Vonat kisiklása Verőce és Nagymaros között
A MÁV Zrt. 2023. december 30-án, 12 óra 38 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy 12 óra 15 perckor a 44290 sz. tehervonat Nagymaros állomásra való behaladás közben kisiklott, szétszakadt, több kocsi az oldalára borult. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.
A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján elsődlegesen megállapítható, hogy a 23 db üres, de tisztítatlan tartálykocsit továbbító 775 tonna elegytömegű 44290 sz. tehervonat 13. kocsijának menetirány szerinti hátsó forgóvázának hátsó kerékpárja Verőce és Nagymaros állomások között a jobb vágányon haladva kb. 99 km/h sebességgel az 501+63 sz. szelvényben kisiklott, majd a vonat a pályát megrongálva továbbhaladt. A siklott kerékpár a vasúti pálya kapcsolószereit („GEO” típusú alátétlemezek leszorító füleit és csavarjait) a vasúti pálya mentén szétszórta, ezzel megrongálva egy a vasút mentén található ingatlant és több a vasút mentén parkoló autót, valamint Nagymaros-Visegrád megállóhely utcabútorait. Nagymaros állomásra való behaladás közben a siklott kerékpár a gyök felől érintett 6 sz. váltóban elakadt, a forgóvázat keresztbe fordította, majd a 10 sz. csúccsal szemben érintett váltót megnyitotta. Ennek következtében a 13. kocsi mögött közlekedő kocsik egy része a III. átmenő fővágány helyett a II. vágányra járt be, a vonat szétszakadt, további kocsik kisiklottak. A balesetben összesen 9 kocsi siklott ki, ebből 2 kocsi felborult, míg 3 kocsi a vágányokon keresztbe fordult. Személyi sérülés nem történt, jelentős anyagi kár keletkezett.
A vonat a megállás után Nagymaros állomáson
Síncsavarok Nagymaros-Visegrád megállóhely peronján
A kisiklást megelőző vágányszakasz Nagymaros-Visegrád megállóhely előtt
Vonatok ütközése Sápon
A MÁV Zrt. 2023. november 15-én, 4 óra 45 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy 4 óra 20 perckor a 47487-2 sz. tehervonat Sáp állomásra engedély nélkül behaladt és összeütközött a 6419 sz. személyvonattal, többen megsérültek, az egyik mozdonyvezető beszorult a mozdonyba. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.
A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján elsődlegesen megállapítható, hogy Sáp állomáson Püspökladányból távkezelt elektronikus biztosítóberendezés üzemel, illetve hogy az eset helyén a vasúti pálya vonatbefolyásolásra nincs kiépítve. A biztosítóberendezés üzemszerűen működött, az eset idején az érkező 47487-2 sz. tehervonat előzetesen betárolt bejárati vágányúttal rendelkezett a III. vágányra, ami a 6419 sz. személyvonat megérkezése után, a berendezésbe épített biztonsági időzítés leteltét követően épült volna föl, ez az időzítés az esemény bekövetkezésekor azonban még nem telt le.
A 2199 tonna tömegű 47487-2 sz. tehervonat az állomás „A” jelű bejárati jelzőjén lévő „Megállj!” jelzés mellett kb. 60 km/h sebességgel elhaladt, majd ezt követően egyenletes sebességgel még kb. 980 métert megtéve, a II. vágányon az 1254+40 sz. szelvényben álló, 162 tonna tömegű 6419 sz. személyvonatnak ütközött. Az ütközés következtében a tehervonat 92 55 0609 006-5 pályaszámú mozdonyának hátsó forgóváza két tengellyel, a személyvonat 91 55 0431 198-5 pályaszámú mozdonyának első forgóváza egy tengellyel, az 50 55 2005 725-6 psz. személykocsi első forgóváza egy tengellyel kisiklott, végül a vonatok a vasúti pályát is megrongálva az 1256+60 sz. szelvényben álltak meg.
A balesetben összesen 7 személy volt érintett, a személyvonat négy utasa, a vezető jegyvizsgáló és a vonatok mozdonyvezetői. Közülük a tehervonat mozdonyvezetője nem sérült meg, míg a személyvonat utasterében tartózkodók közül 2 fő könnyű, 2 fő súlyos, de nem életveszélyes sérüléseket, a személyvonat mozdonyvezetője pedig súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett.
Az esemény okainak feltárására, továbbá a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzésére a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.
Az ütközés következtében a járművek kisiklottak
Az ütközés után a tehervonat kb. 220 méterrel tolta hátrébb a személyvonatot
A személyvonat mozdonyának összeroncsolódott vezetőállása
Jelzőmeghaladás Jánosháza elágazásban
A MÁV Zrt. 2023. október 1-én, 16 óra 35 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy 16 órakor a 45085 sz. tehervonat Jánosháza elágazásban meghaladta a „Megállj!” jelzést adó „YV” jelű jelzőt és a biztonsági csonkavágányra terelődött. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.
A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján megállapítható volt, hogy a mozdonyvezető nem figyelte meg az „YV” jelző előjelzőjét, ezért a „Megállj!” állású „YV” főjelző előtt későn kezdte meg a fékezést.
Az esemény okainak pontos feltárására, továbbá a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzésére a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.
2024.02.29. FRISSÍTÉS:
Az összegyűjtött adatokat értékelve megállapítható volt, hogy a 45058 sz. tehervonat részére azért nem volt a pályaelágazás bejárati jelzője kezelve, mert szemből érkezett egy személyszállító vonat. Ennek közlekedését a „Megállj!” állású főjelző előzetes engedély nélkül történő meghaladása azért nem veszélyeztette, mert a védőváltó a csonkavágányba terelte a tehervonatot.
Az esemény bekövetkezése a tehervonat mozdonyvezetőjével kapcsolatos emberi tényezőre vezethető vissza, aki elmulasztotta megfigyelni Jánosháza elágazás bejárati jelzőjére előjelzést adó fényjelzőt. A „Megállj!” állású főjelzőt érzékelte, azonnal gyorsfékezést alkalmazott, azonban a jelző előtt már nem tudta megállítani a vonatát, azzal a 18+22. szelvényben, a földkúptól 23 méterre állt meg. Tevékenységéhez hozzájárult, hogy az előjelzőnél történő elhaladásakor egészségügyi problémái miatt nem a mozdony kezelésére figyelt.
Az adatgyűjtés során nem merült fel olyan tényező, melynek mélyebb vizsgálatával az általános vasútbiztonságra gyakorolt hatás jelentősen javítható lenne, ezért az adatokat és a körülményeket értékelve, a 2005. évi CLXXXIV. törvény 7. § (1) bekezdés értelmében az ügy a Közlekedésbiztonsági Szervezet részéről további intézkedést, szakmai vizsgálatot nem igényel.
A vonat a biztonsági csonkavágány földkúpjától kb. 50 méterre állt meg
Kisiklás Hegyeshalomban
A MÁV Zrt. 2023. október 5-én, 7 óra 3 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy 6 óra 40 perckor a Hegyeshalom állomásra behaladó 42338 sz. tehervonat egyik kocsija a 38 sz. átszelési kitérőn kisiklott. Személyi sérülés nem történt. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.
A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján megállapítható, hogy a sorrendben 8 üres és 14 rakott kocsiból álló, 1066 tonna elegytömegű konténerszállító tehervonat lezárt vágányúton, szabályos jelzőkezelés mellett haladt be az állomás „Rendező 5.” vágányára, amikor a 38/b sz. váltón a vonatba sorozott 8. (utolsó üres) kocsi menetirány szerinti hátsó forgóváza kisiklott.
Az esemény okainak feltárására, továbbá a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzésére a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.
A kisiklott teherkocsi a nem kisiklott vonatrészek leválasztása után
Jelzőmeghaladás Debrecenben
A MÁV Zrt. 2023. szeptember 19-én, 5 óra 29 perckor jelentette a Közlekedésbiztonsági Szervezetnek, hogy 5 óra 3 perckor Debrecen állomáson egy tolatási mozgást végző mozdony felvágta a 43 sz. váltót és az állomásra szabályos jelzőkezeléssel bejáró 6319 sz. vonat vágányútjába került. Ütközés, személyi sérülés nem történt. A bejelentést követően a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága azonnali helyszíni szemlét tartott.
A helyszíni szemle tapasztalatai és a begyűjtött bizonyítékok alapján elsődlegesen megállapítható, hogy a 432-213 pályaszámú mozdony korábban a 6119 sz. vonatot továbbítva érkezett meg az állomás V. vágányára, majd a vonatról történő leakasztás után a IV. vágányon járta volna körül a szerelvényét. Ehhez először a mozdonyvezető szabályosan, a helyhez kötött jelzők jelzéseinek megfelelően a kezdőponti oldalon átállt az V.-ről a IV. vágányra, azonban a IV. vágány végponti oldalán a továbbhaladást tiltó jelzést adó „V4" jelű tolatásjelzővel egyesített fény kijárati jelző előtt nem állt meg, amellett engedély nélkül elhaladt, így került a II. vágányra érkező 6319 sz. vonat vágányútjába. A tolatási mozgást végző mozdonyt végül a mozdonyvezető, a 6319 sz. vonatot – a beállított vágányútjának megsértésekor automatikusan „Megállj!”-ba visszaeső bejárati jelző mellett elhaladva – a vonatbefolyásoló berendezés állította meg, egymástól 315 méterre.
Az esemény okainak és körülményeinek részletes feltárására, továbbá a tanulságok levonásával a jövőbeni hasonló események bekövetkezésének megelőzésére a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakmai vizsgálatot indított. A vizsgálat lezárultával a Közlekedésbiztonsági Szervezet nyilvános zárójelentést készít, amit a honlapján közzétesz.
2024.02.29. FRISSÍTÉS:
A helyszíni szemle tapasztalatai, a Mozdonyfedélzeti Berendezések kiértékelt adatai és az eseményben részes mozdonyvezetők meghallgatása alapján megállapítható volt, hogy az esemény bekövetkezése a tolatást végző mozdonyvezetővel kapcsolatos emberi tényezőre vezethető vissza, aki nem figyelte meg a tolatásjelzővel egyesített fény kijárati jelző jelzését. Tevékenységéhez hozzájárult, hogy korábban csak egyszer végzett tolatást Debrecen állomáson, az összes többi tolatást olyan állomáson végezte, ahol nem tolatásjelzővel egyesített főjelzők vannak, ezért csak a törpe tolatásjelzők jelzéseit figyelte, és azok alapján közlekedett.
Az adatgyűjtés során nem merült fel olyan tényező, melynek mélyebb vizsgálatával az általános vasútbiztonságra gyakorolt hatás jelentősen javítható lenne, ezért az adatokat és a körülményeket értékelve, a 2005. évi CLXXXIV. törvény 7. § (1) bekezdés értelmében az ügy a Közlekedésbiztonsági Szervezet részéről további intézkedést, szakmai vizsgálatot nem igényel.
Az érkező személyvonat vágányútjába behaladó mozdony