Szakmai vizsgálat során hozott biztonsági ajánlás

 

 

A KBSZ a szakmai vizsgálat során 2017. október 18-án az alábbi biztonsági ajánlást adta ki

BA2017-371-4-1A

A Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálóbizottsága a szakmai vizsgálat során megállapította, hogy a tűz kiindulásának helye a nagyáramú kábel tűzfalon történő átvezetésénél lehetett. Ezt az átvezetésnél található elektromos kisülés nyomai, illetve az elektromos kábel tűzfal vonalában történő megolvadása bizonyítják. A repülőgép gyártója (American Champion Aircraft Corporation) 2001-ben elkészített egy módosítást (Service Letter 418) a Bellanca típusú repülőgépek elektromos rendszerére vonatkozóan. A vizsgálat során a gyártótól kapott információk alapján már 8 repülőesemény történt, amely során az elöregedett kábel és a tűzfal közötti rövidzárlat okozta a repülőgép kigyulladását. Ezért:

A Közlekedésbiztonsági Szervezet javasolja a Federal Aviation Administration-nek, hogy vizsgálja meg az American Champion Aircraft Corporation által elkészített Service Letter 418 Rev.A szerinti módosításnak Airworthiness Directive-ben történő kiadásának lehetőségét.

Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a vizsgálóbizottság véleménye szerint a jövőbeni hasonló motortér tűz bekövetkezésének valószínűsége csökkenthető.

 

Az FAA 2018. január 22-én tájékoztatta a Vb-t, hogy a BA2017-371-4-1A számú Biztonsági Ajánlás alapján megfontolják az AD kiadását, azonban a végső döntésig még a repülőgép gyártójával további egyeztetésre van szükségük.

Az FAA 2018. június 08-i keltezésű levelében tájékoztatta a Vb-t, hogy összhangban az FAA kisrepülőgépek kockázatelemzési kézikönyvével, elemezték az adatbázisukban rendelkezésre álló összes információt, az American Champion (Aeronca, Bellanca, and Champion) 7 és 8 sorozatú repülőgépek elektromos rendszerére vonatkozóan. Az elemzésük eredménye azt jelezte, hogy a kockázati szint az AD kiadására vonatkozó kockázati küszöb alatt van.

Az FAA 2018. október 10-i dátumú levélben tájékoztatta a Vb-t, hogy az FAA 2018 július 12-én közétette a CE-18-20 számú Special Airwortiness Information Bulletin (SAIB) dokumentumot (2. számú melléklet). Ez a dokumentum azt javasolja a repülőgép tulajdonosainak és üzemeltetőinek, hogy hajtsák végre az American Champion Aircraft Corporation gyár által elkészített Sevice Letter 418 Rev.A szerinti módosítást a repülőgépeken. Az FAA ezen SAIB dokumentumot az EASA részére is megküldte.

 

Szakmai vizsgálat lezárásaként hozott biztonsági ajánlás

A KBSZ Vizsgálóbizottsága nem talált olyan körülményt, amely a szakmai vizsgálat során kiadott BA2017-371-4-1A számú biztonsági ajánlást követően további biztonsági ajánlás kiadását indokolná.