• English (UK)

- Vizsgált események

BA2013-980-5-1 A KBSZ Vizsgálóbizottsága a szakmai vizsgálat során megállapította, hogy az országos pályahálózat olyan állomásain,ahol olyan kijárati jelző nincs,melyre más jelző előjelzést ad, a menetrend szerint áthaladó vonatok megállításának főszabálya csupán előzetes értesítést ír elő. Ennek megtörténte esetén a vonatszemélyzet figyelmét az állomáson egyéb aktív cselekvés nem hívja fel a megállásra, míg abban az esetben, ha ez az értesítés nem történt meg, a vonatszemélyzet figyelmét több aktív cselekvés (jelzőnél történő feltartóztatás, kézi jelzés adása) is felkelti.

Ezért a KBSZ javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy a MÁV Zrt. biztonságirányítási rendszerében vizsgálja meg a menetrend szerint áthaladó vonatok megállítására vonatkozó szabályok megfelelő választ adnak-e valamennyi kockázatra, és tegye meg a szükséges intézkedéseket.

A Vizsgálóbizottság véleménye szerint amennyiben a főszabály kiegészítésre kerül, és a kijárati jelzővel nem rendelkező szolgálati helyeken a vonatszemélyzet figyelmét aktív cselekvés is felhívná a megállásra, úgy a hasonlóan figyelemzavar miatt bekövetkező események megismétlődésének kockázata jelentős mértékben csökkenthető.

BA2013-980-5-2 A KBSZ Vizsgálóbizottsága a szakmai vizsgálat során megállapította, hogy az azonnali menetrend alapján közlekedő vonatok számára kézbesített szolgálati menetrendek formátuma teljesen megegyezik a kiszerkesztett menetrendek formátumával annak ellenére, hogy az ilyen menetrendekben szereplő biztonságkritikus közlekedési adatok (pl.: nem biztosított állomásokon a bejárat iránya) nem feltétlenül a valós helyzetet tartalmazzák, ezáltal alkalmasak a vonatszemélyzet megtévesztésére.

Ezért a KBSZ javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy a MÁV Zrt. biztonságirányítási rendszerében vizsgálja meg az azonnali menetrend alapján közlekedő vonatok szolgálati menetrendjének a kiszerkesztett szolgálati menetrendhez hasonló formátumában rejlő kockázatot, és tegye meg a szükséges intézkedéseket.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a Vizsgálóbizottság véleménye szerint a nem valós adatokat is tartalmazó szolgálati menetrendek formátumának elkülönítése a vonatszemélyzet figyelmét hatékonyabban hívja fel az abban szereplő adatok megfelelő értelmezésére.