BA2007-462-5-01: A Vb a tartós tárolásban lévő teherkocsikra történő felmá-szás miatt bekövetkező áramütéses balesetek számának csökkentése érdeké-ben javasolja a MÁV Zrt-nek, hogy a járművek tartós tárolását felsővezeték nél-küli, vagy kikapcsolt felsővezetékű vágányokon, esetleg fizikailag elzárt terüle-ten oldják meg.

BA2007-462-5-02: A Vb a vasúti kocsikra történő felmászás miatt bekövetkező áramütéses balesetek számának csökkentése érdekében javasolja az Országos Balesetmegelőzési Bizottságnak, hogy ismeretterjesztő tevékenységük során térjenek ki a vasúti közlekedés veszélyforrásainak oktatására is (pl: áramütés lehetőségére, mozgó járművekről fel/leugrás, vasúti pálya keresztezésének ve-szélyei).

 

Intézkedések a kiadott Biztonsági Ajánlással/okkal kapcsola-tosan

BA2007-462-5-01számú biztonsági ajánlás: Intézkedés nem történt.

BA2007-462-5-02számú biztonsági ajánlás: Intézkedés nem történt.

 

Észrevételek a kiadott Biztonsági Ajánlással/okkal kapcsola-tosan

A MÁV Zrt. a fenti biztonsági ajánlásokra az alábbi választ küldte:

BA2007-462-5-01 számú biztonsági ajánlás:

  • A MÁV Zrt. megteszi a jogosan elvárható intézkedéseket annak érdekében, hogy az illetéktelenül a MÁV Zrt. területén tartózkodók figyelmét felhívja az élet-veszélyes nagyfeszültségre. Ennek érdekében a felsővezetéki berendezések közelében lévő alak és fényjelzőkre, valamint a felsővezetéki oszlopokra "Nagy-feszültségre figyelmeztető jel"-et kell elhelyezni.

    A "Nagyfeszültségre figyelmeztető jel" elhelyezésével kapcsolatban hiá-nyosságot a Vb nem állapított meg, azonban megállapította, hogy ez sok esetben nem visszatartó erő.
  • A kizárólag fizikailag elzárt területen illetve felsővezeték nélküli vágányon történő "tartós tárolás"-nak az infrastrukturális feltételei nem adottak.

    A fizikailag elzárt területen történő tárolást a Vb a lehetőségek figyelembe vételével javasolja.
  • A tárolásra használt vágányok kikapcsolására nincs minden esetben lehe-tőség, mivel a felsővezetéki hálózat kialakítása ezt nem teszi lehetővé. Állomá-sokon több vágány táplálása azonos áramkörrel történik. Ezért egy vágányt táp-láló felsővezeték kikapcsolása több vágányt érintő, nem megengedhető korláto-zást jelenteni.

    Tartós tárolásra használt vágányok felett a felsővezeték kikapcsolásával kapcsolatban a Vb-nek az álláspontja az, ahol ez alkalmazható, ott alkal-mazni kell, és a helyi szabályozást ennek megfelelően kell kialakítani. Azo-kon a helyeken, ahol a kifejezetten tartós tárolásra használják a vágányo-kat (Pl: Kaba állomás ez a része), ott olyan áramköri kialakítást hozzanak létre, amely az áramköri kikapcsolással megoldható a vágány feszültség mentesítése.

    Ennek kialakítása a Vb információja szerint a helyi adottságoktól függően 1-7 millió Ft-ból megoldható.
  • A tárolásra használt vágányok fölötti felsővezték kikapcsolása vagyonvé-delmi szempontból sem kivitelezhető.

    A vagyonvédelemre való hivatkozást a Vb nem tudja elfogadni, a felsővezeték vagyonvédelmi okból történő feszültség alatt tartása bizo-nyos körülmények között életellenes bűncselekményhez vezethet, ezért amennyiben bárhol ilyen okból történik a feszültség alatt tartás, azt azon-nal meg kell szüntetni.

    A záró megbeszélésen a MÁV Zrt. képviselője ígéretet tett a felsővezeték nélküli vagy elzárt vágányon történő tárolási lehetőségek feltárására, megvizsgálására, azonban az áramköri kialakítás lehetőségét, amellyel a kikapcsolás megoldható lenne, nem tartja megfelelő megoldásnak.

    BA2007-0462-5-02 számú biztonsági ajánlással a MÁV Zrt. egyetértett.

    Az Országos Balesetmegelőzési Bizottság a zárójelentés-tervezettel kapcso-latban észrevételt nem tett.