BA2010-023-1 A vizsgált esetben a légi-utaskísérőt sportbalesetét követően olyan orvos vizsgál¬ta meg, aki nem ismerte pontosan a hajózó szakszolgálat teljesítése során fel¬lépő fizikai és egyéb igénybevételeket, így még akkor sem bírálhatta volna el megfelelően a légi-utaskísérő alkalmasságát a munkába állásra, ha hivatását ismerte volna.

A KBSZ javasolja a 14/2002. (II. 26.) KöViM-EüM együttes rendelet módo¬sítására jogosult minisztereknek, hogy fontolják meg a rendelet szöve¬g鬬nek olyan módosítását, hogy az kötelezően írja elő repülő-szakorvos véleményének kikérését, balesetek, sérülések után a szakszolgálat megkezdése előtt arról, hogy indokolt-e repülő-egészségügyi alkalmas¬sági ellenőrző vizsgálat végrehajtása.

A vizsgált súlyos repülőeseményhez hasonló esetek jó eséllyel megelőzhetők len-né¬nek, ha a szakszolgálati engedély tulajdonosa baleset és sérülés után, a szak-szolgálati tevé¬kenység megkezdése előtt véleményt kérne repülő-szak¬orvostól egészségi alkal¬mas¬ságát illetően.

BA2010-023-2: A biztonságos repülés feltétele, hogy a hajózó személyzet a szol-gálat kezdete¬kor meg¬felelő fizikai és szellemi kondícióban legyen, és azt folyama-tosan fenntartsa a szolgálat végrehajtása során. Hosszabb szolgálat alkalmával ennek elenged¬he¬tetlen feltétele a megfelelő táplálkozás és folyadékfogyasztás. A Vb a vizsgálat során azonban olyan információk birtokába jutott, melyek kétséges-sé teszik a megfelelő táplálkozás és folya¬dékfogyasztás lehetőségének meglétét egyes járatok végrehajtása során.

A KBSZ javasolja a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatal számára, hogy a légitársaságok engedélyezési eljárása során köve¬telje meg annak igazolását, hogy a személyzeti tagok számára a repülési szolgála¬tok során kielégítő módon biztosított-e az étkezés és folyadék-fogyasztás annak érdekében, hogy a biztonságos munkavégzéshez meg¬felelő fizi¬kai és szellemi kondíció fenntar¬tható legyen.

A táplálék- vagy folyadékhiányból származó események megelőzhetőek, ha a hosszabb repüléseket vagy repülések sorozatát lebonyolító légitársaságok járataik megszervezése során megfelelően gon¬dos¬kodnak a hajózó személyzet táplálko¬zá-sának és italfogyasz¬tásának lehetőségéről.