BA2010-158-4P-1: A légiforgalmi szolgálatok részére nem volt munkatechnológiai utasítás kidolgozva a kalibráló repülőgépek kezelése során követendő koordinációra. A kalibráló repülések viszont a CTR/TMA jellemző forgalmi mintázatától lényegesen eltérő pályákat és profilokat repülnek, így a szokásos koordinációs eljárások nem feltétlenül elegendőek az ilyen repülések kezelésére.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a HungaroControl részére, hogy a légiforgalmi szolgálatok munkatechnológiai utasításait tartalmazó ATS Kézikönyv megfelelő szakaszaiba illessze be azt az ADC és APP irányítóknak szóló eljárást, mely szerint az APP szolgálat kezdeményezzen koordinációt az ADC szolgálattal miden olyan esetben, ha a kezelésében lévő légi jármű a futópályák indulási oldalán, a futópályák meghosszabbított középvonalát 7.000 láb magasság alatt keresztezi. Ezt követően az ADC az APP utasításai, illetve feltételei szerint engedélyezze a felszállásokat.

Az ajánlás elfogadásával a szokásostól eltérő repülések összehangolása a szokványos érkező-induló forgalommal biztonságosan valósul meg.

BA2010-158-4P-2: Az esemény a légiforgalmi irányítás szempontjából forgalmasnak számító időszakban következett be. Ebben az időszakban a légiforgalmi irányítok leterheltsége lényegesen nagyobb volt, mint a reggeli és késő délutáni, illetve esti, forgalmilag csendesebbnek számító időszakban.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Budapest Airport Zrt. részére, hogy a szokatlan profillal, különleges – például kalibráló - feladatot repülő légijárművek repülését a HungaroControllal előzetesen egyeztesse és kevésbe forgalmas időszakokra tervezze.

Az ajánlás elfogadásával a normál induló-érkező forgalom és az egyéb feladatot végrehajtó légijármű kezelése ily módon nem növeli meg lényegesen a légiforgalmi irányítók leterheltségét, illetve a légijárművek mozgásának összehangolása hatékonyabbá tehető.

BA2010-158-4P-3: A légiforgalmi szolgálat hatékony beavatkozását nehezítette, hogy az esemény során az induló légijármű sem az APP sem az ADC irányítóval nem volt kapcsolatban.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a HungaroControl és az Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatal részére, hogy a légiforgalmi szolgálatok munkatechnológiai eljárásait, valamint az AIP vonatkozó szakaszait módosítsák, illetve módosíttassák úgy, hogy az induló légi járművek felszállás utáni frekvenciaváltása csak az ADC irányító utasítására valósuljon meg.

Az ajánlás elfogadásával az induló légijárművek rádiófrekvencia váltása a légiforgalmi szolgálatok részéről nyomon követhető, ellenőrzött formában valósul meg, ami megelőzi a légijármű feletti irányítás ideiglenes megszakadását.

BA2010-158-4P-4: Az eseményt megelőzően a légiforgalmi szolgálat nem kapott a szokásos repülési profiloktól lényegesen eltérő kalibráló repülés kezelésére vonatkozó munkatechnológiai utasítást.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a HungaroControl részére, hogy a szokásostól eltérő profilú – például gyakorló, vagy kalibráló – repülések esetén a légiforgalmi szolgálatok operatív vezetői határozzák meg az érintett légiforgalmi szolgálatok részére, az ilyen repülések kezelésekor alkalmazandó, kiegészítő munkatechnológiai eljárásokat.

Az ajánlás elfogadásával a szokásostól eltérő profilú repülések során felmerülő egyedi körülmények összehangolt kezelésére az érintett légiforgalmi szolgálatok megfelelő szakmai iránymutatást kapnak a kellő tapasztalattal rendelkező operatív vezetőktől.