Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezet

Biztonsági ajánlások a 2005/041 számú eseményhez
Kategória: Incident - Major incident
Esemény helye, ideje: Budapest-Ferihegy, Hungary, 2005.03.11. 22:35
A légijármű típusa: BOEING - 737-800
Lajstromjel:
Üzembentartó: Travel Service Ltd. - (to be coded)
Kivizsgálás hatásköre Üzemeltető
Az esemény leírása
A 13R ILS megközelítéskor a végső egyenesen a légijármű 230kts sebességgel közlekedett. Az előtte leszálló légijármű még a futópályán volt, mire a TVL elérte az 1NM távolságot kb. 190kts sebességgel. Ekkor az ADC irányító átstartolási utasítást adott ki a TVL325 járatnak. A következő megközelítésből rendben leszállt.

Biztonsági ajánlások:
BA2005-041_1: A KSZB javasolja a HungaroControlnak, hogy hívja fel az érintett légiforgalmi irányító állomány figyelmét a Budapest TMA-ra kiadott sebességkorlátozás betartatására.
BA2005-041_2: A KSZB javasolja a HungaroControlnak, hogy meghatározzon meg egy maximális sebességet a futópályák küszöbétől 10 - 15 NM távolságokra, és azt tegye közzé az AIP-ben is, hogy a hasonló „ráfutásos" események elkerülhetők legyenek.
BA2005-041_3: A KSZB javasolja a HungaroControl APP részlegvezető, LFFO vezető részére, hogy tudatosítsák az állománnyal, hogy leszálló forgalom esetén ő az utolsó radarirányító egység, a Torony a radarképet csak „monitoring"-ra hasznátja. A radarirányítónak van lehetősége beállítani a sebességeket, és úgy átadni egy látás alapján dolgozó egységnek.
BA2005-041_4: A KSZB javasolja a BFNR Rt-nek, hogy gyorsítsák meg a gyorsleguruló utak építését. A gyorsleguruló utak megléte növelné az érkező légijárművek kezelésének hatékonyságát, a forgalom áramlását.
BA2005-041_5: A KSZB javasolja a HungaroControlnak, hogy ismertesse az eseményt az érintett légiforgalmi irányítói állománnyal.
BA2005-041_6: A KSZB javasolja a HungaroControlnak, hogy az LFFO, illetve a LESZOTO fogalmazzon meg egy olyan ajánlást, amely az indokolatlan 13-as irányú futópályahasználatról szól. Azaz, ha a hátszélkomponens megengedi (max. 5 csomóig), akkor a 31 futópályairányt kellene előnyben részesíteni, különösen egy ilyen oldalszeles (200 fokról fújt a szél) esetben, valamint, ha információnk van az erős, nagyobb magasságban uralkodó hátszélkomponensről.

Biztonsági intézkedések: -

Előző Ajánlások Következő