Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezet

Biztonsági ajánlások a 2005-201 számú eseményhez
Kategória: Serious incident
Esemény helye, ideje: Kőris-hegy, Hungary, 2005.08.20. 12:45:00
A légijármű típusa: AIRBUS INDUSTRIES - A340-300BOEING - 737-400
Lajstromjel:
Üzembentartó: France - Air FranceYugoslavia Federal Republic of (Serbia and Montenegro) - Jugoslovenski Aerotransport (Jat)
Kivizsgálás hatásköre -
Az esemény leírása
Due to conflict alert between AFR148 and OHY966 at FL350, AFR148 was cleared to descend to FL 340. Then between JAT171 entering from an other sector at FL340 and AFR148 a loss of separation (300 ft vertically) occurred. No TCAS was reported. FL-350-en haladó AFR148 és OHY966 között CA jelzést észlelt az irányító ezért AFR148-nak süllyedési utasítást adott FL340-re. A másik szektorból FL340-en belépő JAT171 és az AFR148 között a függőleges elkülönítési minimum megsérült. (~ 300 feet) A pilóták nem jelentettek sem TCAS TA-t, sem TCAS RA-t.

Biztonsági ajánlások:
Az eseménnyel összefüggésben kszb. javasolja:

  • BA2005-201_1 a HungaroControl részére: annak felülvizsgálatát, hogy a légiforgalmi irányító állomány megfeleloen tisztában van-e az irányítói szektorok közötti koordináció során elvégzendo feladatokkal és azok technológiai hátterével; (a koordináció szükségességének általános okaival)
  • BA2005-201_2 a HungaroControl részére: az ESSAR 6 követelményeit is figyelembe véve, olyan adatrögzítési technológia alkalmazását, mely képes az adott szituációban, a légiforgalmi irányítók által látott valódi radar adatok rögzítésére és visszajátszására;
  • BA2005-201_3 a HungaroControl részére: munkatechnológiai eljárás alkalmazását, miszerint a magasságot váltó légi jármuveket a légiforgalmi irányítók csak akkor engedélyezzék a másik szektorban kijelölt magasságra, ha azt az átvevo szektor engedélyezte. Ekkor a rádiófrekvencia váltás a szektorhatár elérése elott történjen meg. Ha egy légi jármuvet úgy küldenek át egy másik irányítói szektor rádió frekvenciájára, hogy a légi jármu még az eredeti szektorban marad, vagy az átküldést követoen nem következik be automatikusan a szektorból történo kilépés, az erre vonatkozó koordinációba foglalják bele a kérdéses légi jármure mérvadó forgalomról szóló tájékoztatást, vagy azokat a határokat, melyeken beül a kérdéses légi jármu a másik szektorban muködhet. E mellett általánosan kerülni javasoljuk az olyan megoldásokat, amikor légi jármuvek huzamosabb idon át nem az adott irányító szektornak megfelelo rádió frekvencián tartanak kapcsolatot a légiforgalmi irányítással. Megjegyzendo továbbá, hogy a légiforgalmi irányító szektorok közötti koordinációnak elsosorban a légiforgalmi irányító szakszemélyzeten és nem a légi jármu vezetokön keresztül célszeru, hogy megvalósuljon;
  • BA2005-201_4 a HungaroControl részére: annak vizsgálatát, hogy Budapest ACC felelosségi körébe tartozó irányítói szektorok elfogadott kapacitása megfelel-e a gyakorlatban kezelheto értékeknek;
  • BA2005-201_5 a HungaroControl részére: olyan munkatechnológiai eljárások alkalmazását, melyek lehetové teszik, hogy a légiforgalmi irányítók minden forgalmi szituációban és szektorizációban képesek legyenek a földi kommunikációs és adat továbbító berendezések megfelelo, folyamatos használatára;
  • BA2005-201_6 a HungaroControl részére: a légiforgalmi irányítók speciális felkészítését az olyan helyzetben követendo eljárásokra, magatartásra, illetve a lehetséges szituációk megoldására, amikor a mellettük lévo, azonos irányítói szektorban muködo irányító munkahelyen oktatás folyik.
Biztonsági intézkedések: -

Előző Ajánlások Következő