Kategória / Occurrence class: |
Serious incident | |||||||||||||||
Dátum / Date: |
2014.05.23. | |||||||||||||||
Időpont / LT: |
17:08:00 | |||||||||||||||
Ország / Country: |
Hungary | |||||||||||||||
Helyszín / Location: |
LHTL | |||||||||||||||
Sérülés / Airplane damage: |
unknown | |||||||||||||||
Esemény leírása / Narrative: |
Bejelentés szerinti eseményleírás: Leadott repülési terv szerinti útvonalrepülés céljából, 14-es pályairányból történő felszállás közben elemelkedés után 20-30 másodperccel, kb. 2-300' AGL magasságban szokatlan vibrációt, motorrázást és teljesítménycsökkenést észlelt a pilóta, ezért úgy döntött, hogy megszakítja az eljárást és leszáll. A leszálláshoz egy szűk, leginkább „kismezőként" leírható eljárást választotta, mert ezt ítélte a legbiztonságosabbnak abban a helyzetben. Csökkentve a teljesítményt és a fordulatszámot a vibráció kezelhető mértékűvé vált. A légijármű 1100-1200 láb magasságban 320 fokos irányban repült, amikor a pilóta jelezte a rádióban, hogy rendellenességet észlelve a leszállás mellett dönt. Egy másik, éppen leszálló gép pilótája ezt hallva felajánlotta, hogy átstartol. Enyhe benzinszag volt érezhető a harmadik forduló előtt, ezért a pilóta levette alap szintre a teljesítményt, majd elkezdte a leszállási eljárás ilyenkor szokásos lépéseinek végrehajtását, azonban a rövid falon süllyedve füst kezdett beszivárogni a kabinba, egyre fokozódó mértékben. A negyedik forduló után már alig látta a műszereket, s alig kapott levegőt. Elkezdte végrehajtani az ilyen esetre szóló vészhelyzeti eljárás lépéseit, kabinablakot, szellőzést nyitott, rádión megerősítette, hogy gondjuk van és biztosan leszállnak, jelezte a füst tényét. A kapott válasz alapján sűrű fehéres füstöt húzott a repülőgép maga után. A motort leállítani már nem volt idő, ekkor a pilóta már szinte alig látott ki a gépből a füsttől, majd másodpercek múlva földet ért, majd utasával együtt elhagyta a légijárművet. Meggyőződött arról, hogy a repülőgép nem ég és telefonon értesítette a történtekről az OPS-t, valamint kérte a repülési terv törlését. |
|||||||||||||||
Típus / Type: |
HOAC AUSTRIA FLUGZEUGWERK WIENER NEUSTADT GMBH DV-20 KATANA |
|||||||||||||||
Lajstromjel / Registration: |
HA-DAT | |||||||||||||||
Üzemeltető / Operator: |
Hungary Pannon Air Service Ltd |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Induló repülőtér / Departure airport: |
Hungary LHTL : Tokol (Mil) |
|||||||||||||||
Célrepülőtér / Destination airport: |
Hungary LHTL : Tokol (Mil) |