• English (UK)

- Vizsgált események

BA2013-766-5-01: A Hálózati Üzletszabályzat rendkívüli események és kapacitás szűkülés esetén csak a pályahálózat működtető számára ír elő kötelezettségeket, a hozzáférésre jogosult vasúti társaságok részére nem. Ennek következtében ilyen esetekben a vállalkozó vasúti társaságok nincsenek kötelezve a kooperatív együttműködésre és a közlekedő vonatok számának csökkentésére, ezért az ilyenkor kialakuló forgalmi zavarok megelőzése és kezelése nehézkes.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Vasúti Pályakapacitás-Elosztó Kft.-nek, hogy dolgozzon ki olyan szabályozást, amely rendkívüli helyzetekben kötelezi a vasúti társaságokat a kooperatív együttműködésre és intézkedésre a lehető leghatékonyabb forgalomirányítás érdekében.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a vasúti társaságok közreműködésével a fogalmi zavarok kezelésének és megszüntetésének ideje jelentős mértékben csökkenthető.

BA2013-766-5-02: Az országos pályahálózat azon állomásain, ahol a kihaladó vonat csak egy váltókörzetet és legfeljebb egy kijárati jelzőt érint, a részben, vagy kizárólag vonatindító jelzőeszközzel történő felhatalmazás közvetve magával hordozza azt az információt is, hogy a vonat az állomásközbe kihaladhat. Az olyan állomásokon, ahol több kijárati jelzőt érint a kihaladó vonat, ez az állapot azonban nem áll fenn, ami könnyen tévedéshez vezethet, mert a vonatszemélyzet nem kap előjelzést a további kijárati jelzőre.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy az F.2. sz. Forgalmi Utasítás soron következő módosításának engedélyezése során vegye figyelembe, hogy a több kijárati jelzőt érintő vágányutak esetén, amennyiben az első kijárati jelzőn továbbhaladást engedélyező jelzési kép nem jelenik meg, a második kijárati jelző pedig „Megállj!” jelzést mutat, nem tud érvényesülni a hagyományos vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságáról szóló 103/2003 (XII.27) GKM rendelet 3.1.1.3.2.pontja.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a mozdonyvezetők tévedéséből adódó balesetek bekövetkezésének kockázata nagy mértékben csökkenthető.

BA2013-766-5-03: Az F.2. sz. Forgalmi Utasítás az egy időben beállított ki- és bejárati vágányutak esetén nem követeli meg a vágányutak min. 50 m-es elkülönítését, azt csak két bejáró vonat esetén írja elő, pedig mindkét helyzet ugyanolyan veszélyes, a vonatok összeütközésének kockázatát hordozza magában

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy az F.2. sz. Forgalmi Utasítás soron következő módosításának engedélyezése során vegye figyelembe az egy időben, egymást veszélyeztető mozgások lebonyolíthatóságának kockázatait.

Az ajánlás végrehajtása esetén a jelenleg nem szabályozott egy idejű, egymást veszélyeztető vágányutak beállítása korlátozott lenne, ezáltal a vágányúti cél meghaladása esetén a balesetek bekövetkezésének kockázata csökkenthető.

BA2013-766-5-04: Az országos pályahálózat szolgálati helyein jelenleg nem található olyan információforrás, amely tartalmazza a vágányutak beállítása során figyelembe veendő, megcsúszási távolságok meglétére vonatkozó adatokat annak ellenére, hogy az F.2. sz. Forgalmi Utasítás ennek meglétét előírja.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, ellenőrizze, hogy ebben a kérdésben a Biztonságirányítási Rendszer részét képező szabályozás milyen formában érvényesül.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén az egy időben lebonyolítandó menetek tervezése esetén a forgalmi személyzet a megfelelő információk birtokában, biztonságosabb döntéseket képes hozni.

BA2013-766-5-05: Kelenföld állomás „III.a; „IV.a”; „V.a”; „VI.a” vágányai végponti végén egyéni kijárati jelzők találhatók. Az ezek előtt a jelzők előtt megálló személyszállító vonatok mozdonyvezetőit a vonatkozó szabályok szerint előzetes jelzőkezeléssel és vonatindító jelzőeszközzel fel kell hatalmazni indításra. Ez a felhatalmazás a gyakorlatban nem valósul meg.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy Kelenföld állomáson ellenőrizze a vonatkozó szabály megvalósulását, és kötelezze a pályahálózat működtetőjét a szükséges intézkedések meghozatalára.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a jelenlegi, szabályoknak nem megfelelő (azonban hatékony) technológia a szabályokkal összhangba kerülne.