoros géphajó személyzetét megkérték, hogy fogják meg a sodródó szívóegységet, és biztonságosan rögzítsék.


2023.05.06. - Balaton, Fonyódi kikötő

A Fonyódi kikötő vízterületén két személyszállító kishajó (vízitaxi) összeütközött. Jelentős anyagi kár nem keletkezett, az eset során személyi sérülés nem történt.


2023.05.06. - Duna 1558 fkm

Egy bolgár önjáró áruszállító hajó indulási manőver közben egy, a solti hajóállomáson kikötve veszteglő kabinos személyhajónak ütközött. Az eset során jelentős anyagi kár nem keletkezett, személyi sérülés és környezetszennyezés nem történt.


2023.04.28. - Balaton, Balatonkenese

Balatonkenese strand előtti vízterületen egy kisgéphajó a vízen kigyulladt. A hajón lévő személyek időben el tudták hagyni az égő járművet, személyi sérülés nem történt. A kigyulladt kisgéphajó oltását valamint a környező vízterület mentesítését a Katasztrófavédelem munkatársai végezték el. A tűzeset során a kisgéphajó teljesen kiégett.

A KBSZ Vizsgálóbizottsága az esemény bekövetkezésének körülményeiről a helyszínen adatgyűjtést végzett.
Az eseményt a KBSZ 2023-034-6 számon vizsgálja.


2023.04.23. - Duna 1655 fkm

Az 1655 fkm térségében egy kisgéphajó sodródott a hajóútban, vélhetően műszaki meghibásodás miatt. A helyszínre kiérkező vízirendészeti járőr biztonságba helyezte a kisgéphajót. 2023.04.18. - Duna 1649 fkm Egy budapesti sétahajó fedélzetéről egy utas a Jászai Mari tér 8-as ponton magasságában a vízbe ugrott. A környéken lévő hajókat azonnal értesítették, akik a vízbe ugrott személyt figyelemmel kísérték, és látták, hogy a Margit híd alatti lépcsőn kimászott, majd az Olimpia park irányába elfutott. Személyi sérülés nem történt.


2023.03.11. - Tisza-tó, Poroszló

Egy úszómunkagép a parttól kb. 20 méterre, ismeretlen körülmények között részlegesen elsüllyedt. A kotrógép belső terébe nagy mennyiségű víz jutott be. Személyi sérülés nem történt. A vízbe üzemanyag,egyéb szennyező anyag nem került. A süllyedt úszómunkagépet a tulajdonosa kiemelte.
Az eset kivizsgálását a KBSZ üzembentartói hatáskörbe utalta


2023.03.11. - Duna 1638-1636 fkm

Egy tolt kötelék Csepel Szabadkikötőből völgymenetben kihajózva, több kitűzőjelet is elütött a Budafoki gázlóban.


2023.03.10. - Duna 2354,3 fkm

A németországi, geislingi zsilipben egy völgymenetben behajózó és ott a zsilipelést megkezdő német lobogójú szárazárúszállító hajó eddig ismeretlen okból kettétört és a zsilipkamrában elsüllyedt. A hajó rakománya vasérc volt. A 2 fős magyar személyzet tagjai ki tudtak menekülni a hajóról. A zsilipkamrából az élővízbe nem jutott ki szennyezőanyag. A német hatóságok a mentési munkálatok idejére zárlatot rendeltek el a zsilipben.


2023.02.21. - Duna 1702-1699fkm

Pilismarót és Dömös között egy vezető nélküli külmotoros kisgéphajó sodródott. A horgonyzóhelyéről elszabadult járművet sikerült befogni, az eset során személyi sérülés nem történt.


2023.02.14. - Duna 1651,2 fkm Budapest, Hajógyári sziget

A Hajógyári szigeten, egy kikötőben veszteglő motoros jacht kigyulladt. Személyi sérülés nem történt. A környezetszennyezés megelőzésére a sérült jármű körül az illetékes Vízügyi Igazgatóság merülőfalat telepített. A tűz keletkezésének lehetséges okát szakértők vizsgálják.

A KBSZ Vizsgálóbizottsága az esemény bekövetkezésének körülményeiről a helyszínen adatgyűjtést végzett.
Az eseményt a KBSZ 2023-011-6 számon vizsgálja.


2023.02.01. - Duna 1793 fkm

Egy önjáró áruszállító hajó az 1793,5 fkm-nél található zöld bója alatt felakadt a bal part közelében, a hajóúton kívül. A hajó nem lékesedett és nem történt személyi sérülés. Másnap önerőből leszabadult és folytatta útját.


2023.02.01. - Duna 1793 fkm

Egy önjáró áruszállító hajó az 1793,5 fkm-nél található zöld bója alatt felakadt a bal part közelében, a hajóúton kívül. A hajó nem lékesedett és nem történt személyi sérülés. Másnap önerőből leszabadult és folytatta útját.


2023.01.30. - Duna 1446-1443 fkm

A Duna 1443,5 fkm-nél a bal partban egy kisgéphajót találtak a parton, üresen. A kisgéphajó eleje sérült volt, valószínűleg baleset történhetett. Az adatgyűjtés során megállapításra került, hogy a kisgéphajó korábban a Duna 1446 fkm jobb part mellől indult el völgymenetben, 1 személy tartózkodott rajta. A személy eltűnt,valószínűleg kiesett a járműből. Az eltűnt személy keresésére kutató helikopter szállt fel hőkamerás technikával, drón kutató egység került bevetésre, valamint kutyás kutató egység is segített. A vízen a Vízirendészet, a „Tűzmadár” tűzoltó hajó, továbbá a Szekszárdi Vizimentő Szolgálat végezte a keresést. A nagy erőkkel végzett kutatás azonban nem járt eredménnyel, a kisgéphajó eltűnt vezetőjét nem sikerült megtalálni.

A KBSZ Vizsgálóbizottsága az esemény bekövetkezésének körülményeiről adatgyűjtést végzett.
Az eseményt a KBSZ 2023-006-6 számon vizsgálja.


2023.01.04. - Duna 1557,9 fkm

Egy 2 db önjáró áruszállító hajóból álló kötelék a jelzett helyen hegymenetben haladva, rossz látási viszonyok mellett a solti kikötőpontonnak ütközött, majd a ponton alatti vízterületen a bal part mellett, hajóúton kívül felakadt. Lékesedés, személyi sérülés nem történt, azonban a kikötőponton és tartozékai jelentősen károsodtak. A KBSZ Vizsgálóbizottsága az esemény bekövetkezésének körülményeiről a helyszínen adatgyűjtést végzett.

Az eseményt a KBSZ 2023-001-6 számon vizsgálja.


2023.01.02. - Tisza 398 fkm

Az esti órákban négy tiszaburai lakos egy fa csónakkal Tiszabura külterületén a Tisza folyó 398 fkm szelvényénél beevezett a folyóra. A csónakba ismeretlen okból nagy mennyiségű víz folyt be, amely miatt az elsüllyedt. A vízbe került négy személy a bal part irányába kezdett úszni. 2 fő partot ért, azonban a mögöttük úszó másik két társuk elmerült a vízben. Az eltűnt személyek kutatását a mentőegységek nagy erőkkel kezdték meg, azonban keresésük nem vezetett eredményre. A baleset két túlélőjét kórházba szállították a kihűlés veszélye miatt.
A KBSZ Vizsgálóbizottsága az esemény bekövetkezésének körülményeiről adatgyűjtést végzett.
Az eseményt a KBSZ 2023-002-6 számon vizsgálja.


 

2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006


 

HÍREK

 

FIGYELMEZTETÉS!
magyarországi folyószakaszokon várható levonuló árhullámról
2024.09.13.

A Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságtól kapott információk alapján, egy érkező mediterrán ciklon hatására a hét második felében (csütörtöktől vasárnapig) a Duna vízgyűjtő területén - elsősorban az Alpok északi és keleti, továbbá a Kárpát-medence nyugati, illetve északi részén - jelentős mennyiségű csapadékhullás várható.

A csapadékhullás következtében jelentős mértékű árhullám várható a következő folyók magyarországi szakaszán: Duna, Dráva, Mura, Rába, Lajta, Ipoly.

Az aktuális meteorológiai előrejelzés alapján, a Dráván I. fok, a Murán III. fok körüli, míg a Dunán, a Rábán és a Lajtán a III. fokot meghaladó vízállások várhatók. A jövő hét közepére a Duna budapesti szakaszán az alsó rakpartokat is elöntheti az árvíz.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet felhívja az úszólétesítmények üzembentartóinak és a víziközlekedésben résztvevők figyelmét, hogy a várható árhullámra tekintettel tegyék meg a szükséges óvintézkedéseket!

Az előre jelzett, jelentős mennyiségű csapadék időbeli és térbeli eloszlása nem ítélhető meg pontosan, ezért kérjük, fokozottan kísérjék figyelemmel a hidrológiai előrejelzéseket a https://www.hydroinfo.hu/hidelo.html
oldalon.

Javasolt intézkedések:

  • part mellé kötött úszólétesítmények köteleinek ellenőrzése, további biztosító kötelek kiadása
  • horgonyon veszteglő úszólétesítményeken második horgony ledobása
  • horgonyberendezések használatra kész állapotának ellenőrzése, a horgonyok ledobásra kész állapotba helyezése
  • uszadékok eltávolítása az úszólétesítményeket rögzítő kötelekről, láncokról, a további felrakódó uszadékok folyamatos eltávolítása
  • a hajótesten lévő és fedélzeti nyílászárók zárt állapotba helyezése, rögzítése
  • kisebb stégek, csónakok biztonságba helyezése a parton
  • veszteglő úszólétesítmények folyamatos őrzésének/felügyeletének biztosítása
  • mentőeszközök készenlétbe helyezése
  • az áradó folyók közelében, a folyópartokon tevékenységet végzők is viseljenek mentőmellényt


2024.05.18. - Duna 1687 fkm (Verőce)

A Verőce előtti Duna-szakaszon 22:15 körüli időpontban, egy völgymenetben, nagy sebességgel közlekedő kisgéphajó frontálisan ütközött egy hegymenetben haladó kabinos személyhajóval. A kisgéphajóban 8 fő tartózkodott, akik közül 1 fő súlyos sérülésekkel partra tudott úszni, ahol segítséget kért. A kisgéphajó üresen sodródó roncsát a Megyeri hídnál találta meg a Katasztrófavédelem tűzoltóhajója. A többi személy felkutatását a hatóságok megkezdték, 2 elhunytat rövid időn belül megtaláltak. A további 5 eltűnt személy keresése a baleset helyszíne alatti Duna-szakaszon a parton, a vízen és a levegőből is nagy erőkkel zajlott a következő napokban. A balesetben részes kabinos személyhajót a hatóságok Komáromnál állították meg, ahol a helyszíni szemle során az ütközés ténye a hajótesten észlelhető nyomok és a további bizonyítékok alapján megerősítést nyert.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet Vizsgálóbizottsága az esemény bekövetkezésének körülményeiről a verőcei helyszínen adatgyűjtést végzett, továbbá Komáromban részt vett a kabinos személyhajó szemléjén, valamint jelen volt a kisgéphajó roncsának partra emelésén. A KBSZ Vizsgálóbizottsága a szemlék során tanúkat hallgatott meg, megvizsgálta és dokumentálta az érintett úszólétesítmények sérüléseit, információkat gyűjtött az adatrögzítésre alkalmas eszközökből. A helyszíni szemlével párhuzamosan a KBSZ Vizsgálóbizottsága megkezdte a háttéradatok begyűjtését is, folyamatban van a hajózási informatikai rendszerekben rögzített adatok, valamint a vízi járművekre, járművezetőkre vonatkozó dokumentumok, továbbá a hidrológiai és meteorológiai adatok beszerzése.

Az esemény okainak feltárására, továbbá a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzésére a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-037-6 számon szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános Zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.

Frissítés (2024.05.27.): A keresőegységek további 4 elhunytat megtaláltak, jelenleg 1 eltűnt személy keresése van még folyamatban.

Frissítés (2024.05.28.): Megtalálták a verőcei hajóbaleset utolsó áldozatát is.


2024.05.16. - Duna 1449 fkm, jobb part mellett

Egy magyar lobogójú motoros hajó a kikötőből induláskor, a déli szél miatt az előtte veszteglő tűzoltóhajónak sodródott. Személyi sérülés, lékesedés nem történt. A tűzoltóhajó munkacsónakja és annak tartóbakja megsérült. A tűzoltóhajó szerkezeti épségét a hajó gyártója ellenőrizte.


2024.05.09. - Duna 1639 fkm, bal part mellett

Egy lehorgonyzott bárka rásodródott a mögötte szintén horgonyon veszteglő, másik két bárkára. Az úszólétesítmények nem sérültek meg, de horgonyaik összeakadtak. Az összeakadt bárkákat géphajó segítségével szétválasztották. Az eset során személyi sérülés és környezetszennyezés nem történt


2024.05.07. - Duna 1448 fkm

Egy holland lobogójú önjáró áruszállító hajó egy mellévett bárkával elindult a rakodótól. A manőver közben a bárka felakadt, de a géphajó önerőből le tudta szabadítani. A bárka átvizsgálásakor kiderült, hogy a hajótest első harmadában lékesedett. A bárka rakománya gabona volt.

A kötelék a bal part mellett, hajóúton kívül, horgonyon megállt. A vízbetörés miatt a személyzet szivattyúkat helyezett üzembe, ezzel sikerült a bárka úszáshelyzetét stabilizálni. Négy nap múlva a személyzetnek sikerült a vízbetörést megszüntetni és a bárka eredeti úszáshelyzete helyreállt. Az elvégzett javítást a Hajózási Hatóság ellenőrizte, majd engedélyezte, hogy a kötelék folytathassa útját. Ezt követően a járművek völgymenetben eseménymentesen elhagyták a magyar Duna-szakaszt. Az eset során személyi sérülés és környezetszennyezés nem történt.


2024.04.25. - Duna 1647 fkm

Egy völgymenetben haladó termes személyhajót egy másik hajó kiszorított a hajózóút jobb szélére, ahol ütközött az ott telepített vörös kitűzőjellel. A személyhajó és a kitűzőjel nem sérült, személyi sérülés nem történt.


2024.03.14. - Duna 1793 fkm, jobb part mellett

A jelzett helyen egy szlovák lobogójú tolóhajó egy bárkával felakadt, a jobb part mellett, hajóúton kívül. A bárka rakománya acéltekercs volt. A felakadt egységek a forgalmat nem akadályozták, lékesedést nem jelentettek. Öt nap múlva a vízszint emelkedésének segítségével, a felakadt kötelék leszabadítása sikeresen lezajlott. A felakadás és leszabadítás következtében egyik járműben sem keletkezett kár, személyi sérülés és környezetszennyezés nem történt.


2024.02.22. - Balaton, Alsóörs

04 óra 24 perckor a BAHART Vitorláskikötőben kigyulladt egy elektromos meghajtású kishajó. A lángoló kishajó megrongált 3 másik vitorlás kishajót, valamint a kikötésére szolgáló pontont. Az elektromos kishajót a kikötőkötelek elégése után a szél átfújta a szemben levő hajóállásba, ahol szintén megrongálta a kikötőpontont, majd elsüllyedt. Személyi sérülés nem történt, a kishajókban és pontonokban okozott kár jelentős mértékű.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet Vizsgálóbizottsága az esemény bekövetkezésének körülményeiről a helyszínen adatgyűjtést végzett.

Az esemény okainak feltárására, továbbá a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzésére a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-009-6 számon szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános Zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.


2024.02.13. - Duna 1479,6 fkm, bal part mellett (Baja)

Egy szlovák lajstromban lévő szárazáru-szállító bárka Baján, a dunai nyíltvízi rakodó pontonja mellett állt, ahol 13:00 órakor megkezdték a berakodást. A tervezett rakomány 1070 tonna szójabab volt. A partra fixen telepített kihordószalag szállította a rakományt a bárka rakterébe, ezért a rakodás során többször is változtatni kellett a bárka kikötési helyzetén a rakomány bárka teljes hosszában történő, egyenletes eloszlása érdekében. Délután 16:53 perckor megállították a berakodást egy újabb helyzetváltoztató manőver szükségessége miatt. Ez már a 7-8. ilyen manőver volt aznap. A manőver során, 17:01-kor a bárka orrában tartózkodó matróz a vízbe esett és elmerült. A matróz munkavégzés közben nem viselt mentőmellényt.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet Vizsgálóbizottsága az esemény bekövetkezésének körülményeiről a helyszínen adatgyűjtést végzett.

Az esemény okainak feltárására, továbbá a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzésére a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-008-6 számon szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános Zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.


2024.02.10. - Duna 1693,2 fkm

Egy román lobogójú önjáró tankhajó Visegrád térségében a kormányberendezés hibája miatt megállt és a hajóút jobb oldalán horgonyon vesztegelt. A műszaki meghibásodás elhárítását követően a hajó folytatta útját célkikötője felé.


2024.01.15. - Duna 1449,1 fkm

Egy holland önjáró teherhajó üres állapotban, hegymenetben a Mohácsi Kikötőhöz érkezett, ahol megállt határátlépési céllal. A kikötési manőver során, a hajó elején egyedül dolgozó matróz kiadta az első kikötőkötelet, majd a második kikötőkötél kiadását kezdte meg. Ez alatt a hajó a partfal melletti megfelelő pozícióba manőverezett. A hajó hátrafelé mozgása közben a matróz feltehetőleg megcsúszott a fedélzeten, elesett, majd a partfal és a hajó közé zuhant. A matróz a helyszínen életét vesztette.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet Vizsgálóbizottsága az esemény bekövetkezésének körülményeiről a helyszínen adatgyűjtést végzett.

Az esemény okainak feltárására, továbbá a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzésére a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2024-003-6 számon szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános Zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.


2024.01.10. - Duna 1625 fkm

Tököl térségében egy önjáró hajó műszaki meghibásodás miatt a hajóútban vesztegelt. A hajó a továbbiakban fuvarfeladatát már nem tudta folytatni, ezért teljes rakománya átrakásra került egy bárkába, majd az önjáró 2024.01.12-én saját erőből beállt Csepel Szabadkikötőbe.


 

Szakmai vizsgálat lezárásaként hozott biztonsági ajánlás

 

BA2021-044-6-1

A külső víz hajótestbe jutásakor a hajótest teljes elárasztásának megakadályozására szolgáló aktív (fenékvíz szivattyú) és passzív (vízmentes válaszfal) eszközök nem voltak a rendeltetésük ellátására alkalmas állapotban. Vízbetörés esetén ezeknek az eszközöknek a megfelelő állapota és rendeltetésszerű működése hatékonyan képes megakadályozni a hajótest teljes elárasztását.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet ezért javasolja a H-16579 lajstromszámú „IGOR” kisgéphajó üzembentartójának, hogy:

  • az automatikus fenékvízszivattyút helyezze üzemképes állapotba,
  • valamint végeztesse el a belső terek vízmentes válaszfalainak az eredeti kialakításuknak megfelelő visszahegesztését, vízzáró képességük helyreállítását.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén, a Vizsgálóbizottság véleménye szerint a külső víz hajótestbe történő bejutása esetén is elkerülhetővé válik a teljes hajótest elárasztása és a vízijármű elsüllyedése.

Szakmai vizsgálat lezárásaként hozott biztonsági ajánlások

 

BA2021-043-6-1

A helyszíni szemle és az üzembentartói vizsgálat során a kormányberendezés elemeiben és azok működésében nem volt észlelhető olyan rendellenesség, amely a sodronykötél szakadását előidézhette volna. A bekövetkezett esemény azonban rámutatott arra, hogy a gyakorlatban eddig bevált 2 éves csereidőszakon belül is kritikus mértékben megváltozhat a sodronykötél állapota.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet ezért javasolja a Horány II. kisgéphajó üzembentartójának, hogy a sodronykötél szokásos csereidőszakán belül is rendszeresen ellenőrizzék a kormánytér berendezéseit, különös tekintettel a kormányorsót mozgató sodronykötél állapotára, elhasználódásának mértékére.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a Vizsgálóbizottság véleménye szerint javulhat annak lehetősége, hogy a vízi jármű üzemeltetése során időben észleljék és megelőzzék a kormányképtelenséghez vezető műszaki meghibásodást.

Szakmai vizsgálat során hozott biztonsági ajánlás

 

BA2021-066-6-1A

A KBSZ Vizsgálóbizottsága a helyszíni szemle során megállapította, hogy a magas vízállásnál elöntött, a Duna 1750,5 fkm jobb part mellett, a mederbe benyúló építmény a megjelölés hiánya miatt veszélyeztetheti egyes vízijárművek közlekedésének biztonságát.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet ezért javasolja az építkezés kivitelezőjének, hogy a mederbe benyúló munkaterület határait lássa el olyan jelzésekkel, amelyek magas vízállásnál, az építmény elöntése esetén, jól láthatóan jelzik a víz alatti akadályt a víziközlekedés résztvevői számára.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a Vizsgálóbizottság véleménye szerint javulhat annak lehetősége, hogy a vízi járművek vezetői időben észleljék és elkerüljék a veszélyes vízterületet.