SZAKMAI VIZSGÁLAT MEGSZÜNTETÉSE
A Közlekedésbiztonsági Szervezet (továbbiakban: KBSZ) a légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló 2005. évi CLXXXIV. törvény (a továbbiakban: Kbvt.) 7. § (1) bekezdése alapján 2023-1181-4 eseményszám alatt szakmai vizsgálatot indított a 2023. augusztus 20. napján, Budapesten történt repülőesemény okának feltárása céljából.
Az eseményben érintett légijármű:
- típusa: Airbus A330-200F
- üzembentartója: Wizz Air Hungary
- lajstromjele: HA-LHU
Esemény leírása
A Közlekedésbiztonsági Szervezet 2023. 08. 28-án értesült arról, hogy 2023. 08. 20-án a Duna felett végrehajtott bemutató repülést követően az eseményben érintett légijármű bal oldali gázturbinás sugárhajtóműve súlyosan megrongálódott. A sérülés mértéke olyan szintet ért el, hogy hajtóműcsere vált szükségessé.
Tett intézkedések
Az eset a sérülés mértéke miatt repülőesemény osztályába tartozik, és mint ilyen nem tartozik a kötelezően vizsgálandó esetek körébe, azonban az eset felfedezését megelőző repülés fajtája, valamint az esemény késői bejelentése miatt a KBSZ úgy döntött, hogy szakmai vizsgálatot indít.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet a polgári légiközlekedési balesetek és repülőesemények vizsgálatáról és megelőzéséről és a 94/56/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, az Európai Parlament és a Tanács 996/2010/EU rendelet (továbbiakban: 996/2010/EU rendelet) 11. cikke alapján adatgyűjtést végzett, amely során:
- Bekérte a repülőgép 2023. 08. 19-i megérkezésétől a 2023. 08. 20. 12:00-ig tartó időszakban Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren rendszeresített állóhelyi kamerák által a repülőgépről rögzített felvételeket;
- Bekérte a 2023. 08. 19-től 2023. 08. 30-ig keletkezett összes karbantartási dokumentációt;
- Bekérte a repülőgép központi hibamegjelenítő és ellenőrző rendszer (CFDS) által 2023. 08. 19 és 2023. 08. 20. napokon rögzített hajtómű paramétereket;
- Letöltette a repülőgép adatrögzítőjében és fedélzeti beszédrögzítőjében tárolt adatokat;
- A szerződött karbantartó szervezet megbízott minőségügyi vezetőjével megbeszélést folytatott az események jelentési rendszerével kapcsolatos tevékenységekről;
- A szerződött karbantartó szervezetnél megvizsgálta az eseményben részes repülőgép meghibásodott hajtóművét a keletkezett sérülések és azok felfedezhetőségének tekintetében;
- Fényképeket készített;
- Bekérte az üzembentartótól az esetet megelőző időszakról a repülőgép adatrögzítő rendszereiben tárolt hajtómű vibrációs adatokat, beleértve azok grafikus megjelenítését is;
- Tanúkat hallgatott meg;
- Megkapta a sérült hajtómű vizsgálatához kapcsolódó, gyártó által készített jelentést;
- Megkapta a hajtómű gyártó anyagmaradvány bevizsgálási jegyzőkönyvét;
- Elemezte a megkapott adatokat, információkat.
A beszerzett adatok elemzéséből megállapítható volt, hogy a sérült hajtómű vonatkozásában sem a bemutató repülést megelőző (Almaty-Budapest), sem a bemutató repülésen nem volt hajtómű paraméter túllépés. Ezen felül megállapítható, hogy a bal és a jobb oldali hajtóművek paramétereiben a repülések során egymáshoz képest hosszantartó szignifikáns eltérés sem volt tapasztalható.
A hajtómű gyártója a vibráció adataiból, valamint a hajtóműben talált anyagmaradványok elemzéséből megállapította, hogy valószínűleg a 2023.08.19-i Almatyból történt felszállás során madárral ütközés történt. A madárral ütközés hajtóműre gyakorolt maradandó hatása a budapesti érkezést követő ellenőrzés folyamán nem, de a bemutató repülést követő ellenőrzésen már felfedezésre került.
Az adatokat és a körülményeket értékelve a vonatkozó jogszabályok értelmében az eset vizsgálatával nem várható olyan repülésbiztonsággal kapcsolatos tanulság, amely miatt szükséges lenne a Közlekedésbiztonsági Szervezet részéről a szakmai vizsgálat lefolytatása. Az eset a KBSZ részéről további intézkedést nem igényel.
Budapest, 2024. június 14.