Az ilyen események a vonatkozó szabályok betartásával elkerülhetők, azonban a szabályok betartása érdekében és a közvetett tényezık vonatkozásában a Vb biztonsági ajánlásokat ad ki:
BA-2009-627-5-01
Amint ezen eseményben meg is valósult, fennáll a kockázata, hogy a vasúti járművek nem rendelkeznek a vasúti pályákon érvényes műszaki engedéllyel, vagy az engedélyben foglalt kikötéseket nem teljesítik.
A Vb a releváns információk könnyebb nyilvántartása és ellenőrizhetősége érdekében javasolja az NKH-nak, hogy a járművek műszaki engedélyében külön, jól áttekinthető formában foglalja össze a közlekedtetéssel összefüggő valamennyi korlátozást és felmentést.
Az ajánlás megvalósításával elérhető, hogy a műszaki engedélyek közlekedéssel kapcsolatos lényeges elemei könnyebben megismerhetők, továbbá egyszerűvé és megbízhatóvá tehető azok dokumentálása, figyelemmel kísérése a közlekedés rendszereiben.
BA-2009-627-5-02
Amint ezen eseményben meg is valósult, fennáll a kockázata, hogy a vasúti járművek nem rendelkeznek a vasúti pályákon érvényes műszaki engedéllyel, vagy az engedélyben foglalt kikötéseket nem teljesítik. Ennek figyelemmel kísérése az infrastruktúra biztonságos működtetése érdekében elengedhetetlen.
A Vb ezért javasolja az NKH-nak és a nyílt hozzáférésű pályahálózatok működtetőinek, hogy alakítsanak ki rendszert a hálózaton közlekedı járművek műszaki engedélyeinek figyelemmel kísérésére, különös tekintettel azok érvényességére valamint a bennük foglalt korlátozásokra, felmentésekre; a vállalkozó vasutaktól megkövetelve a szükséges információk megadását.
Az ajánlás megvalósításával elérhető, hogy műszaki engedéllyel nem rendelkező, vagy az engedélyben foglalt feltételeket nem teljesítő járművek a hálózaton ne közlekedjenek.
BA-2009-627-5-03
Amennyiben a vasúti társaságok új útvonalon kívánnak vonatot továbbítani, jelenleg vonalismereti utazásokat csak versenytársaiknál tehetnének. Másik lehetőség, hogy pilótát kell igénybe venniük, mely azonban a pályahálózat működtető részéről nem kötelezően biztosítandó szolgáltatás, így az ehhez való hozzáférés sem feltétlenül biztosított.
A Vb ezért javasolja az NKH-nak, tekintse át a vonatkozó szabályozást (a 2009-443-5 számú eseményhez kapcsolódóan kiadott, a vonalismereti szabályokat más irányból megközelítő biztonsági ajánlásokon túl), hogy a mozdonyszemélyzet vonalismeretének megszerezhetősége vagy pilóta igénybevételi lehetősége minden
vasúti társaság részére megkülönböztetéstől mentesen biztosított-e, és ha szükséges, ezt a vasúti szabályozás (jogszabályok, utasítások) megfelelő átalakításával biztosítsák.
Az ajánlás megvalósításával elérhető, hogy a vonalismeret megszerzése minden vasúttársaság munkatársai számára reális, betartható feltételek mellett biztosított legyen.
2009-627-5
KBSZ 23 / 23
BA-2009-627-5-04
A Vb a vizsgálat során megállapította, hogy a mozdony biztonsági funkciójú kapcsolóit a mozdonyszemélyzet nem ismerte megfelelően, emiatt azok kezelését illetően – a korábbi oktatások ellenére – bizonytalan.
A Vb javasolja ezért az NKH-nak, kötelezze a vasútvállalatokat arra, hogy vontató járműveiket lássák el – a társaságon belül egységes kivitelű, áttekinthető, a lényeges biztonsági információkat és kezelési szabályokat a mozdonyszemélyzet által ismert nyelven tartalmazó típusdokumentációkkal, egyúttal biztosítva azok
megismerhetőségét a mozdonyvezetők számára.
Az intézkedéssel csökkenthető a mozdonyszemélyzet tévedésének lehetősége, illetve a megszerzett ismeretek magabiztosabban, pontosabban alkalmazhatók.