• English (UK)

- Vizsgált események

BA2013-035-5-1: A Vizsgálóbizottság a vizsgálat során megállapította, hogy a jelenleg érvényben lévő F.1. –F.2. sz. Jelzési és Forgalmi Utasítás a Közúti vasutak számára nem tartalmazza a forgalomirányító személyzet pontos meghatározását, kötelességeit a felügyeletük alá tartozó váltók esetében, továbbá a forgalom lebonyolítását befolyásoló rendkívüli események kezelésének, elhárításának forgalommal összefüggő szabályait.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hogy az érintett vasútvállalatokat bevonva kezdeményezzen konzultációt az F.1.-F.2. sz. Jelzési és Forgalmi utasítás felülvizsgálata és módosítása érdekében.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a Vb véleménye szerint a feltárt hiányosságok az érdekelt vasútvállalatok közreműködésével kiküszöbölhetők, a villamosközlekedés irányításában részt vevők kiléte, feladatköre egyértelművé válna, ezáltal a villamosközlekedés forgalombiztonsága jelentősen javulna.

BA2013-035-5-2: A Vizsgálóbizottság a vizsgálat során megállapította, hogy a budapesti villamosközlekedésben részt vevő tabulátorkezelők tevékenységük végzése során forgalomszabályozást végeznek annak ellenére, hogy az ilyen munkakörben dolgozók számára a 19/2011. (V.10.) NFM rendelet ezt nem teszi lehetővé.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, kötelezze a BKV Zrt.-t arra, hogy a villamos-forgalom lebonyolításában jelenleg részt vevő tabulátorkezelői munkakörben foglalkoztatott munkavállalók tevékenységét és jogállását harmonizálja a 19/2011. (V.10.) NFM rendeletben foglaltakkal.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a Vb véleménye szerint a jelenlegi, a jogszabállyal nem egyező állapot megszüntetésével a tabulátorkezelői munkakört betöltő munkavállalók kizárólag a jogszabályban előírt tevékenységet láthatnák el, a forgalom tényleges irányításában részt vevők pedig az előírt képzés elvégzése és a vizsga letételét követően a megfelelő kompetencia birtokában látnák el tevékenységüket.

BA2013-035-5-3: A Vizsgálóbizottság a vizsgálat során megállapította, hogy a budapesti villamosközlekedésben részt vevő váltóállító- és jelzőberendezést, esetenként biztosítóberendezést kezelő munkavállalók kiképzésük során összesen 4 elméleti óra biztosítóberendezési ismeretet hallgatnak, amely az ilyen rendszerek összetettsége következtében nem elegendő.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, hívja fel a Vasúti Vizsgaközpontot arra, hogy az oktatási tematikák jóváhagyásakor a villamos tabulátorkezelői és forgalmi diszpécseri alapképzésben részt vevők biztosítóberendezési ismeretek óraszámát a szükséges mértékben emeltesse meg.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a Vb véleménye szerint a váltóállító- és jelzőberendezést kezelő tabulátorkezelők és forgalmi diszpécserek csak a megfelelő kompetencia birtokában láthatnák el tevékenységüket, ezáltal a tudáshiányra visszavezethető események száma jelentős mértékben csökkenthető lenne.

BA2013-035-5-4: A Vizsgálóbizottság a vizsgálat során megállapította, hogy a BKV Zrt. nem rendelkezik a 19/2011. (V.10.) NFM rendeletben meghatározott „forgalmi diszpécseri” munkakört betöltő munkavállalókkal, ezt a tevékenységet a Forgalomszervező BKK Zrt. Menetirányító diszpécserei látják el. Ezáltal a forgalomirányítási és felügyeleti funkciók nem különíthetőek el egymástól, a forgalom irányításában részt vevő munkavállalók képzettsége, jogállása és tevékenysége nem felel meg a vonatkozó jogszabályokban leírtaknak, a forgalomirányítási feladatot nem vasútbiztonsági engedéllyel rendelkező vasúti társaság látja el, a budapesti villamos-forgalomirányítás rendszere nem minden esetben képes a felmerülő üzemi problémák és rendkívüli események biztonságos kezelésére.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, kötelezze a BKV Zrt.-t arra, hogy mint vasúti társaság, saját szervezetén belül hozzon létre villamos forgalomirányítással foglalkozó kompetens szervezeti egységet, melynek munkavállalói rendelkeznek a 19/2011. (V.10.) NFM rendeletben előírt forgalmi diszpécseri munkakörre előírt képzettséggel és végzik a rendeletben a munkakörre meghatározott tevékenységeket.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a Vb véleménye szerint a jogszabályok előírásainak megfelelő forgalomirányító személyzet végezné a budapesti villamosközlekedés irányítását, ezáltal forgalomirányítói és felügyeleti tevékenységek elkülöníthetővé válnának, a forgalom irányítását a BKV Zrt. mint vasúti társaság képviselői végeznék, a Közlekedésszervező jogainak és érdekeinek sérelme nélkül.

BA2013.035-5-05: A Vizsgálóbizottság megállapította, hogy a budapesti, jelző-, vagy biztosítóberendezésekkel ellátott villamos végállomásokon a különleges kezeléseket (Hívójelzés, Szigetelés kikapcsolás, stb.) a kezelő személyzet csak szolgálatátadás-átvételkor regisztrálja, ezáltal a kezelések időpontja nem visszakereshető, nem azonosítható.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, kötelezze az infrastruktúra működtetőjét arra, hogy a különleges kezelések dokumentálása esetről esetre megtörténjen, a körülmények szerepeltetésével együtt.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a különleges kezelések felhasználásának körülményei nyomon követhetővé, ezáltal könnyebben vizsgálhatóvá és azonosíthatóvá válnának.