|
PoLéBiSz 2002-2005. éves beszámoló
2002-2005. évi tevékenysége
DAEDALUS:
Most pedig, új életed első napjának hajnalán, fiam, figyelmezz szavamra. Jobban figyelj, mint eleddig bármire, mit mondtam neked, mert itt most életed múlik szárnyaid vezetésén. E szárnyakkal mindig középen repülj, hisz a tenger vize elnehezíti törékeny szárnyaidat, a kedved túl alacsonyra viszi ifjú lényedet.
TARTALOM
1. A PoLéBiSz feladata
1.1. Alapítás - Megszüntetés
1.2. A PoLéBiSz feladatköre
1.3. A PoLéBiSz küldetése
1.4. A PoLéBiSz személyi állománya
2. A PoLéBiSz tevékenysége
2.1. Események
2.2. A légi közlekedés biztonsági helyzetének értékelése Hiba! A könyvjelző nem létezik.
2.3. Légiforgalmi irányítás
2.4. Együttműködés az Üzembentartói Biztonsági Szervezetekkel
3. Biztonsági ajánlások
4. A PoLéBiSz nemzetközi tevékenysége
5. Az ECCAIRS adatgyűjtő rendszer bevezetése
6. Nyilvánosság
-
A PoLéBiSz feladata
1.1 Alapítás - Megszüntetés
A Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezetet (PoLéBiSz) részben önálló központi költségvetési szervként 2002. január 2. napjával hozta létre a légi közlekedés igazgatás i rendszerének átalakításáról szóló 2369/2001.(XII.18.) Korm. határozat alapján a Közlekedési és Vízügyi Miniszter , annak érdekében, hogy a 94/56/EK irányelvben foglaltaknak megfelelően Magyarországon is gyártótól, üzemeltetőtől és hatóság októl független szervezet végezze a légi közlekedési események szakmai kivizsgálását. A PoLéBiSz tevékenységének megszüntetésére 2005. december 31-i dátummal, jogutódja, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) megalakításával került sor.
A PoLéBiSz tevékenységét szabályozó, a légi közlekedési balesetek és repülőesemények szakmai vizsgálatának szabályairól szóló 13/2000. (V.31.) KHVM-HM-EüM együttes rendelet értelmében, mint független szakmai kivizsgáló szervezetnek nem volt feladata a jogi értelemben vett felelős keresése és megnevezése, ugyanakkor a légi közlekedés biztonságának fokozása és fenntartása érdekében a jogszabály előírta számára az egyes események vizsgálatának összegzését tartalmazó zárójelentésének és benne a biztonsági ajánlások nak a nyilvánosságra hozatalát. A Szervezet ennek a kötelezettségének a honlapján ( www.polebisz.hu) tett eleget.
A nemzetközi normákkal és gyakorlattal összhangban a szakmai vizsgálat meghatározó alapelve az anonimitás, éppen annak érdekében, hogy az egyes esemény ekhez vezető okok minél szélesebb körben, nagyobb mélységben kerülhessenek feltárásra. Ezért a vonatkozó jogszabályi előírások - a nyilvánosságra hozott zárójelentések nem tartalmazhatták az érintettek személyes adatait - maradéktalan betartása mellett a Szervezet minden lehetséges eszközzel védte a számára nyilatkozók személyiségi jogait, amely törekvés ét a büntető hatóságok, intézmények mindenkor tiszteletben tartottak, függetlenül attól, hogy erre nem kötelezte ezen szervezeteket semmiféle előírás.
1.2 A PoLéBiSz feladatköre
A PoLéBiSz feladatkörét a légi közlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvényben, illetve a 13/2000.(V.31.) KHVM-HM-EüM együttes rendeletben foglaltak határoz ták meg. A szervezet a nemzetközi egyezményeknek megfelelően, illetve a fenti jogszabályokban implementált - az Európai Közösségek Tanácsának a polgári légi közlekedési balesetek és repülőesemények kivizsgálását szolgáló alapelvek megállapításáról szóló, már hivatkozott 94/56/EK-irányelvvel összhangban - állami feladatként az alábbi szakmai tevékenységet látta el:
- 24 órás baleseti ügyelet.
- légi közlekedési balesetek és repülőesemények szakmai vizsgálatának lefolytatása, hasonló esetek megelőzése érdekében a szükséges szakmai intézkedések kezdeményezése , biztonsági ajánlások tétele ,
- a polgári légijármű üzembentartója, a repülőtéri és a légiforgalmi szolgálatok által létrehozott repülésbiztonsági szolgálatok belső utasításainak jóváhagyása, a biztonsági szolgálatok szakmai felügyelete ,
- polgári légi közlekedési balesetekről és repülőeseményekről, valamint a biztonsági ajánlások végrehajtásáról félévente összesített elemző jelentés készítése, közzététele, illetve megküldése a légi közlekedési hatóságnak.
- különböző nemzetközi jelentési kötelezettségek a légi közlekedési balesetekről , súlyos repülőeseményekről (előzetes jelentés, adatjelentés, zárójelentés, éves, féléves összefoglaló jelentések) az üzembentartó, gyártó, tervező államoknak, illetve nemzetközi repülési szervezeteknek (pl. ICAO, ECAC, EUROCONTROL, Európai Unió Bizottsága)
1.3 A PoLéBiSz célkitüzése
A Szervezet létrejöttekor munkánk céljaként azt határoztuk meg, hogy a független szakmai kivizsgálások eredményeként javuljon a légi közlekedés biztonsága, és az események száma egy statisztikailag elfogadható szinten belül maradjon.
Az eltelt négy év tapasztalatait összegezve a PoLéBiSz tevékenységét úgy értékeljük, hogy évről évre haladva és tanulva, sikerült alapvető célkitűzéseinknek eleget tennünk. Sikerült Szervezetünket, s ezzel együtt a hazai közigazgatási gyakorlatban eddig ismeretlen független szakmai vizsgálat létjogosultságát elfogadtatni az érintett szakmai körökben. Jó együttműködést alakítottunk ki az érintett nemzetközi szervezetekkel és a környező nemzeti társsszervezetekkel.
Munkánk során kiemelt jelentőséget tulajdonítottunk az emberi tényező szerepének a repülőesemények bekövetkeztében és a megelőzésben.
A mindennapi munka során szerzett tapasztalatokat igyekeztünk hasznosítani az oktatás hatékonyságának növelésében, a jogalkotásban. Repülésbiztonsági ajánlásaink megfogalmazásakor alapvető szempont volt a szűken értelmezett okokon túlmutatni.
E célok elérése érdekében a Szervezet úgy tekintett magára, mint egy információgyűjtő, -elemző, -összegző és -elosztó központra.
1.4 A PoLéBiSz személyi állománya
A PoLéBiSz-t alapításakor 10 fővel (közalkalmazottak) hozták létre. A 24 órás ügyelet ellátásának biztosítására és a legfontosabb szakterületek képviselete érdekében szükségessé vált a létszám növelése, ezért 2003-ban 4 fővel gyarapodott, így az állomány végül 14 fő volt. Tekintettel a légi közlekedés nemzetközi követelményeire, mindvégig szempont volt a munkatársak magas szakmai színvonalának, szakmai tudásának folyamatos gyarapítása.
A PoLéBiSz 14 munkatársa közül 11 fő rendelkezett egyetemi vagy főiskolai diplomával, illetve másoddiplomával és ezen belül is egy fő tudományos fokozattal. Heten külföldön végeztek balesetvizsgálói tanfolyamot, hatan pedig itthon. A nyelvvizsgákat illetően angolból ketten felsőfokú, hárman középfokú, hatan pedig alapfokú vizsgával rendelkeztek. Ezen kívül a Szervezet munkatársai közül egy fő német felsőfokú, 3 fő német középfokú, egy fő orosz felsőfokúk, egy fő pedig olasz középfokú nyelvtudással bírt.
A szakszolgálati engedélyeket tekintve két fő kereskedelmi pilóta, oktató és vontató jogosítással, egy pilóta, egy fő ejtőernyős oktató, beugró, hét fő pedig légijármű szerelő jogosítással rendelkezett. A munkatársak ezen túlmenően több olyan szakmai jellegű tanfolyamot is végeztek a PoLéBiSz fennállása során, amelyekre a speciális körülmények közötti mentésnél, illetve az esetleges roncsok begyűjtésnél lenne szükség, így egyebek között hegymászó és búvár képesítést is szereztek.
- A PoLéBiSz tevékenysége
2.1 Események
A légi közlekedésben működő szervezetek számára jogszabály írta elő a légiközlekedési, légiforgalmi események bejelentésének kötelezettségét a PoLéBiSz felé. A független szakmai kivizsgáló szervezet működésének megismerésével - a balesetek és súlyos repülőesemények számának csökkenése mellett - nőtt az érintett szervezetek információnyújtási készsége a kisebb jelentőségű események körében is, és ennek következtében folyamatosan emelkedett a bejelentések száma.
Bejelentések alakulása
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
Összes bejelentések száma |
220 |
278 |
394 |
296 |
Tényleges repülőesemények száma |
203 |
259 |
294 |
257 |
Ebből külföldi lajstromban lévő légijárművet érintett |
30 |
43 |
53 |
62 |
A bejelentések kivizsgálása vizsgálati hatáskör szerint
Vizsgáló szervezet |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
PoLéBiSz |
49 |
56 |
48 |
45 |
Külföldi hatóság |
12 |
10 |
16 |
22 |
Üzemeltetői biztonsági szervezet |
113 |
155 |
167 |
165 |
Intézkedést nem igényelt |
46 |
57 |
103 |
64 |
2.2 A légi közlekedés biztonsági helyzetének értékelése
A tényleges repülőesemények megoszlása kategóriák szerint
Tényleges
repülőesemények |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
Balesetek |
42 |
33 |
43 |
34 |
Súlyos események |
16 |
18 |
25 |
35 |
Események |
122 |
119 |
132 |
119 |
Rendellenességek |
25 |
89 |
94 |
69 |
|
Balesetek száma
(ebből merev szárnyú, helikopter, UL, motoros sárkány és siklórepülő)
|
Baleseteken belül halálos
balesetek száma |
Balesetben
elhunytak |
2002 |
42 (26) |
6 |
10 |
2003 |
33 (19) |
4 |
5 |
2004 |
43 (25) |
7 |
9 |
2005 |
34 (21) |
10 |
14 |
Légijármű-park érvényes légialkalmassági engedéllyel - 2005-ben
Hőlégballon |
55 |
Helikopter |
87 |
Léghajó |
0 |
Repülőgép 5700 kg max. felszálló súly felett |
60 |
Repülőgép 5700 kg felszálló súly alatt |
324 |
Sárkány |
13 |
Ultrakönnyű légijármű |
29 |
Vitorlázó repülőgép |
287 |
Motoros vitorlázó repülőgép |
43 |
Összesen |
898 |
(Forrás: PLH nyilvántartás)
2.2.1 5700 kg felszálló tömeg feletti repülés
Az ezredfordulót követően egyenként is mérföldkőnek számító események történtek a honi légi közlekedésben. Megtört a Malév hegemóniája a légi közlekedési piacon és a hazai kereskedelmi repülés új szereplőjeként jelent meg 2001-ben a Travel Service Kft, majd 2003-ban a hazai low cost légitársaságok közül elsőként a SkyEurope Airlines Hungary Kft, amelyet 2004-ben a WizzAir Hungary Kft. követett. 2005-ben további két társasággal - AIR INVEST Kft, ill. Budapest Aircraft Service Kft. - bővült a kereskedelmi repülést teljesítő, alapvetően utas szállítással foglalkozó cégek köre.
5700 kg felszálló tömeg feletti légijármű-park alakulása

A 2001. szeptemberében légijárművel elkövetett terrortámadást követően a légi közlekedési piac hamarosan magához tért, a kereskedelmi repülés teljesítménye 2001. évi csökkenést követően már 2002. évben kis mértékben nőtt, majd 2003-től erőteljes növekedést mutat. Ugyanez a tendencia volt érzékelhető Magyarországon is, azzal kiegészítve, hogy a hazai és a külföldi alacsony költségű légitársaságok megjelenése az európai átlagot jóval meghaladó emelkedést hozott. A 2002. évi 434 084-ről 3 év alatt 580 280-ra nőtt a Magyarország légterét tranzitforgalom céljából igénybe vevő, illetve Magyarország repülőtereire érkező és onnan induló repülőgépek száma.
A kereskedelmi célú, 5700 kg felszálló tömeg feletti repülésben erőteljesen növekvő teljesítmények mellett sikerült megőrizni annak alapvetően biztonságos jellegét. Halálos baleset ebben a kategóriában magyar lajstromozásban lévő légijárművel 2002-2005 között egy alkalommal történt, amikor 2005 elején a romániai Iasiban lezuhant egy magyar légitársaság postaforgalmat bonyolító repülőgépe, fedélzetén két főnyi személyzettel, akik a balesetben életüket vesztették. A súlyos repülőesemények száma is alapvetően az 5700 kg felszálló tömeg alatti általános, illetve munkavégzés célú repülésben emelkedett.
5700 kg felszálló tömeg feletti kategória repülőeseményeinek megoszlása 2002-2005
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
Balesetek |
- |
- |
- |
- |
Súlyos események |
10 |
14 |
17 |
16 |
Események |
97 |
76 |
110 |
107 |
Rendellenességek |
19 |
80 |
85 |
63 |
A hazai légitársaságoknál is egyre inkább alkalmazásra kerülnek a legkorszerűbb informatikai eszközök a repülések végrehajtásának elemzésére (FOQA), illetve a biztonságot is érintő adatok cseréjére (BASIS). 2002-ben a MALÉV példátlan méretű beruházást hajtott végre a repülésbiztonsági rendszer fejlesztésére új, világszínvonalú szoftverek (BASIS, FOQA) bevezetésével.
Ugyanakkor jelentős megfiatalodáson ment keresztül a hazai légijármű park az 5700 kg maximális felszálló súlyt meghaladó kategóriában. A MALÉV gyakorlatilag egész Boeing állományát lecserélte új, korszerű gépekre, a alacsony költségű légitársaságok is folyamatosan újítják repülőgép parkjukat.
2.2.2. 5700 kg. felszálló tömeg alatti repülés
Az általános célú, 5700 kg felszálló tömeg alatti repülés teljesítményének közel a felét nyújtó Magyar Repülő Szövetség repülési teljesítménye a korábbi évekhez hasonlóan 2001-ben kismértékben, de 2002-ben már jelentősebb mértékben csökkent, míg a 2003-as évben örvendetesen újra nőtt és majdnem elérte a 2000-es szintet. Ezt a megforduló folyamatot főleg az országban egyre népszerűbb siklóernyőzésnek lehet tulajdonítani. A 2004-2005 évben a folyamat ismét a repülési teljesítmények csökkenés irányába fordult, a motoros repülést kivéve, amely - ha szerény mértékben is - folyamatosan nő.
Az ejtőernyőzés területén hasonló tendencia figyelhető meg: a Magyar Repülő Szövetség által teljesített ugrásszám 2000-2001-2002-ben folyamatosan csökkent, de a 2003-as évben jelentős növekedést (közel 50%-os) mutat, majd 2004. évtől ismét csökkent.
5700 max. felszálló tömeg alatti kategória repülőeseményeinek megoszlása

|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
Balesetek |
28 |
19 |
24 |
26 |
Súlyos események |
5 |
4 |
8 |
17 |
Események |
25 |
43 |
22 |
12 |
Rendellenességek |
7 |
8 |
10 |
7 |
A légiközlekedési balesetek gyakorlatilag mindegyike az általános, illetve a munkavégzés célú, 5700 kg felszálló tömeg alatti repülésben történt - kivéve a magyar postagép fentiekben már említett romániai balesetét. Ennek értelmében a légi közlekedési balesetben történt elhalálozások is e két kategóriában történtek, ami azért figyelemre méltó, mert bár ezek a változások statisztikailag még nem értékelhetők aggasztó tendenciaként, de azért jelzésértékűnek mondhatók.
Az általános, illetve a munkavégzés célú, 5700 kg felszálló tömeg alatti repülésben a vizsgált években az események 75-90%-a személyi okokra volt visszavezethető. A két legtöbb eseményszámot adó szakág a vitorlázó repülés és a siklóernyőzés. A vitorlázó repülőgépekkel történt események fő előidéző oka a figyelmetlenség, repüléstechnikai és terep-kiválasztási problémával párosulva. A siklóernyőzés területén gyakorlórepülés, részben kiképzés alatt, jellemzően időjárási problémákból adódóan következtek be a repülőesemények. Többségükben a képességeiket meghaladó turbulencia, vagy a rendelkezésre álló kis magasság volt az ok. A mezőgazdasági repülések során általánosságban a legjellemzőbbek a munkavégzés közbeni elektromosvezeték-szakításos esetek voltak, amelyek egyértelműen a légijárművezetők figyelmetlensége, a szabályok figyelmen kívül hagyása miatt következtek be.
Más helyzetet hozott viszont a 2005. év, amikor a mezőgazdasági célú repülésben hat Kamov Ka-26 típusú helikoptert is baleset ért, többségében műszaki okok miatt. Ebben az évben általában is nagyobb szerephez jutottak a műszaki meghibásodások az események bekövetkeztében.
Ami a 2005. év során a korábbi jelzésértékű történésekből markáns tapasztalattá vált, az a fegyelem fellazulása e két kategóriában - amely nagyobbrészt az ellenőrzés, a felügyelet hiányára utal -, illetve a képzési hiányosságok felszínre kerülése egyre nagyobb esetszámban. Ugyancsak figyelemre méltó tény, hogy ebben az esztendőben az általános, illetve a munkavégzés célú, 5700 kg felszálló tömeg alatti repülés területéről érkezett bejelentés fele baleset vagy súlyos repülőesemény volt.

Az eseményekkel kapcsolatosan általános tapasztalat:
- Légijármű vezetési hiba, ami figyelmetlenségből vagy a kellő gyakorlat hiányából fakad. Az esetek legnagyobb része fel- és leszálláshoz kapcsolódik. Az esetek egy része a pilótaképzés és a képzésre jogosított szervezetekkel szemben támasztott követelmények hiányosságaira utal.
- Műszaki meghibásodások, melyek egy része törvényszerű következménye a géppark életkorának és a karbantartási költségek mindenáron való leszorításának. Több esetben tetten érhető - ezért külön vizsgálatot érdemel - az "állapot szerinti" üzemeltetés bevezetésével a kötelező ellenőrzések elmaradása.
- A repülőgépek hiányos felkészítése a repülési feladatra. Kitűnt, hogy nem elég egyértelműen meghatározott az üzembentartó jogköre és kötelezettsége a tulajdonos irányában. Külön vizsgálatot érdemel az üzembentartói feladatok kiszerződtetése, valamint az úgynevezett "pilóta üzemeltetés" fogalma és gyakorlata.
- Az üzembentartó szervezeteken belül, vagy önálló, független szervezetként ma már jelentős számú vállalkozás végez alkatrész és légijármű gyártást, különböző szintű karbantartást egészen a nagyjavításig. A korábbi gyakorlat szerint ezen szervezetek minőségbiztosítási mutatóit a Polgári Légiközlekedési Hatóság nem értékelte.
2.3 Légiforgalmi irányítás
Légiforgalmi adatok/db
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
Átrepülő forgalom |
354 933 |
369 615 |
412 749 |
452 384 |
Ferihegyi induló/érkező forgalom |
79 151 |
89 871 |
112 928 |
127 896 |
Mindösszesen |
434 084 |
458 486 |
525 677 |
580 280 |
(Forrás: HungaroControl)
A légiforgalmi irányítás területéről 2003. évben 75 eseményt, 2004. évben 64 eseményt, 2005-ben pedig, 46 eseményt jelentettek. Ebből a 2003. évben 12 eseménynek, 2004. évben 11 eseménynek volt a biztonságot negatívan érintő hatása. A 2005. év légiforgalmi eseményeinek értékelése már más, a korábbiaknál jóval összetettebb - az EUROCONTROL által használt - feltételrendszerben került értékelésre, így az a korábbiakkal nem összevethető. (Részletes elemzést a 2005. évi jelentés tartalmazza.) Ami viszonylag összehasonlítási alapot jelent: 2005-ben, 28 esetben került sor magyar légtérben történt légiforgalmi vonatkozású repülőesemény vizsgálatára. E területen jelentős előrelépés volt a 2004. év, amikor is a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat megkezdte Repülésbiztonsági Programjának részletes kidolgozását és folyamatos bevezetését.
A 2002 - 2004 közötti időszakot figyelembe véve - tekintettel a szervezet és az alkalmazott vizsgálati módszerek újszerűségére, illetve ebből adódóan a rendelkezésre álló adatbázis tartalmára - tényszerű összehasonlító elemzést elvégezni, illetve következtetéseket levonni még nem célszerű.
- Általánosan azonban elmondható, hogy az adott időszakban a légi forgalom mennyiségében és komplexitásában már érzékelhető volt a növekedés, ami maga után vonta azt is, hogy a légi forgalom szervezési folyamataiba a korábbi évek alatt beépült előnytelen tendenciák fokozottabban jelentkeztek, ami nagyobb hangsúlyt helyezett a repülő események vizsgálatára.
- A repülőesemények gyakorisága az időszak elején elsősorban a körzeti irányító szolgálatokra volt jellemző, majd több, Budapest Ferihegy repülőteret és annak közel körzetét érintő tendencia is kialakult. Ilyenek voltak többek között a futópálya foglaltságból adódó megszakított megközelítések számának növekedése, az irányító szektorok közötti kommunikáció változó hatékonysága, vagy a növekvő számban jelentkező és a környezetet még nem ismerő légi jármű személyzetek kezelés során felmerülő problémák.
- Az ATM vonatkozású repülő események szakmai vizsgálatát nehezítette, hogy a területen dolgozó szakállomány igen szűk körből kerülhet csak ki. Emellett további korlátot jelentett, hogy újabb státusz igénybe vételére már nem volt lehetőség, a szervezet szakember gondjait mérlegelve a GKM így is eltekintett a PoLéBiSz vonatkozásában a korábbi évek kötelező létszámcsökkentésétől.
2.4 Együttműködés az Üzembentartói Biztonsági Szervezetekkel
A 13/2000. (V.31.) KHVM-HM-EüM együttes rendelet, az üzembentartóknak repülésbiztonsági szolgálatok felállítását vagy ilyennel rendelkező szervezethez történő csatlakozást írta elő. Ennek megfelelően az üzemeltetők létrehozták a repülésbiztonsági szervezeteiket, illetve csatlakoztak ilyen szervezetekhez, amelyeket egyben a jogszabály feljogosított - a PoLéBiSz intézkedése alapján - a kisebb jelentőségű repülőesemények saját hatáskörben történő kivizsgálására. Ez a folyamat érzékelhető pozitív hatással volt és van a magyar polgári légi közlekedés repülésbiztonságára. Az üzemeltetői repülésbiztonsági szervezetek az eltelt években bizonyították létjogosultságukat, tevékenységüket minden nagyobb üzemben tartó komolyan veszi, ennek megfelelően értékeli.
A PoLéBiSz igyekezett a tapasztalatok lehető legteljesebb megosztásával ellátni az üzembentartói repülésbiztonsági szervezetek szakmai felügyeletét. A Repülésbiztonsági Kézikönyvek, illetve Szabályzatok véleményezése és jóváhagyása mellett folyamatos kapcsolatban állt ezen szervezetekkel. Jelentéseiket figyelembe véve készítette féléves beszámolóit és ugyancsak minden félévben találkozón ismertették a terület újdonságait, osztották meg egymással a kivizsgálás során szerzett szakmai tapasztalataikat. Ezek a fórumok elősegítették a jogszabályok és bizonyos vitatott kérdések egységes értelmezését, majd a kezdeti, a munkamegosztás kialakítására jellemző szakaszt követően, egyfajta munkahelymunka színhelyei lettek a repülésbiztonságot jelentősen befolyásoló kérdések tematikus feldolgozásával.
A vizsgált időszakban általában 20-22 üzemeltetői repülésbiztonsági szervezett működött az országban.
Mivel a vonatkozó jogszabály a biztonsági szervezetek munkatársai részére képzettséget és képesítést határozott meg, a PoLéBiSz 2003. májusában "Polgári Légi Közlekedési Balesetvizsgáló" tanfolyamot szervezett a részükre, amelyen 12 üzembentartói repülésbiztonsági szervezettől 17 fő szerezte meg a szükséges jogosítást.
- Biztonsági ajánlások
A PoLéBiSz fennállása alatt mintegy száz esemény kapcsán tett biztonsági ajánlást, az oktatásra, a jogszabályi háttér módosítására és a hatósági tevékenységre vonatkozóak mellett elsősorban az üzembentartók irányában. Az üzembentartói repülésbiztonsági szervezetek a vizsgált időszak során közel 120 esemény kivizsgálását zárták le az általuk képviselt üzemeltető felé biztonsági ajánlással.
A biztonsági ajánlások megvalósulásának részletes nyomon követésére a PoLéBiSz 2005 végén minden repülésbiztonsági szervezetet megkeresett és tételes lista átadása mellett átfogó jelentést kért a 2002-től kiadott biztonsági ajánlások sorsáról. Általános tapasztalat, hogy a légijárműveket üzemeltető társaságok szinte kivétel nélkül végrehajtották a saját repülésbiztonsági szervezeteik által hozott biztonsági ajánlásokat, csakúgy, mint a jelentősebb üzemeltetők a PoLéBiSz ajánlásait.
Néhány azonnali biztonsági ajánlást kivéve a Polgári Légiközlekedési Hatóság a jelentés összeállításáig (megismételt felkérésre sem) nem adott érdemi tájékoztatást az irányába tett egyéb biztonsági ajánlások sorsáról. Így a szervezet nem kapott hivatalos visszajelzést olyan jelentőségű biztonsági ajánlásaira, mint például:
- Hozzon intézkedéseket a Budapest Airport Rt. felé madárveszély elhárítási tevékenységének hatékonyságát növelő új módszerek kidolgozására és bevezetésére.
- Hozzon intézkedéseket a hazai légijármű és alkatrészeinek gyártását és a légijárművek karbantartását, (nagyjavítását) végző szervezetek tevékenységének folyamatos felügyeletére és értékelésére.
- Vizsgálja felül a pilótaképzésre jogosított szervezetekkel szemben támasztott követelmény rendszert.
- Hozzon intézkedéseket az oktatást végző szervezetek tevékenységének folyamatos felügyeletére és értékelésére.
- Vizsgálja felül, hogy a légijármű üzemeltetőknél az "állapot szerinti" üzemeltetés bevezetése során a korábban kötelező ellenőrzések alkalmazásra, végrehajtásra kerültek-e.
- Vizsgálja meg az üzembentartói feladatok kiszerződtetésével és az úgynevezett "pilóta üzemeltetés"-sel kapcsolatos gyakorlatot. Amennyiben a gyakorlat a jogalkotó szándékával ellentétes, adjon ki állásfoglalást.
- Hozzon intézkedést a gazdasági légi közlekedési tevékenységi engedélyek kiadásának és ellenőrzésének hatékonyabbá tételére.
- A PoLéBiSz nemzetközi tevékenysége
A vonatkozó nemzetközi egyezmények értelmében a repülőesemények kivizsgálására mindig annak az országnak a hatósága/biztonsági szervezete jogosult, amelynek területén, légterében az esemény történt. A nemzetközi egyezmények ugyanakkor azt is lehetővé teszik ilyen esetben, hogy a kivizsgálók kérjék a lajstromozó ország illetékes szervezetének, illetve speciális tudás, technikai felszereltség esetén harmadik fél részvételét a vizsgálat lefolytatásában. Ennek a gyakorlatnak megfelelően a PoLéBiSz is élt ezekkel a lehetőségekkel. Így
- Felkérést kapott az olasz társszervezettől egy Olaszországban balesetet szenvedett magyar gép ügyének vizsgálatában, amelynek eleget is tett.
- Ugyancsak részt vett szakértőként egy Olaszországban szerencsétlenül járt litván AN-2-es esetének kivizsgálásában.
- Hasonló felkérésnek tett eleget egy Svájcban szerencsétlenül járt AN-2-es esetében.
- Két esetben vizsgálatokat végzett az orosz társszerv megbízása alapján Moszkvában, magyar légijárművel bekövetkezett esemény kapcsán.
- Több alkalommal segítséget nyújtott horvát és szlovák vizsgálatokhoz. Ezek közül is kiemelkednek a 2005-ben történt balesetek, amikor három eseményben 4 magyar lajstromozású repülőgép is halálos balesetet szenvedett.
- Ugyancsak részt vett a romániai Iasiban szerencsétlenül járt magyar postaszállítást végző repülőgép balesetének kivizsgálásában.
Élve a nemzetközi együttműködés lehetőségeivel, a PoLéBiSz is felkért külföldi társszervezeteket, hatóságokat az általa végzett vizsgálatokba való részvételre. Így részt vettek a a lengyel, a cseh, az angol, a holland és az USA kivizsgáló szervezetei magyarországi események kivizsgálásában tanácsadóként, illetve két esetben magyar légijárművek fekete dobozásának kiértékelési munkáinak elvégzésében.
- Az ECCAIRS adatgyűjtő rendszer bevezetése
Az Európai Parlament és a Tanács 2003/42/EK irányelve alapján - amely a polgári légi közlekedési események bejelentéséről szól és amelynek az implementálására megszabott határidő 2005. július 4. napja volt -.új nemzetközi adatgyűjtési rendszer került bevezetése a PoLéBiSz-nél. Az ECCAIRS nevű rendszerhez a szoftvert az EU Kutató Intézete, a JRC (Joint Research Center) szolgáltatta. A rendszer azt biztosítja, hogy minden EU tagországban egységes módon kerüljenek összegyűjtésre és feldolgozásra a repülőesemények adatai, illetve az ily módon előállított adatbázis a jövőben a tagországok számára együttesen látható, elemezhető legyen.
- Nyilvánosság
A 13/2000.(V.31.) KHVM-HM-EüM együttes rendelet a PoLéBiSz számára előírta, hogy hozza nyilvánosságra a szakmai kivizsgálás megállapításait összegző zárójelentését, benne az esetre vonatkozó biztonsági ajánlásokkal. Ennek a kötelezettségének a Szervezet a honlapján tett eleget. A PoLéBiSz a minél szélesebb elérhetőség érdekében regisztrált több, a magyar illetve angol nevére utaló domain nevet /polebisz.hu; cabs.hu; és habs.hu), amelyek mind a mai napig élnek és egyazon honlapra mutatnak.
A PoLéBiSz munkatársait a tevékenységük során összegyűlt tapasztalataik ugyanakkor arra késztették, hogy további lehetőségeket is keressenek a légi közlekedést általában érintő biztonsági kérdések minél szélesebb körben való megismertetésére. Így jutottak el arra az elhatározásra, hogy megpróbálkoznak a magyar repülő társadalom számára egy új kezdeményezés megvalósításával, nyílt szakmai fórumok megrendezésével.
Az elsőre 2004 márciusában került sor, ennek témája a meteorológiai jelenségek és a repülésbiztonság összefüggése volt. Még ugyancsak abban az évben "Közös légtér" címmel került megrendezésre a különböző légijármű kategóriák egyazon légtérben való biztonságos repülése kérdéskörének áttekintése. 2005-ben egy szomorú baleset adta a fórum témájának időszerűségét. A Iasiban történt katasztrófa felvetette annak kérdését, hogy milyen repülési feladatok, körülmények mellett miként, milyen megbízhatósággal használható a hobbi pilóták körében mind szélesebb körben terjedő GPS navigációs rendszer.
|